Trwa ładowanie...
19-11-2013 13:23

Peugeot 308 1,6 e-HDI Allure: gonitwa za Niemcami

Peugeot 308 1,6 e-HDI Allure: gonitwa za NiemcamiŹródło: Piotr Mokwiński
d41f8j9
d41f8j9

Kilka tygodni temu w polskich salonach pojawiło się najnowsze wcielenie kompaktowego Peugeota. Mimo zachowania nazwy znanej od 2007, samochód zmienił się niemal całkowicie. Nie ma już cech typowych dla francuskich konstrukcji. Zdecydowanie bliżej mu do Golfa i Leona. I właśnie powyższe auta będą dla 308 głównymi konkurentami w walce o dominację w segmencie C.

W stosunku do poprzednika, diametralnie zmienił się przód auta. Od trzeciej specyfikacji wyposażeniowej możemy liczyć na LED-owe oświetlenie szczelnie wypełniające przedni reflektor. Zabrakło w nim miejsca na klasyczną żarówkę, tudzież żarnik ksenonowy. Podobna sytuacja rysuje się w Seacie. Tego typu rozwiązań nie mają nawet kompakty premium. Osłona wlotu powietrza przypomina tę stosowaną w większym 508, natomiast z większego modelu żywcem przeszczepiono lwa przyklejonego do maski i nazwę producenta tuż pod nim. 425-centymetrowe nadwozie nie jest tak charakterystyczne z tyłu, ale wciąż interesujące. Pod niemal pionową klapą bagażnika kryje się przedział ładunkowy zdolny zmieścić 420 litrów. Nie jest to rekord w segmencie, jednak z pewnością godny odnotowania wynik. Po złożeniu asymetrycznego oparcia, powyższa wartość wzrośnie do 1 228 litrów. Kolejna ciekawa rzecz to felgi. Standardowo auto porusza się na 16-calowych felgach z oponami dzielnie znoszącymi trudy walki z nierównościami. Za skromną dopłatą 1400
złotych, warto zastanowić się nad "siedemnastkami", wyglądającymi znacznie lepiej i nieznacznie gorzej filtrującymi nierówności. Za 2 tysiące możemy liczyć na obręcze o średnicy 18 cali, ale to propozycja dla osób dojeżdżających do pracy świeżo wyremontowanymi drogami.

Wnętrze auta to przykład schludności i jednocześnie nowoczesności. Całkowicie porzucono projekt znany z poprzedniej generacji 308 i wprowadzono multimedia na miarę dwudziestego pierwszego wieku. Pośrodku kokpitu centralnego zlokalizowano 7-calowy wyświetlacz ciekłokrystaliczny skupiający w sobie większość pokładowych udogodnień. Za pośrednictwem ekranu dowiemy się o zużyciu paliwa, temperaturze automatycznej, dwustrefowej klimatyzacji, czy danych przekazywanych przez zewnętrzne nośniki pamięci. Z uwagi na rozbudowany charakter jednostki, niełatwo będzie się z nią oswoić i w kilka godzin poznać wszystkie jej tajemnice.

Ponadto, działanie elektroniki działa z niezrozumiałym opóźnieniem, które może wynikać z wgranego softu domagającego się aktualizacji. Poniżej umiejscowiono jedynie wejście na CD i przyciski uruchamiające ogrzewanie tylnej szyby oraz światła awaryjne. Uwagę zwraca też mała kierownica znana dotąd z 208. W stosunku do rozmiarów stosowanych u innych producentów, średnica jest mniejsza o 2,5 do 3 centymetrów. To zauważalna różnica – przyzwyczaimy się do niej błyskawicznie. Tuż nad nią, na linii wzroku kierowcy, znalazły się analogowe wskaźniki. Co ciekawe, wskazówka obrotomierza zaczyna z prawej, a kończy z lewej strony.

d41f8j9

Niewiele możemy zarzucić pozycji za kołem sterowym. Dobrze wyprofilowane fotele przytwierdzono w możliwie najniższym miejscu, przez co poczujemy odrobinę sportowej atmosfery. Miejsca na kolana i barki nie brakuje. Podobnie w drugim rzędzie, gdzie kanapa obszyta skórzaną tapicerką bez trudu przewiezie na dystansie kilkuset kilometrów dwie dorosłe osoby. Na koniec warto jeszcze napisać kilka słów na temat materiałów wykończeniowych. Od momentu debiutu, prym w tej kwestii wiedzie Golf siódmej generacji i kolejno wprowadzane na rynek kompakty nie są w stanie mu zagrozić. Nie inaczej przedstawia się sytuacja z Peugeotem, choć widać ogromny postęp w dbałości o detale. Kabina zaskakuje bardzo pozytywnie.

