Trwa ładowanie...
20-03-2013 09:14

Renault Megane Grandtour: dynamika i oszczędność

Renault Megane Grandtour: dynamika i oszczędnośćŹródło: Piotr Mokwiński
d2469jc
d2469jc

Renault w ostatnich latach napędzało swoich przedstawicieli segmentu B i C dieslem o pojemności 1,5 litra. Był stosunkowo oszczędny, ale jego dynamika pozostawiała wiele do życzenia zwłaszcza w cięższych kompaktach. W zeszłym roku Francuzi wprowadzili do oferty nowy motor wysokoprężny 1,6 dCi. Zasila on teraz z powodzeniem także większe pojazdy z palety Nissana. 130-konny ropniak znajduje się na szczycie oferty Megane Grandtour i też kosztuje najwięcej. Ma jednak sporo zalet, które postaramy się przybliżyć.

Stylizacja poliftingowej odmiany Megane wygląda ciekawie na tle Hyundaia i30 SW, czy obecnej wciąż w sprzedaży Skody Octavii Combi (następca od lipca w salonach). Nadwozie zaopatrzono w LED-owe światła do jazdy dziennej, w wyższych specyfikacjach dostępne są również biksenony oraz aluminiowe felgi w rozmiarach 15-18 cali. Z tyłu auto wyróżniają poprzeczne klosze zachodzące na błotniki, a także niemal pionowa klapa bagażnika z niezbyt dużą szybą. Żeby zwiększyć funkcjonalność karoserii, za 2 tysiące złotych możemy dokupić hak holowniczy, a za dodatkowe 521 złotych poprzeczki dachowe przytwierdzone do relingów. Na liście akcesoriów występuje też ciekawy pakiet z kufrem dachowym o pojemności aż 480 litrów. Jeśli nie zmieścimy się z bagażami do środka, warto rozważyć taką ewentualność.

Wnętrze francuskiego kompaktu przedstawia się znacznie skromniej niż mógłby to sugerować projekt nadwozia. Deskę rozdzielczą wykonano z miękkich i dobrze spasowanych materiałów. Jeżdżąc po nierównych drogach, trudno wychwycić jakiekolwiek niepożądane dźwięki. Design kokpitu prezentuje się schludnie, ale pozbawiony został fajerwerków stylizacyjnych. Szkoda, bo w tej kwestii projektanci Renault zawsze wykazywali się odrobiną polotu. Jest zwyczajnie, jednak bardzo ergonomicznie. Obsługa automatycznej klimatyzacji regulowanej w dwóch strefach, tempomatu, czy komputera pokładowego przebiega bez zastrzeżeń.

Nieco więcej uwagi musimy poświęcić radioodtwarzaczowi. To jedyny element pokładowy wymagający przyzwyczajenia. Testowany egzemplarz to specyfikacja Dynamique i wyróżnia się ciekłokrystalicznym wyświetlaczem z nawigacją TomTom umieszczonym na szczycie konsoli centralnej, dużym oknem dachowym z możliwością otwierania jak i tapicerką skórzano-materiałową. Fotele nią pokryte zapewniają przyzwoity komfort nawet podczas dłuższych dystansów, choć moglibyśmy zarzucić im nieco za krótkie siedzisko. Z tyłu też jest dobrze, a przestrzeni wystarczy dla dwóch rosłych osób. Przed kolanami i nad głową nie powinno zabraknąć miejsca. Za kanapą wygospodarowano bagażnik o pojemności 524 litrów. Do Octavii sporo mu brakuje, jednak wpisuje się w średni wynik w tym segmencie. Po rozłożeniu asymetrycznego oparcia, powyższa wartość wzrośnie do 1600 litrów.

d2469jc
(fot. Piotr Mokwiński)
Źródło: (fot. Piotr Mokwiński)

Decydując się na Grandtoura, musimy wybierać spośród dziewięciu silników. Podstawowe wolnossące benzyniaki pamiętają jeszcze lata 90., ale odwdzięczą się bezawaryjnością i tanim serwisem. Znacznie ciekawsze będą turbodoładowane jednostki. Małe, zasilane etyliną motory stanowią odzwierciedlenie mody na downsizing. Najmocniejszy wariant z turbosprężarką generuje aż 220 koni mechanicznych.

Hitem sprzedaży z uwagi na cenę nie stanie się 1,6 dCi, jednak oferuje naprawdę dobrą dynamikę przy niskim zapotrzebowaniu na paliwo. Nowy agregat w palecie Renault rozwija 320 Nm przy 1750 obr./min, dzięki czemu już od niskich obrotów z łatwością wykorzystamy potencjał serca pojazdu. Megane przyspiesza do pierwszej setki w niewiele ponad 10 sekund i kończy rozpędzanie na wartości 200 km/h. Pewnie zachowuje się z zakrętach, choć sytuacja wyglądałaby lepiej, gdyby zastosowano bardziej precyzyjny układ kierowniczy.

(fot. Piotr Mokwiński)
Źródło: (fot. Piotr Mokwiński)

Auto dobrze też radzi sobie z nierównościami, przed którymi nie sposób się ustrzec zwłaszcza po zimie. W kabinie słyszalny stanie się opływający karoserię wiatr dopiero przy maksymalnych limitach autostradowych. Miłośnicy oszczędności zachwycą się wynikami średniego spalania. W mieście kompakt zadowoli się 6 litrami, natomiast w trasie pokonywanej umiarkowanym tempem, wskaźnik komputera pokładowego jedynie nieznacznie wychyli się poza granicę cyfry 5.

d2469jc

Niestety, prezentowana wersja nie jest tania. Francuskie kombi napędzane 130-konnym dieslem występuje tylko w jednej specyfikacji Dynamique wycenionej na 87 250 złotych. Wysoka cena może początkowo przestraszyć, ale w porównaniu z konkurentami o porównywalnej mocy z niemieckiej stajni, Megane wypada przyzwoicie. W standardzie oferuje automatyczną klimatyzację dwustrefową, radioodtwarzacz, tempomat i wiele innych dodatków uprzyjemniających codzienną eksploatację. Mimo znacznego stażu na rynku, wciąż stanowi ciekawą propozycję z uwagi na przestronne wnętrze i niezły zespół napędowy. Dzięki atrakcyjnym rabatom, powyższą cenę z łatwością obniżymy o kilka tysięcy złotych.

Piotr Mokwiński/ll/moto.wp.pl

d2469jc

"Renault Megane Grandtour 1,6 dCi " - DANE TECHNICZNE

Typ silnika "R4, turbodiesel"
Pojemność silnika cm3 "1 598"
Moc KM / przy obr./min null
Maksymalny moment obrotowy Nm / przy obr./min. null
Skrzynia biegów "manualna, 6-stopniowa"
Prędkość maksymalna km/h "200"
Przyspieszenie (0-100 km/h) s "10,1"
Zużycie paliwa:
Dane producenta (miasto/trasa/średnie) "4,8 / 3,6 /4,0"
Dane z testu (miasto/trasa/średnie) "6,1 / 5,1 / 5,4"
Pojemność bagażnika min./max. / l "524 / 1 600"
Wymiary (dł./szer./wys.) mm "4 567 / 1 804 / 1 534"
Cena wersji podstawowej w zł "61 550"
Cena testowanego modelu w zł "94 500"
Plusy null
Minusy null
d2469jc
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2469jc
Więcej tematów