Trwa ładowanie...
14-11-2013 13:19

Suzuki Burgman 650 Executive: na każdą okazję

Suzuki Burgman 650 Executive: na każdą okazjęŹródło: Szymon Jasina
d481ku5
d481ku5

Polacy coraz częściej dostrzegają zalety jazdy jednośladem. Podczas codziennego użytkowania na miejskich ulicach najwygodniejsze są skutery, a najbardziej komfortowe z nich zapewniają niemal poziom znany z motocykli turystycznych. Maxi skutery, bo o nich mowa, to moc, wygoda i cała masa schowków. Niestety jest to też wysoka cena. Co zatem za ciężko zarobione pieniądze oferuje jeden z królów tego segmentu, czyli Suzuki Burgman 650 Executive?

Wystarczy jedno spojrzenie na flagowy skuter Suzuki, aby zauważyć, że mamy do czynienia z wyjątkowym pojazdem. Mierzący 2270 mm długości, 810 mm szerokości i 1430 mm wysokości jednoślad jest większy niż miejskie motocykle i daje się to odczuć podczas codziennego użytkowania. Ważący około 270 kg skuter nie jest mistrzem przeciskania się w miejskim ruchu (nawet jeśli skorzystamy z elektrycznego składania lusterek), przez co może wydawać się mniej praktyczny niż mniejsze konstrukcje. Jednak wystarczy kawałek otwartej drogi, aby przekonać się o możliwościach największego Burgmana.

Zanim jednak ruszymy podbijać miejskie arterie warto przyjrzeć się bliżej maxi skuterowi Suzuki. Stylistyka prezentuje się agresywnie i nowocześnie. Ostre kąty i mocne przetłoczenia w połączeniu z matowym lakierem testowego modelu ożywiają typową dla skutera sylwetkę. Z przodu znalazły się dwa duże klosze lamp uzupełnione o mniejsze zawierające światła postojowe i dodatkowe kierunkowskazy na lusterkach. Jeszcze ciekawiej prezentują się ostro wcięte po bokach tylne lampy. Skoro jednak mowa o skuterze, to nie wygląd jest najważniejszy.

Wielkość Burgmana 650 ma dwie zasadnicze zalety. Pierwszą z nich jest komfort podróżowania, natomiast druga to pojemność bagażnika i schowków. Główna przestrzeń bagażowa znajdująca się pod kanapą może pochwalić się pojemnością 50 litrów. Dodatkowo kierowca otrzymuje jeden duży schowek zamykany na klucz i dwa mniejsze (już bez zamków) powyżej niego. W ten sposób zmieścimy spory bagaż, a na parkingu, nawet po schowaniu dwóch kasków, będziemy mieli jeszcze trochę wolnego miejsca w bagażniku.

d481ku5

Przed oczami kierowcy umieszczono zestaw wskaźników, który bardziej wygląda jak zaczerpnięty z samochodu. Pomiędzy dwoma klasycznymi zegarami znalazł się wyświetlacz informujący o ilości paliwa, temperaturze (również tej zewnętrznej), czasie i kilku innych przydatnych informacjach. Wraz z zestawem kontrolek całość jest czytelna i klasyczna.

(fot. Szymon Jasina)
Źródło: (fot. Szymon Jasina)

Czas przejść do tego co najważniejsze. Największy Burgman został wyposażony w 2-cylidrowy silnik o pojemności 638 cm3, który dostarcza 55 KM. Moc ta pozwala na osiągnięcie 100 km/h w czasie poniżej 7 s i rozpędzenie się do około 180 km/h. Co ciekawe, mimo dużego silnika i świetnych osiągów skuter, Suzuki jest zaskakująco oszczędny nawet bez stosowania zasad ekojazdy. Zużycie na poziome 5-5,5 l/100 km to bardzo dobry wynik przy tej pojemności silnika i sporej masie. Oznacza to, że 15-litrowy zbiornik zapewni dobry zasięg nie tylko w mieście, ale również podczas dalszego wyjazdu. Na ekonomię jazdy, ale też komfort ma wpływ dobra aerodynamika, w tym duża owiewka podnoszona i opuszczana elektrycznie.

d481ku5

Skoro już o komforcie mowa, to trzeba pamiętać, że właśnie wygoda podróżowania jest najważniejsza w maxi skuterach. Burgman 650 Executive zapewnia wszystko co potrzebne do komfortowej jazdy. Podczas jesiennej pogody szybko docenimy podgrzewane manetki, ale też kanapę (w zależności od potrzeby, tylko dla kierowcy lub również dla pasażera). O ochronę od chłodu dba też odpowiednia aerodynamika, która zapewnia nie tylko mniejszy hałas, ale również ogranicza podmuchy zimnego powietrza. Sama kanapa jest szeroka, pozwala wygodnie zając miejsce dwóm osobom i odbyć dłuższą podróż.

