Trwa ładowanie...
11-12-2012 08:53

Renault Laguna Grandtour 4Control: zerwać z przeszłością

Renault Laguna Grandtour 4Control: zerwać z przeszłościąŹródło: Piotr Mokwiński
dyl91sf
dyl91sf

Laguna nigdy nie cieszyła się dobrą opinią wśród znawców motoryzacji. Pierwsza i druga generacja zyskała miano królowej lawet. Niemniej, jest to na tyle ważny segment dla większości europejskich producentów, że Francuzi postanowili stanąć na głowie, żeby móc poważnie myśleć o przekonaniu do siebie dziesiątek tysięcy klientów. Najwięcej problemów zazwyczaj wywoływała niedopracowana elektronika. Teraz ta dolegliwość występuje podobno sporadycznie, jak w przypadku pozostałych konkurentów. W teście wersja Grandtour ze 150-konnym dieslem i tylną osią skrętną.

Zewnętrzna stylizacja Laguny wyróżnia się na tle najgroźniejszych niemieckich rywali nietypowym designem. O ile dwie poprzednie generacje prezentowały zachowawczy styl, tak w tym przypadku trudno mówić o konserwatyzmie. Kreślarze zaopatrzyli nadwozie francuskiego "średniaka" w wydatne klosze przednich reflektorów i liczne chromowane akcenty nieźle kontrastujące z czarnymi plastikami. Gładki tył zdominowały dwie końcówki układu wydechowego i sporych rozmiarów centralnie umieszczona nazwa modelu. Niemal pionowa klapa i wysoko poprowadzona linia dachu zwiastują sporo przestrzeni wewnątrz. Aby potwierdzić powyższe przypuszczenia, wystarczy zająć miejsce na wygodnych przednich fotelach lub kanapie. Nieźle wyprofilowane siedzisko, choć ciut za krótkie, wraz z oparciem zapewnia optymalną wygodę podczas długich wycieczek.

Podobnie przedstawia się sprawa w drugim rzędzie, gdzie nie brakuje miejsca w żadnej płaszczyźnie dla dwóch osób. Jeśli staniemy przed potrzebą wyruszenia w dłuższą trasę z kompletem pasażerów na pokładzie, z pomocą przyjdzie ustawny bagażnik o pojemności 508 litrów. W razie konieczności, z łatwością złożymy oparcie i uzyskamy przestrzeń 1593 litrów. Kolejny rozdział należy poświęcić jakości materiałów wykończeniowych. Jak na klasę średnią przystało, kabinę wyłożono w znacznej części miękkimi tworzywami, ale w wielu miejscach znajdziemy twarde plastiki, nie przystające reprezentantom tego segmentu. Niemniej, całość tworzy pozytywne wrażenie, a jasne wstawki urozmaicają kolorystykę wnętrza.

Sam projekt też cieszy oko, gdyż wyróżnia się oryginalną stylizacją. W zależności od sytuacji finansowej, Lagunę możemy doposażyć pod kątem naszych potrzeb. Decydując się na podstawową odmianę, otrzymamy w standardzie elektrycznie sterowane szyby boczne, manualną klimatyzację i radioodtwarzacz. Chcąc zwiększyć komfort codziennego użytkowania, warto zainteresować się niezbyt przejrzystą nawigacją z niewielkim wyświetlaczem umieszczonym na szczycie kokpitu, tempomatem i skórzaną tapicerką. W alternatywie pozostaje jeszcze automatyczną skrzynia biegów i biksenonowe reflektory. Optymalnie skonfigurowane Renault pozwoli zaoszczędzić przynajmniej kilka tysięcy złotych w stosunku do Volkswagena Passata czy Toyoty Avensis.

dyl91sf
(fot. Piotr Mokwiński)
Źródło: (fot. Piotr Mokwiński)

Pod maską Francuzki umieszczono wysokoprężną jednostkę napędową o mocy 150 koni mechanicznych. Wysokoprężny dwulitrowy motor występuje w kilku wariantach, jednak ten środkowy wydaje się bardzo rozsądną propozycją. 340 Nm osiąga przy 2 tysiącach obr./min, przez co nie trzeba utrzymywać wskazówki obrotomierza w górnej części skali, aby korzystać z potencjału diesla. Elastyczny silnik przyspiesza do 100 km/h w 10 sekund i rozpędza się do 210 km/h. Parametry może niezbyt imponujące w porównaniu chociażby z Passatem, ale niełatwo jest rozpędzić 1.5-tonowe kombi. Poza tym, w odwodzie pozostaje jeszcze 173-konny wariant.

