Trwa ładowanie...

Opel Vectra B (1995 – 2001)

Opel Vectra B (1995 – 2001)
d2pz0sl
d2pz0sl

*Opel Vectra jest samochodem praktycznym, o przyjemnej ponadczasowej sylwetce. Wciąż cieszy się sporym zainteresowaniem, choć nie należy do aut bezawaryjnych. *

Model Opla Vectry B miał swą premierę w 1995 r. w dwóch wersjach nadwoziowych – sedan i liftback. W następnym roku do sprzedaży wprowadzono kombi.
| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10912/opel-vectra-1-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Vectra B dość gruntownie różniła się od poprzedniego modelu. Wnętrze auta jest przestronne i daje poczucie luksusu. To drugie – dzięki zastosowaniu elementów z wyższej o klasę Omegi. Wyprofilowane fotele zapewniają przyzwoite trzymanie ciała kierowcy i pasażerów. Za to umieszczenie przycisków do otwierania okien przy dźwigni biegów może sprawiać kłopot. Inne przyciski i dźwigienki rozmieszczono już bardziej „normalnie”.
Dzięki zwiększonemu rozstawowi osi więcej miejsca mają pasażerowie tylnej kanapy.
Układ niezależnego zawieszenia wszystkich kół – z przodu na podwójnych wahaczach poprzecznych i stabilizatorze, z tyłu na wahaczach wzdłużnych i poprzecznych oraz stabilizatorze – bardzo dobrze tłumi nierówności i zapewnia komfort podróżowania. Precyzyjny jest również układ kierowniczy, również przeniesiony z Omegi.

d2pz0sl

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10912/opel-vectra-2-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Vectra może pochwalić się dużymi bagażnikami we wszystkich wersjach nadwoza. Kufer sedana ma pojemność 500 l, liftbacka 480 l, a kombi 460 l. Po złożeniu oparć tylnej kanapy pojemność powiększa się odpowiednio do: 790 l, 790 l, 1490 l.
W 1999 r. Vectra przeszła gruntowny face lifting. Miedzy innymi zmieniono kratkę wlotu powietrza, nadano nowy kształt zderzakom i reflektorom. Zamontowano nowe przednie fotele z zagłówkami chroniącymi przed urazami w czasie kolizji, dokonano modernizacji zawieszenia oraz lepiej zabezpieczono auto przed korozją. Wzbogacono też kolorystykę tapicerek i wnętrza oraz podwyższono standard wyposażenia.
ZAPRASZAMY DO GALERII OPLA

Silniki

Opel Vectra miał bogatą ofertę jednostek napędowych, które wraz z upływem lat systematycznie modernizowano. Po face liftingu silniki wykonane w technice ośmiozaworowej wzbogacono szesnastozaworowymi. Najpopularniejsze to benzynowe 1,6 l/ 75 i 101 KM, 1,8 l/ 116 KM, 2,0 l 16V/ 136 KM oraz diesel 2,0 l TDI o mocy 82 i 101 KM.
Najekonomiczniejszym, choć może mało dynamicznym jest 75-konny o pojemności 1.6. W opinii użytkowników i serwisów uchodzi natomiast za najmniej awaryjny. | [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10912/opel-vectra-3-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Jednostka dwulitrowa jest zdecydowanie lepsza dla tych, którzy lubią szybszą jazdę. Lepiej też pasuje do cięższego kombi.
Dwulitrowy turbodieseldiesel z bezpośrednim wtryskiem zalicza się do silników ekonomicznych, ale jest mało dynamiczny. Dużo więcej energii ma diesel 2,2 l DTI o mocy 125 KM, choć oczywiście zużywa trochę więcej paliwa.
W wersji specjalnej Vectry i500 montowano sześciocylindrowy silnik o pojemność 2498 cm³ i mocy 195 KM. Samochód osiągał prędkość maksymalną 236 km/godz., a do 100 km/godz. przyspieszał w 7,9 sek.
W opinii serwisów silniki szesnastozaworowe zużywają więcej oleju, awaryjny jest osprzęt, psują się czujniki położenia wałka rozrządu i wału korbowego. W turbodieslach psują się m.in. pompy wtryskowe, przepływomierze powietrza oraz elementy osprzętu. Najlepiej sprawują się podstawowe wersje silników.
Przed kupnem Vectry należy też wiedzieć, że w samochodach z silnikami benzynowymi 16V wymiana rozrządu następuje co cztery lata lub po przejechaniu 60 tys. km. W wersjach ośmiozaworowych czynność tę należy wykonać po 120 tys. km lub ośmiu latach.