Otóż tak. Suzuki Burgman 650 to skuter nie tylko do miasta. Dzięki swoim osiągom sprawdzi się również poza terenem zabudowanym. Dobre przyspieszenie i wysoka prędkość maksymalna oznaczają, że nie będziemy mieć problemu podczas szybszej jazdy lub wyprzedzania na trasie. Jednak o możliwości odbywania dalszych podróży przemawia przede wszystkim prowadzenie największego Burgmana. Ciężki skuter z małymi kołami może wydawać się pojazdem o nienajlepszych właściwościach jezdnych. Nic bardziej mylnego. Choć podczas manewrów na parkingu, masa Suzuki może powodować mały dyskomfort, to już po przekroczeniu 20 km/h Burgman pokazuje kunszt swoich inżynierów.

(fot. Szymon Jasina)
Źródło: (fot. Szymon Jasina)

Szybkie pokonywanie zakrętów nie jest problemem, a pewność prowadzenia zachęca, aby z coraz większą prędkością pokonywać kolejne łuki. Z przodu zastosowano widelec teleskopowy, natomiast z tyłu znalazł się wahacz wleczony. O przyczepność dbają również odpowiednio szerokie opony – 120 mm z przodu i 160 mm z tyłu. Duża masa i osiągane prędkości wymuszają zastosowanie odpowiednio skutecznych hamulców. Przednie koło zostało wyposażone w dwie tarcze, natomiast tylne w jedną. O bezpieczeństwo na mniej przyczepnej nawierzchni dba standardowy system ABS. Na parkingu natomiast przydać się może hamulec postojowy.

d481ku5

Znana jest miłość Japończyków do bezstopniowych skrzyń biegów. Teoretycznie rozwiązanie to ma zapewnić zarówno świetne osiągi, jak i niskie zużycie paliwa. W praktyce, samochody wyposażone w taką przekładnię nie oferują ani jednego, ani drugiego. Są jednak wyjątki – samochody hybrydowe i skutery Suzuki. Burgman 650 oferuje trzy tryby pracy swojej skrzyni CVT. Standardowo nawet przy odkręceniu manetki do oporu silnik nie osiąga maksymalnych obrotów. Skuter nadal zapewnia odpowiednie przyspieszenie, ale przy tym ogranicza zużycie paliwa.

(fot. Szymon Jasina)
Źródło: (fot. Szymon Jasina)

Drugi tryb uruchamia poprzez wciśnięcie przycisku „power”. Kierujący otrzymuje do swojej dyspozycji pełną moc, natomiast po odjęciu gazu jednostka pozostaje na wyższych obrotach umożliwiając hamowanie silnikiem. Ostatnią możliwością jest tryb manualny, który symuluje 6-biegową skrzynię sekwencyjną, a przełożenia zmieniane są za pomocą dwóch przycisków znajdujących się przy lewej ręce. Jest to jednak niewygodne, a do tego nie ma sensu praktycznego, gdyż tracimy wszystkie zalety korzystania z bezstopniowej skrzyni.

d481ku5

Największy skuter Suzuki to pojazd uniwersalny, a dzięki dużej przestrzeni bagażowej, bardziej praktyczny od motocykli. Jednak komfort i bogate wyposażenie nie są tanie. Burgman 650 Executive to wydatek 42 500 zł. Za tę kwotę klient otrzymuje skuter bez większych wad, jednak trzeba być prawdziwym zwolennikiem jednośladów tego typu, aby z salonu wyjechać maxi skuterem, a nie motocyklem. Nie jest to zatem pojazd dla każdego, ale osoby, które zdecydują się na Burgmana 650 na pewno nie będą zawiedzione jego możliwościami.

Szymon Jasina, moto.wp.pl

d481ku5

"Suzuki Burgman 650 Executive" - DANE TECHNICZNE

Typ silnika "R2, benzynowy"
Pojemność silnika cm3 "638"
Moc KM / przy obr./min "55 / 7000"
Maksymalny moment obrotowy Nm / przy obr./min. "62 / 5000"
Skrzynia biegów "bezstopniowa, automatyczna"
Prędkość maksymalna km/h "180"
Przyspieszenie (0-100 km/h) s "6,9"
Zużycie paliwa:
Dane producenta (miasto/trasa/średnie) "b.d. / b.d. / b.d."
Dane z testu (miasto/trasa/średnie) "5,5 / b.d. / b.d."
Pojemność bagażnika min./max. / l "50"
Wymiary (dł./szer./wys.) mm "2270 / 810 / 1430"
Cena wersji podstawowej w zł "42 500"
Cena testowanego modelu w zł "42 500"
Plusy null
Minusy null
d481ku5
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d481ku5
Więcej tematów