Trwa ładowanie...
29-08-2014 11:25

Peugeot 3008 Style 1.6 e-Hdi 115 KM: francuski styl

Peugeot 3008 Style 1.6 e-Hdi 115 KM: francuski stylŹródło: WP.PL
d4bo3gk
d4bo3gk

Moda na crossovery i SUV-y opanowała świat. Nie inaczej jest w Polsce, gdzie samochody z podwyższonym zawieszeniem - w których siedzimy wysoko i czujemy się bezpieczniej - też cieszą się coraz większym powodzeniem. Peugeot 3008 to dość nietypowy przedstawiciel gatunku. Na rynku obecny od 2009 roku przeszedł właśnie face lifting i jest dostępny w specjalnej, bogato wyposażonej wersji Style. Właśnie takim autem, wyposażonym w czterocylindrowy i bardzo oszczędny silnik Diesla 1.6 HDI mieliśmy okazję przemierzać drogi Polskiego Wybrzeża.

Francuski koncern, znany dziś na całym świecie z produkcji samochodów, swoją działalność rozpoczynał w 1810 roku. Bracia Jean-Pierre i Jean-Frederic Peugeot uruchomili wówczas odlewnię stali. Na początku wieku braci Peugeot kojarzono więc z doskonałymi piłami i sprężynami. Kilkanaście lat później oferta została rozszerzona o młynki do kawy i przypraw, uważane dziś za jedne z najlepszych na świecie. Motoryzacją firma zajęła się dopiero pod koniec XIX w. Peugeot słynie również z produkcji dobrych rowerów. W Polsce też ruszyła ich sprzedaż, głównie poprzez sieć dilerską marki.

Peugeot 3008 na dobre zdążył zadomowić się na naszym rynku. Teraz jednak przeszedł facelifting i jest oferowany w specjalnej, bogatej wersji wyposażenia Style, zawierającej takie luksusowe dodatki, jak head-up display. Zyskał bardziej elegancki, nowocześniejszy wygląd i oświetlenie w technologii LED. Teraz przód modelu 3008 nawiązuje do pozostałych modeli z tej rodziny. Zmieniono osłonę chłodnicy i kształt obramowania świateł przeciwmgielnych. W technologii LED wykonano kierunkowskazy i światła do jazdy dziennej. Nowy Peugeot 3008 to także nowe wzory felg.

Francuski crossover wyróżnia się pod względem ergonomii. W miejscu pracy kierowcy znajdziemy logicznie umieszczone przełączniki. Francuzi nie byliby jednak sobą, gdyby nie nadali temu wszystkiemu stylu. Widać to zwłaszcza w centralnej konsoli, gdzie rząd przełączników przywodzi na myśl odrzutowce i samochody wyścigowe. W wersji po liftingu zastosowano nowe wzory tapicerek i metalowe listwy wykończeniowe.

Ponieważ jedziemy crossoverem, fotel kierowcy znajduje się wysoko nad jezdnią, a widoczność we wszystkich kierunkach jest znakomita. Pochwalić trzeba zawieszenie. Jest na tyle twarde, by samochód nie przechylał się przesadnie w zakrętach, a jednocześnie na tyle komfortowe, byśmy mogli zapomnieć o niedogodnościach naszych dróg. Precyzja prowadzenia też bez zarzutu. Jazda w zakrętach może więc być przyjemnością, choć mamy do czynienia z samochodem o podwyższonym zawieszeniu. To z kolei oznacza, że wysokie krawężniki i nierówne drogi gruntowe nie stanowią problemu.

d4bo3gk

Peugeot 3008 to także najnowsze technologie w służbie człowieka, na przykład bardzo praktyczny head-up display, czyli projektor wyświetlający najważniejsze dla kierowcy informacje na przedniej szybie. Jest także grip-control – układ, pozwalający zmieniać pracę obsługującego przednią oś napędu z pomocą pokrętła w centralnej konsoli. To urządzenie dostępne za dopłatą. Do wyboru jest 5 trybów jazdy: Śnieg, Błoto, Piasek, ESP off i ESP standard.

Ten uniwersalny i elastycznie działający system dostosowuje się do warunków w terenie, sterując pracą przednich kół, przy czym kierowca zachowuje pełną kontrolę nad pojazdem. Może w każdej chwili przełączyć system na tryb standardowy lub wybrać za pomocą pokrętła znajdującego się na środkowej konsoli tryb, z którego chce skorzystać: do jazdy po śniegu, do jazdy po drogach nieutwardzonych, do jazdy po piasku oraz ESP OFF.

