Trwa ładowanie...

Używane: Citroen C5 2,0 16V - komfort ponad wszystko

Używane: Citroen C5 2,0 16V - komfort ponad wszystkoŹródło: wp.pl/PM
d4j507y
d4j507y

Francuska motoryzacja od dziesięcioleci podąża nieco innymi torami niż niemiecka i włoska konkurencja. Dla nadsekwańskiej trójki - Citroen, Peugeot, Renault - priorytetowy był i jest komfort - ich znak rozpoznawczy. Wśród nich od ponad pięćdziesięciu lat absolutnym królem jest Citroen, zawdzięczający swą rozpoznawalną na całym świecie właściwość nietypowemu zawieszeniu.

Protoplastą niezwykle wygodnych limuzyn stał się model DS - ulubieniec Charlesa de Gaullea. Jego hydropneumatyczne zawieszenie zmieniało każdą drogę w równy jak stół szlak. Lata ewolucji i nieprzerwane udoskonalanie konstrukcji pozwoliło na systematyczne eliminowanie drażniących niedociągnięć. Ostatnim "tapczanem" Citroena słynącym z problematycznej hydrauliki był XM. Co ciekawe, główną przyczyną mitycznej awaryjności były elementy układu elektrycznego autorstwa Boscha, które potrafiły unieruchomić całe auto na skutek zwarcia w jednym z połączeń. W 2001 roku na rynku pojawił się model C5, reprezentujący nową jakość i pięć dekad doświadczeń.

Ten samochód ze swoją poprzedniczką, Xantią, poza przynależnością do segmentu D i koncepcją hydropneumatycznego zawieszenia nie ma nic wspólnego. Modne w latach 90. kanciaste nadwozie zbliżone kształtem do klina, zastąpiono zupełnie nowym projektem. Zamiast ostrych linii pojawiły się wszechobecne obłości, począwszy od reflektorów, a skończywszy na przetłoczeniach błotników, maski i innych paneli nadwozia. Szczególnym powodzeniem cieszył się pięciodrzwiowy liftback łączący w sobie praktyczne walory unoszonej szyby razem z pokrywą bagażnika, a także dostojny charakter. Nieco mniej urodziwe jest pojemne kombi, złośliwie zwane wielorybem.

Pierwszym zwiastunem komfortu, jaki zapewnia układ jezdny, jest wnętrze. Design deski rozdzielczej doskonale współgra z prezencją nadwozia. Zestaw zegarów jak i usytuowany na szczycie panelu centralnego wyświetlacz komputera pokładowego zwieńczono zaokrąglonymi daszkami. Tworzywo użyte do wykonania deski jest dobrej jakości,
miękkie i przyjemne w dotyku, a co równie istotne, dzielnie znosi lata eksploatacji. Jedynie plastiki imitujące metal na panelu centralnym niezbyt pasują do reszty wnętrza. C5 niezależnie od wersji nadwoziowej bez trudu zabiera na pokład pięć dorosłych osób, szeroka kanapa i płaska podłoga są bardzo pomocne. Gdy jednak liczbę osób na pokładzie ograniczymy do czterech, będzie można poznać prawdziwą definicję komfortu.

d4j507y

Obszerne przednie fotele z szerokim zakresem regulacji wraz z podłokietnikami pozwolą na pokonanie długiej trasy. Podobne wrażenia towarzyszą pasażerom siedzącym z tyłu. Nadmiar przestrzeni na nogi i głowę wespół z przemyślanym wyprofilowaniem kanapy czynią podobny efekt. Pomimo obszernej kabiny, bagażnik również prezentuje się okazale, liftback mieści 456 litrów (po otwarciu pokrywy tył obniża się). Włodarze Citroena poza wygodą najwyraźniej postawili też na poziom wyposażenia. Bardzo często trafiają się egzemplarze z dwustrefową klimatyzacją, ośmioma poduszkami powietrznymi, tempomatem i radiem z CD.