(fot. Piotr Mokwiński)
Źródło: (fot. Piotr Mokwiński)

Paleta jednostek napędowych ogranicza się do trzech silników benzynowych i dwóch wysokoprężnych. Podstawowa o pojemności 1,2 rozwija 82 konie mechaniczne i bardziej pasuje do lekkiego auta miejskiego, niż kompaktowej konstrukcji o masie własnej przekraczającej 1200 kilogramów. Znacznie więcej oferują turbodoładowane motory 1,6 THP o mocy 125 i 155 KM. Zapotrzebowanie na paliwo będzie jednak wyższe w stosunku do diesli, dlatego zwolennicy oszczędności powinni skierować swą uwagę na 1,6 e-HDI. 115 KM i 270 Nm momentu obrotowego pozwalają stosunkowo dynamicznie uczestniczyć nie tylko w ruchu miejskim, ale i na autostradzie. Auto lżejsze od poprzednika o około 120 kg, rozpędza się do 100 km/h w 10,2 sekundy i kończy wspinanie się po skali prędkościomierza na wartości 194.

d41f8j9

6-stopniowa skrzynia biegów pozwala precyzyjnie wpinać kolejne przełożenia, niemniej, droga lewarka do kolejnych punktów mogłaby być nieco krótsza. Pozytywnie zaskakuje układ kierowniczy i zawieszenie. Powyższe elementy tworzą zgrany tandem dający sporo radości i pewności podczas dynamicznej jazdy. Na 17-calowych kołach jedynie poprzeczne nierówności wprowadzają trochę nerwowości. Mocnym punktem jest solidne wyciszenie kabiny pozwalające swobodnie rozmawiać przy maksymalnych prędkościach autostradowych. Wiele osób może zarzucić Peugeotowi gorsze osiągi niż w przypadku konkurencyjnej Hondy Civic z podobnym silnikiem, ale zużycie paliwa na poziomie 6 litrów w mieście przy sprawnej jeździe i niecałe 5 w trasie umożliwiają pokonanie tysiąca kilometrów między kolejnymi tankowaniami.

(fot. Piotr Mokwiński)
Źródło: (fot. Piotr Mokwiński)

308 z 1,2 VTI pod maską kosztuje w bazowej specyfikacji 59 900 złotych. Konkurenci w postaci Forda Focusa i Volkswagena Golfa znajdują się na podobnym poziomie cenowym, ale Peugeot oferuje nieco bogatsze wyposażenie. W standardzie dostaniemy tempomat, manualną klimatyzację, przyzwoity system audio i regulowaną w dwóch płaszczyznach kierownicę. Dopiero w najwyższej specyfikacji znajdziemy LED-owe światła, ciekłokrystaliczny wyświetlacz i niemal kompletną listę elektronicznych gadżetów. Nagłośnienie sygnowane przez Denona wymaga dopłaty 2 tysięcy złotych. Cena tak doposażonego egzemplarza zbliży się, lub nawet przekroczy granicę stu tysięcy. Patrząc na bezpośrednich rywali zza Odry, powyższa wartość przestaje szokować.

d41f8j9

Kompaktowy Peugeot dojrzał do bezpośredniej walki z Golfem i Focusem. Precyzyjnie prowadzące się auto oferuje przestronne wnętrze i stosunkowo bogate wyposażenie już w bazowej specyfikacji. Bardzo przyzwoite materiały wykończeniowe i szereg systemów bezpieczeństwa sprawia, że szukając przedstawiciela segmentu C za 70-80 tysięcy złotych, warto zajrzeć do francuskiego salonu.

Piotr Mokwiński/ll/moto.wp.pl

d41f8j9

" Peugeot 308 1,6 e-HDI Allure" - DANE TECHNICZNE

Typ silnika "R4, turbodiesel"
Pojemność silnika cm3 "1 560"
Moc KM / przy obr./min "115 / 3 600"
Maksymalny moment obrotowy Nm / przy obr./min. "270 / 1 750"
Skrzynia biegów "manualna, 6-biegowa"
Prędkość maksymalna km/h "194"
Przyspieszenie (0-100 km/h) s "10,2"
Zużycie paliwa:
Dane producenta (miasto/trasa/średnie) "4,3 / 3,5 /3,8"
Dane z testu (miasto/trasa/średnie) "5,9 / 4,8 / 5,3"
Pojemność bagażnika min./max. / l "420 / 1 228"
Wymiary (dł./szer./wys.) mm "4 253 / 1 804 / 1 457"
Cena wersji podstawowej w zł "59 900"
Cena testowanego modelu w zł "95 200"
Plusy null
Minusy null
d41f8j9
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d41f8j9
Więcej tematów