Trwa ładowanie...
27-09-2013 08:02

Skoda Octavia RS: szybko i praktycznie

Skoda Octavia RS: szybko i praktycznieŹródło: Szymon Jasina
d27zbr5
d27zbr5

Skody to samochody praktyczne, rodzinne o raczej spokojnym charakterze. Co się stanie jeśli do takiego auta zostanie zamontowany silnik o mocy 220 KM? Czy takie połączenie w ogóle ma sens? Jak najbardziej! Nie będzie to samochód sportowy, ale najlepsza Skoda Octavia jaka kiedykolwiek powstała. Nie tracąc nic ze swojej praktyczności zyskała świetnie osiągi, które jeszcze niedawno były zarezerwowane dla ciasnych i bezkompromisowych sportowców.

Twórcy Skody wiedzą czego oczekują od nich klienci – samochody czeskiej marki nie mogą być ekstrawaganckie, a pod żadnym pozorem nie mogą stracić nic ze swojej praktyczności. Z tego powodu najmocniejsza wersja Octavii, czyli model RS, nie zmienił znacząco swojego wyglądu. Oczywiście nie mogło zabraknąć sportowych akcentów jak bardziej agresywny zderzak, spoiler i dwie chromowane końcówki układu wydechowego. Wszystko to jednak jest jedynie kosmetyką i bardzo dobrze, bo dzięki temu Octavia nie traci swojego klasycznego stylu, którego oczekują klienci Skody.

Nowa „RS-ka” dostępna jest w czterech różnych odmianach. Usportowiona Skoda oferowana jest jako liftback i kombi, a do tego pod maską ich obu może znaleźć się silnik benzynowy lub diesel. Jednostka benzynowa to pochodzący z Golfa GTI 2-litrowy silnik o mocy 220 KM. Jednostka ta pozwala na osiągnięcie 100 km/h w 6,8 s i rozpędza rodzinną Skodę do prędkości 248 km/h (w wersji z manualną przekładnią). Jest to najszybsza Octavia w historii, a świetne osiągi pozwalają na dynamiczną i komfortową jazdę.

Nieco wolniejszą, ale oszczędniejszą opcją jest wersja z silnikiem wysokoprężnym. 2-litrowe TDI to jednostka, którą znajdziemy również w Golfie GTD. Silnik Diesla oferuje 184 KM, co przekłada się na przyspieszenie do „setki” w 8,1 s i prędkość maksymalną 232 km/h. Jest to opcja dla kierowców, którzy pokonują bardzo długie dystanse, gdyż mimo zdecydowanie gorszych osiągów, odmiana z TDI pod maską to wydatek większy o 1500 zł. Dlatego dla zdecydowanej większości kierowców, to odmiana benzynowa jest dużo bardziej interesującą propozycją.

d27zbr5

We wnętrzu Skoda Octavia RS również jedynie w niewielkim stopniu różni się od modelu standardowego. Przede wszystkim w oczy rzucają się sportowe fotele, które jednak zostały dostosowane do stylu całego samochodu. Z jednej strony dodają charakteru i zapewniają odpowiednie trzymanie w zakrętach, ale zarazem są komfortowe. Najważniejszą cechą Octavii RS jest to, że nie traci nic z właściwości modelu standardowego, a oferuje wiele więcej.

(fot. Szymon Jasina)
Źródło: (fot. Szymon Jasina)

„RS-ka” posiada tyle sportu ile potrzeba w Octavii. O 12 mm obniżono zawieszenie (13 mm w wersji kombi), odchudzono przednie zawieszenie, a na tylnej osi zamontowano układ wielowahaczowy. O lepsze właściwości jezdne dba również elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego. Czy zatem Octavia RS to rasowy sportowiec? Niezupełnie. Mimo wielu zmian, najszybsza Skoda nie została stworzona myślą o torze wyścigowym, ale o jak najlepszym poruszaniu się po drogach publicznych. Taka filozofia jest jak najbardziej uzasadniona. Ekstremalny samochód, który sprawdziłby się na torze, ale poza nim byłby niewygodny i niepraktyczny, nie byłby już prawdziwą Skodą, a co ważniejsze – nie byłby tak atrakcyjny dla przeciętnego użytkownika.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Najważniejszą cechą sportowych kompaktów (o ile jeszcze można Octavię zaliczać do tego segmentu), jest to, że nie tracą one swoich zalet auta praktycznego. „RS-ka” to nie tylko osiągi, ale też znane z modelu podstawowego przestronne wnętrze i ogromny bagażnik mieszczący 590 l w wersji liftback i 610 l w kombi (1740 l po złożeniu tylnej kanapy). Nie zabrakło też wszystkich praktycznych udogodnień jak liczne schowki, podwójna podłoga bagażnika, elementy do mocowania większych przedmiotów i miejsca na wieszaki.

