Trwa ładowanie...
02-08-2013 13:31

Toyota Auris Touring Sports: kompaktowe kombi

Toyota Auris Touring Sports: kompaktowe kombiŹródło: Marek Wieliński
d3cdvd1
d3cdvd1

Pozory mogą mylić. Tak jest w przypadku najnowszej Toyoty Auris Touring Sports. Samochód, choć nieduży z zewnątrz, oferuje wiele miejsca dla pasażerów i pojemny bagażnik. Sprawdzi się w codziennym użytkowaniu, ale też w czasie wakacyjnych wyjazdów. Już wkrótce w moto.wp.pl poddamy go próbie. Zabierając pięć osób i namioty, pokonamy jedną z ulubionych, wakacyjnych tras Polaków. Ponad 1500 km z Gdańska do chorwackich wybrzeży Adriatyku. Sprawdzimy, jak będzie sprawować się w tak długiej trasie. Jednak już teraz mamy garść wrażeń z pierwszych jazd Aurisem w wersji kombi na drogach Hiszpanii.

Wersje kombi stanowią w Polsce aż 30 proc. rynku nowych samochodów kompaktowych. W skali roku chodzi więc o 20 000 aut. Tymczasem w ofercie Toyoty od ponad sześciu lat brakowało kompaktowego kombi. Ceniona za niezawodność japońska marka rozpoczęła w ubiegłym roku ofensywę modelową. Efekty są już widoczne w statystykach sprzedaży. W 2012 roku koncern sprzedał w naszym kraju 4484 samochody, a w pierwszej połowie 2013 roku, 3941 aut.

Wprowadzając na rynek nowego Aurisa, utrzymano w sprzedaży także poprzedni model, oferowany w niższej cenie, jako wersja Classic. Do tej pory sprzedano już ponad 600 egzemplarzy. Wejście na rynek nowej Corolli i Aurisa Touring Sports ma zwiększyć sprzedaż o co najmniej 3000 sztuk. Trzy czwarte sprzedaży ma stanowić właśnie pojemna wersja Aurisa. Toyota chce znów wspiąć się na szczyty statystyk sprzedaży w Polsce.

Toyota Auris Touring Sports ma długość 4560 mm. Wyróżnia się ciekawszą stylistyką nadwozia, niż krótsza o 285 mm wersja hatchback. Bez zmian pozostały: rozstaw osi (2600 mm) i średnica zawracania (10,4 metra). Stylistyka, wykonanie i wyposażenie wnętrza są dokładnie takie same, jak w hatchbacku. Takie same są silniki i zawieszenie. Nie ma też różnic pod względem ilości miejsca na tylnej kanapie.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Za to bagażnik, dzięki zwiększonej długości nadwozia, mieści aż 530 litrów (170 l więcej, niż w hatchbacku). Po złożeniu oparć tylnej kanapy, do dyspozycji będziemy mieć 1658 litrów przestrzeni ładunkowej. To więcej, niż w Toyocie Avensis. Pod tym względem lepszy jest tylko Golf Variant (605 litrów) i oczywiście rekordzistka w klasie, Skoda Octavia Combi (610 litrów). Pozostałych Toyota Auris Touring Sports zostawiła w tyle. Jest najlepsza w klasie pod względem maksymalnej długości przewożonych w bagażniku przedmiotów, aż 205 cm. To najlepszy wynik w segmencie! Dodajmy, że bagażnik ma w najszerszym miejscu aż 145 cm.