(fot. wp.pl/PM)
Źródło: (fot. wp.pl/PM)

W dobie szalejących cen paliw niskie spalanie liczy się. Użytkownicy zwracają jednak nie mniejszą uwagę na pozostałe koszty eksploatacji. Z uwagi na znaczny wiek używanych egzemplarzy (najnowszy C5 sprzed liftingu pochodzi z 2004 roku), lepiej od razu zapomnieć o z pozoru oszczędnych wysokoprężnych wersjach. Znacznie droższe części i wysokie przebiegi nie zwiastują niczego dobrego. Z tego powodu warto sięgnąć po wariant benzynowy.

d4j507y

Podstawowy 1,8 16V jest stanowczo za słaby do napędzania ważącego ponad 1300 kg Francuza. Swoistym złotym środkiem okaże się znany z innych aut koncernu PSA silnik 2,0 16V. 136 KM i 190 Nm umożliwiają bezproblemową podróż, wzbogaconą o liczne manewry wyprzedzania. 208 km/h prędkości maksymalnej oraz 10,8 s do setki zadowoli większość użytkowników. Podobnie zużycie paliwa mieszczące się w granicach zdrowego rozsądku. W mieście zamyka się wartością 11-12 litrów, zaś poza nim przy odrobinie samozaparcia zejdziemy do 6,5 l. Wedle relacji właścicieli, jednostka nie generuje ponadprogramowych wydatków. Wystarczy trzymać się serwisowych wytycznych, by cieszyć się bezawaryjną jazdą. Prosta budowa czterocylindrowego benzyniaka pozwala także na montaż instalacji LPG, dzięki której niebotyczne ceny na stacjach paliw będą mniej dotkliwe dla portfela.

Znakiem rozpoznawczym największych Citroenów jest hydropneumatyczne zawieszenie wyposażone w możliwość regulacji prześwitu - w wersji Hydroactive plus znajdziemy dodatkowo tryb Sport. Tradycyjne elementy resorujące ustąpiły miejsca pneumatycznym sferom, których trwałość w należycie serwisowanych sztukach przewyższa konwencjonalne rozwiązania. Prawdziwą różnicę i walory francuskiego rozwiązania docenimy dopiero po przesiadce z Passata bądź Vectry, które uchodzą za auta komfortowe. Droga, którą dotychczas pokonywaliśmy z duszą na ramieniu w akompaniamencie trzeszczących plastików i łomoczącego zawieszenia, staje się gładka niczym niemiecka autostrada. Dopiero próba dynamicznego pokonania ciasnego zakrętu ujawni jedyną wadę zawieszenia C5, który zdaje się podpierać lusterkami. Są to tylko pozory, gdyż Citroen klasy średniej pewnie podąży śladem niemieckich oponentów.

(fot. wp.pl/PM)
Źródło: (fot. wp.pl/PM)

Koszty eksploatacji, wbrew obiegowym opiniom,
nie przyprawiają o zawrót głowy. Kluczowe podzespoły zawieszenia - strefy 0 kosztują około 200-250 złotych za sztukę (8 sztuk). Wystarczy porównać z kosztownym zawieszeniem Passata B5, by inaczej podejść do tematu.

d4j507y

Zakup Citroena C5 z silnikiem benzynowym poparty odpowiednim przygotowaniem merytorycznym nie wiąże się z większym ryzykiem. Tak jak w przypadku innych samochodów, niezwykle ważne są wnikliwe oględziny i weryfikacja stanu technicznego. Prezentowany na zdjęciach egzemplarz pochodzi z pierwszego miesiąca produkcji. Mimo znacznego przebiegu, układ pneumatyczny działa bez zarzutu.

"Citroen C5" - DANE TECHNICZNE

Typ silnika "R4 benzynowy"
Pojemność silnika cm3 "1997"
Moc KM / przy obr./min "136/6000"
Maksymalny moment obrotowy Nm / przy obr./min. "190"
Skrzynia biegów "manualna, 5-biegowa"
Prędkość maksymalna km/h "208"
Przyspieszenie (0-100 km/h) s "10,8"
Zużycie paliwa:
Dane producenta (miasto/trasa/średnie) "11,5/6,2/8,3"
Dane z testu (miasto/trasa/średnie) "12/7/9"
Pojemność bagażnika min./max. / l "456"
Wymiary (dł./szer./wys.) mm "4618/1770/1476"
Cena wersji podstawowej w zł ""
Cena testowanego modelu w zł ""
Plusy null
Minusy null
d4j507y
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4j507y
Więcej tematów