d27zbr5

Dla kogo zatem Skoda stworzyła Octavię RS? Nie jest to samochód, który będzie konkurował autami typowo sportowymi. Choć 100 km/h Octavia osiągnie szybciej niż na przykład Toyota GT86, to trudno wyobrazić sobie bardziej różniące się samochody. W „RS-ce” wysoka moc ma przede wszystkim zapewnić komfort jazdy, wyprzedzania i codziennego użytkowania. Duże nadwozie i przeciętne chłodzenie hamulców oznaczają, że przy ekstremalnym wykorzystaniu Skoda ustępuje wielu konkurentom, ale podczas rodzinnego wyjazdu przekonamy się, że trudno znaleźć drugi taki samochód.

(fot. Szymon Jasina)
Źródło: (fot. Szymon Jasina)

Którą wersję wybrać? Decyzja między liftbackiem i kombi to kwestia indywidualna zależna od osobistych preferencji i potrzeb. Natomiast wśród jednostek napędowych silnik benzynowy jest zdecydowanym liderem. Zapewnia dużo większą moc i lepsze osiągi, wersja ta jest nieco tańsza, a do tego (dzięki mniejszej masie niż w przypadku diesla) lepiej się prowadzi. Model z jednostką wysokoprężną skierowany jest do osób, które pokonują bardzo duże dystanse i mogą zadowolić się gorszymi osiągami.

d27zbr5

Cennik modelu RS rozpoczyna się od 104 100 zł za model benzynowy i 105 600 za odmianę z silnikiem TDI. Nadwozie kombi wymaga dopłaty 4200 zł, natomiast dwusprzęgłowa skrzynia automatyczna DSG uszczupli portfel o kolejne 8000 zł. Octavia RS już w standardzie może pochwalić się bogatym wyposażeniem. Bez dopłaty klient otrzyma m.in. dwustrefową klimatyzację automatyczną, czujniki parkowania, wielofunkcyjną kierownicę, tempomat i fotele ze skórzanymi elementami.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Do gamy nowej Octavii dołączył również model 4x4, który dostępny jest jedynie w wersji kombi i wymaga dopłaty 8650 zł. Odmiana, która poradzi sobie w nieco cięższych warunkach dostępna jest z silnikiem 1.8 TSI (180 KM) i skrzynią DSG, a także z 1.6 TDI (105 KM) lub z 2-litrowym dieslem (150 KM) i przekładnią manualną. Model ten został wyposażony sprzęgło Haldex piątej generacji i wielowahaczowe zawieszenie na tylnej osi. Rozwiązanie to sprawdzi się w lżejszym terenie lub podczas zimowego przebijania się przez zaśnieżone drogi.

d27zbr5

Szymon Jasina, moto.wp.pl

"Skoda Octavia RS" - DANE TECHNICZNE

Typ silnika null
Pojemność silnika cm3 "1984"
Moc KM / przy obr./min "220 / 4500-6200"
Maksymalny moment obrotowy Nm / przy obr./min. "350 / 1500-4400"
Skrzynia biegów "6-biegowa, manualna"
Prędkość maksymalna km/h "248"
Przyspieszenie (0-100 km/h) s "6,8"
Zużycie paliwa:
Dane producenta (miasto/trasa/średnie) "7,7 / 5,3 / 6,2"
Dane z testu (miasto/trasa/średnie) "b.d. / b.d. / b.d."
Pojemność bagażnika min./max. / l "590 / 1580"
Wymiary (dł./szer./wys.) mm "4685 / 1814 / 1449"
Cena wersji podstawowej w zł "104 100"
Cena testowanego modelu w zł "b.d."
Plusy null
Minusy null
d27zbr5
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d27zbr5
Więcej tematów