Siadając za sterami Laguny dość szybko się zorientujemy, że ten samochód został przygotowany z myślą o długich trasach. Komfortowe nastawy zawieszenia wespół z niezbyt precyzyjnym mechanizmem zmiany biegów, nie zachęcają do połykania zakrętów na granicy przyczepności. Średniak zdecydowanie lepiej czuje się na prostych odcinkach, gdzie odcina podróżujących od świata zewnętrznego i przy okazji zadowala się umiarkowanymi ilościami oleju napędowego. Jeżdżąc niespiesznie po mieście, bez trudu osiągniemy wartości około 7 litrów. W terenie niezabudowanym wyświetlacz komputera pokładowego wyrazi zużycie zawarte w przedziale 5-5.5 litra. To naprawdę dobry rezultat.

(fot. Piotr Mokwiński)
Źródło: (fot. Piotr Mokwiński)

Spalenie większej ilości paliwa i sprawdzenie możliwości Grandtoura w zakrętach ułatwi unikalny system 4Control. Zmniejsza promień skrętu o 10 procent i poprawia czucie układu kierowniczego. Do prędkości 60 km/h, tylne koła wychylają się w przeciwnym kierunku do przednich. Powyżej tej granicy, cztery obręcze skręcają w tę samą stronę. Rozwiązanie stosowane we francuskich autach od kilku lat, jak na razie nie przysparza problemów użytkownikom. W tym celu zasięgnęliśmy informacji u źródła. Fachowcy z wyspecjalizowanych warsztatów utrzymują, że to prosty układ mechaniczny niepodatny na usterki.

dyl91sf

Francuzi mając na uwadze niepochlebną opinię poprzednich generacji Laguny, zrobili wszystko, aby tylko przywrócić wiarę klientów we własne samochody. Z trudem, ale ten europejski koncern z tradycjami pnie się w górę w rankingach sprzedaży. Reprezentanta klasy średniej kupuje coraz więcej osób, a serwisy informują, że ten model przyjeżdża do warsztatów z reguły na przegląd okresowy. Stosunkowo młoda konstrukcja kusi też ceną. Najtańsza wersja z dwulitrowym silnikiem benzynowym (po uwzględnieniu rabatu) kosztuje niewiele ponad 75 tysięcy złotych. Topowy egzemplarz ze 173-konnym dieslem to wydatek niespełna 127 tysięcy.

Piotr Mokwiński/ll/moto.wp.pl

dyl91sf

"Renault Laguna Grandtour 4Control" - DANE TECHNICZNE

Typ silnika "R4, turbodiesel"
Pojemność silnika cm3 "1 995"
Moc KM / przy obr./min "150 / 4 000 "
Maksymalny moment obrotowy Nm / przy obr./min. "340 / 2 000"
Skrzynia biegów "manualna, 6-biegowa"
Prędkość maksymalna km/h "210"
Przyspieszenie (0-100 km/h) s "10"
Zużycie paliwa:
Dane producenta (miasto/trasa/średnie) "6,4 / 4,3 /5,1"
Dane z testu (miasto/trasa/średnie) "7,5 / 5,5 / 6,3"
Pojemność bagażnika min./max. / l "508 / 1 593"
Wymiary (dł./szer./wys.) mm "4 803 / 1 811 / 1 445"
Cena wersji podstawowej w zł "75 600"
Cena testowanego modelu w zł "98 900"
Plusy null
Minusy null
dyl91sf
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dyl91sf
Więcej tematów