d3cdvd1
(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Duży bagażnik to jednak nie wszystko. Ważne jest również to, jak łatwo możemy z niego korzystać. Kilka prostych pomysłów czyni codzienną eksploatację o wiele przyjemniejszą. Oparcia tylnej kanapy łatwo i szybko możemy złożyć za pomocą dźwigni, znajdujących się w bagażniku. Próg załadunku znajduje się zaledwie 62 cm nad ziemią. To aż o 10 cm niżej, niż w Aurisie hatchback.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Pod podłogą bagażnika znalazło się miejsce dla całego zestawu schowków i segregatorów, w tym dwóch niewielkich, oddzielnie zamykanych komór po bokach. Pod podłogą zmieścimy też roletę bagażnika, którą, dzięki przedłużonym prowadnicom, można odsuwać pod sam sufit. To oznacza możliwość załadunku dużych przedmiotów bez konieczności jej demontażu. Standardowo Aurisa Touring Sports wyposażono też w siatkę, zintegrowaną w jednej obudowie z roletą, zabezpieczającą wysoko załadowany bagaż przed wpadnięciem do przedziału pasażerskiego.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Oprócz strefowej klimatyzacji, podróż kierowcy i pasażerom Aurisa Touring Sports może umilać, jeden z największych w klasie, panoramiczny dach o długości 1553 mm i szerokości 960 mm. Nadwozie ma zwiększoną sztywność i niżej położony środek ciężkości. Obniżona została także pozycja za kierownicą, a sam układ kierowniczy ma bardziej dynamiczną charakterystykę. Za komfort wszystkich pasażerów odpowiada przeprojektowane, wielowahaczowe zawieszenie tylne, oraz lepsze wyciszenie kabiny. Wersje z najsłabszymi silnikami mają jednak w tylnym zawieszeniu belkę skrętną. Dzięki aerodynamicznej karoserii udało się również uzyskać współczynnik oporu powietrza Cd na poziomie 0,28. Ten wynik przyczynia się do obniżenia zużycia paliwa.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Pod maską znajdziemy te same silniki, co w hatchbacku. Benzynowe: 1.33 Dual VVT-i o mocy 99 KM, 1.6 Valvematic o mocy 132 KM, oraz diesle: 1.4 D-4D o mocy 90 KM i 2.0 D-4D o mocy 124 KM. Oferowany jest także pełny napęd hybrydowy Toyota Hybrid Synergy Drive o mocy 136 KM, zapewniający przyspieszenie do setki w czasie 10.9 sekundy oraz prędkość maksymalną 180 km/h. Nowością w wersji z napędem hybrydowym jest możliwość holowania przyczepy o masie do 345 kg. To pierwszy samochód hybrydowy Toyoty, który dysponuje taką funkcjonalnością. Akumulatory umieszczono pod tylną kanapą, pozwalając na pełne wykorzystanie przestrzeni ładunkowej. Toyota Auris Touring Sports Hybrid ma takie same wymiary i pojemność bagażnika, jak wersje z tradycyjnymi silnikami benzynowymi i Diesla.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Wersja hybrydowa jest idealnym rozwiązaniem, jeśli myślimy o eksploatacji w mieście. To zresztą jedyne kompaktowe kombi z napędem hybrydowym na rynku. Jeśli będziemy jeździć bardzo delikatnie i nauczymy się wykorzystywać atut w postaci silnika elektrycznego, średnie spalanie może oscylować w granicach 5 l/100 km. Producent obiecuje, że jeżdżąc ekonomicznie można zejść do wyniku 3,7 l/100 km. Sporym argumentem za tym, by jeździć po mieście hybrydą jest zwolnienie takich samochodów z opłat parkingowych. Za postój samochodem hybrydowym nie musimy już płacić w centrum Katowic, Szczecina i Tarnowa. Z pobierania opłat za parkowanie od kierowców samochodów hybrydowych i elektrycznych planują zrezygnować również w Warszawie, Toruniu i Zielonej Górze. Używając takiego samochodu w warunkach miejskich w ciągu pięciu lat możemy zaoszczędzić na kosztach eksploatacji nawet ok. 20 000 zł.
Poza miastem hybryda niestety będzie głośna, zwłaszcza podczas przyspieszania. Drastycznie rośnie wówczas zużycie paliwa. Dlatego, jeśli często jeździmy w długie trasy, lepiej będzie wybrać Diesla.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