(fot. WP.PL)
Źródło: (fot. WP.PL)

Ergonomiczny kokpit zapewnia kierowcy dynamiczną pozycję ciała typową dla hatchbacka. Jest to możliwe dzięki kolumnie kierownicy wyposażonej w 3 przeguby Cardana, co zapewnia bardziej naturalny kąt jej pochylenia. Każdy bez trudu znajdzie więc wygodną i bezpieczną pozycję za kierownicą.

d4bo3gk

Powierzchnia przeszklona szyb w modelach – jak ten – wyposażonych w ogromny szklany dach sięga 5 m. kw. Jest on dodatkowo przyciemniany, aby ograniczyć nagrzewanie wnętrza. Można go również zasłonić elektrycznie sterowaną roletą.

Pasażer siedzący z przodu może się cieszyć trasą dzięki dominującemu nad drogą ustawieniu fotela. Ułatwieniem jest również uchwyt znajdujący się na połączeniu środkowej konsoli z deską rozdzielczą. Pasażerowie zajmujący tylne miejsca mają zapewnioną dużą ilość miejsca na nogi, dzięki odpowiedniemu wyprofilowaniu przednich siedzeń. Ergonomia i przestronność to największe atuty modelu 3008. Z przodu miejsca pod dostatkiem, podobnie na tylnych siedzeniach, ale najbardziej docenimy bagażnik, który można na wiele sposobów konfigurować dla swoich potrzeb. Potrzeby większy? Jest większy. Podzielony? Może być podzielony. A przede wszystkim załadunek to pestka, dzięki otwieranej, tylnej klapie, wytrzymującej nacisk 200 kg. Liczne schowki, umieszczone nawet w podłodze i modularna konstrukcja bagażnika z opuszczaną dolną częścią typu „hobby” sprawia, że to samochód praktyczny i użyteczny.

Bagażnik z regulowaną podłogą ma pojemność aż 512 litrów, a po złożeniu tylnej kanapy do dyspozycji jest ich 1604. Podłoga bagażnika z możliwością ustawień na 3 wysokościach oferuje zmianę pojemności bagażnika. Po obu stronach przestrzeni bagażowej mamy przestronne schowki. Po złożeniu oparcia siedzenia pasażera z przodu, uzyskujemy długość załadunku 2,62 m. To oznacza, że tym samochodem można wozić nawet deski podłogowe. Uniwersalność wnętrza dorównuje minivanom, a mamy przecież do czynienia z crossoverem, który dodatkowo ułatwia nam poruszanie się w trudniejszym niż asfalt terenie.

(fot. WP.PL)
Źródło: (fot. WP.PL)

Pod maską bardzo oszczędny silnik Diesla o pojemności zaledwie 1,6 litra. 115 KM wystarczy do sprawnego przemieszczania się w mieście. W dodatku, w takich warunkach zużycie paliwa kształtuje się na poziomie około 6 l/100 km. Na trasie możemy liczyć na spalanie na poziomie 4,5 – 4,8 litra, a średnio 5,2 l/100 km. Silnik bardzo oszczędny, a dynamika jak na taką moc i wielkość auta – przyzwoita. Prędkość maksymalna to 183 km/h, a przyspieszenie do setki - 12,2 s.

d4bo3gk

W prezentowanej wersji auto kosztuje 89 500 zł, ale za model podstawowy z jednostką benzynową 1,6 o mocy 120 KM zapłacimy 69 900 zł. W tym roku Peugeot zaskakuje nas dobrze poprawionymi samochodami w nowej i niższej cenie - jak opisywany dziś model 3008, a z drugiej znów szokuje nowoczesnym i niebanalnym podejściem do motoryzacji, czego dowodem jest nowy model i błyskawiczny zdobywca tytułu „Samochodu Roku 2014” – Peugeot 308, który w wersji SW (czyli kombi) zachwycił nas prostymi, ale innowacyjnymi rozwiązaniami, jak np. ułatwiająca prowadzenie i świetnie leżąca w dłoniach, bardzo mała - niemal jak w gokarcie - kierownica.

Tymczasem Peugeot 3008 to idealny kompan w dalekich podróżach, zwłaszcza dla rodzin, które na co dzień poruszają się autem w mieście, a na weekendy i wakacje chętnie wyjeżdżają poza wielką aglomerację. Nawet gdy uprawiają wind lub kitesurfing, chcą zabrać rowery i całą masę bagażu, wszystko powinno bez trudu się zmieścić. I o to chodzi. Samochód ciekawy, stylowy, ale praktyczny. Francuzi też potrafią budować dobre auta.

mw, moto.wp.pl

d4bo3gk
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4bo3gk
Więcej tematów