kompaktowe Toyoty kupują głównie osoby w wieku 36-46 lat oraz powyżej 56. roku życia A gdzie jest element „Sports”? Głównie w zawieszeniu. Na krętych drogach Majorki mogliśmy się przekonać, że dynamiczna jazda hybrydą, a tym najbardziej Dieslem może być przyjemna. Wszystko za sprawą wielowahaczowego zawieszenia tylnej osi i poprawionego układu kierowniczego. Jak na samochód dla rodziny, Auris może się pochwalić całkiem przyzwoitym, a przede wszystkim neutralnym i bezpiecznym zachowaniem na drodze. Daje kierowcy więcej, niż potrzeba. Zwłaszcza, gdy weźmiemy pod uwagę, że kompaktowe Toyoty najchętniej kupują osoby w wieku 36-46 lat oraz powyżej 56 roku życia.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Toyota Auris Touring Sports, zaopatrzona w silnik 2.0 D-4D o mocy 124 KM i maksymalnym momencie 310 Nm, sprzężony z 6-biegową, manualną skrzynią zużywa około 5,7 l/100 km. Zapewnia dobrą dynamikę i jest idealnym wyborem na długie trasy. Właśnie taką jednostkę będzie mieć samochód, którym przejedziemy całą Europę od Bałtyku po Adriatyk.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Toyota Auris Touring Sports jest droższa od hatchbacka o ok. 3 000 zł. W wersji Active z benzynowym silnikiem o pojemności 1.33 litra zapłacimy za nią 65 900 zł. Najtańszy Diesiel 1.4 D-4D kosztuje 75 000 zł, a zakup bogato wyposażonej już w standardzie hybrydy wiąże się z wydaniem 88 900 zł. Do końca lipca bazowy model Aurisa Touring Sports jest oferowany w przedsprzedaży, w promocyjnej cenie 58 900 zł. Bez radia i klimatyzacji, za które trzeba dopłacić ok. 2 000 zł. Po wakacjach cena ma wzrosnąć do poziomu 62 900 zł.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Nowy model już jest dostępny w polskich cennikach i przyjmowane są zamówienia. Pierwsze egzemplarze będzie można oglądać w salonach na początku września, w ramach dni otwartych. To rynkowa alternatywa dla takich samochodów, jak Skoda Octavia Combi, Volkswagen Golf Variant, Ford Focus kombi i Opel Astra Sports Tourer.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Kompaktowa Toyota kombi wraca po kilkuletniej przerwie. W niezłym stylu. Japończycy naprawili swój błąd. Model Verso nie przyciągnął przecież tylu klientów, co Corolla kombi. Teraz wszystko może się zmienić. Toyota Auris Touring Sports to bardzo ciekawa propozycja, zarówno dla klientów flotowych, jak i nabywców indywidualnych, zwłaszcza rodzin. Jedyne kompaktowe kombi na rynku, oferowane z trzema rodzajami jednostek napędowych.

d3cdvd1

Marek Wieliński, moto.wp.pl

"Toyota Auris Touring Sports Hybrid" - DANE TECHNICZNE

Typ silnika "Hybryda: benzynowy R4 oraz elektryczny"
Pojemność silnika cm3 "1798"
Moc KM / przy obr./min "136 / 5200"
Maksymalny moment obrotowy Nm / przy obr./min. "142 Nm / 4000 (silnik elektryczny: 207 Nm)"
Skrzynia biegów "bezstopniowa CVT"
Prędkość maksymalna km/h "175"
Przyspieszenie (0-100 km/h) s "11,2"
Zużycie paliwa:
Dane producenta (miasto/trasa/średnie) "3,9 / b.d. / 3,7"
Dane z testu (miasto/trasa/średnie) "b.d. / b.d. / 5,2"
Pojemność bagażnika min./max. / l "530 / 1658"
Wymiary (dł./szer./wys.) mm "4560 / 1760 / 1460"
Cena wersji podstawowej w zł "58 900 "
Cena testowanego modelu w zł "88 900"
Plusy null
Minusy null
d3cdvd1
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3cdvd1
Więcej tematów