d2pz0sl

Eksploatacja

Po premierze w 1995 r. Vectra B przez kilka lat była liderem klasy średniej. Opinie użytkowników o tym modelu są podzielone. Więcej niezadowolonych znajdziemy wśród właścicieli modeli z roczników przed face liftingiem. Auto po 1999 r. zbiera już dużo więcej pochwał.
| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10912/opel-vectra-4-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Wśród najczęściej wymienianych usterek występuje korozja układu wydechowego, drobne awarie elektroniki, wycieki oleju z przekładni kierowniczej, zatarcie linki hamulca ręcznego, uszkodzenia siłowników zamka centralnego. W zawieszeniu, z przodu zbyt często zużywają się łączniki i gumy stabilizatora oraz poduszki górnego mocowania kolumn resorujących. Z tyłu natomiast wybijają się gumy stabilizatora.
Opel Vectra to bardzo dobry samochód rodzinny. O powodzeniu w jego zakupie decyduje kondycja techniczna pojazdu. Najpewniejsze auta, to pochodzące z polskiej sieci sprzedaży Opla – nie są zajeżdżone i najczęściej mają znaną historię. Na rynku jest dużo aut pochodzących z rynku niemieckiego. Mają one bogatsze wyposażenie, ale większe przebiegi i często przed sprzedażą były naprawiane przez krajowe warsztaty.
ZAPRASZAMY DO GALERII OPLA

d2pz0sl

Wady

- korozja w modelach produkowanych do 1999 r.
- silniki o niskiej kulturze pracy
- zbyt delikatne zawieszenie na polskie drogi

Zalety

- przestronne wnętrze
- dobre właściwości jezdne
- komfortowe zawieszenie

*Ważniejsze daty z historii modelu *
1995 – debiut Vectry B w wersji sedan i liftback,
1996 – na rynek wchodzi model kombi (sierpień),
1997 – rozszerzenie oferty o silniki 2.0 TDI i benzynowy 2.5V6 w wersji specjalnej Vectry i500,
1999 – gruntowny face lifting modelu,
2000 – nowe silniki: 1.8 16V/125 KM, 2.2/147 KM i 2.2 TDI/125 KM,
2001 – debiut nowego modelu Vectra C

d2pz0sl

Orientacyjne ceny wywoławcze (w tys. zł)*

| | 1995 | 1996 | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 |
| --- | --- | --- | --- | --- | --- | --- | --- |
| 1.6 | 10,5-15,1 | 11,9-15,9 | 12,8-16,9 | 16,2-20,9 | 16,2-21,0 | 21,9-25,8 | 20,9-26,6 |
| 1.8 | 12,3-15,3 | 12,0-16,5 | 14,9-21,9 | 15,9-18,9 | 18,9-23,9 | 20,9-27,9 | 24,4-32,9 |
| 2.0 | 10,9-13,9 | 11,5-18,5 | 14,5-19,9 | 15,8-20,3 | 17,9-23,9 | 19,2-25,9 | 25,9-29,9 |
| 2.0TDI | - | - | 13,7-18,9 | 15,5-20,8 | 19,9-24,9 | 22,9-27,2 | 26,0-31,9 | * na podstawie ofert internetowych, bez wersji wyposażenia

Przykładowe dane techniczne wybranych silników*

| Silnik | 1.6 | 1.6 16V | 1.8 16V | 2.0 16V | 2.0 TDI |
| --- | --- | --- | --- | --- | --- |
| Pojemność skokowa (cm³) | 1598 | 1598 | 1796 | 1998 | 1995 |
| Moc (KM/obr./min.) | 75/5200 | 101/6000 | 116/5400 | 136/5600 | 82/4300 |
| Maks. mom. obr. (Nm/obr./min.) | 128/2800 | 150/3600 | 170/3400 | 188/3400 | 185/1800 |
| Prędkość maks. (km/h) | 175 | 193 | 203 | 215 | |
| Przyspieszenie 0-100 km (s) | 15,5 | 12,5 | 11,0 | 10,0 | |
| Zużycie paliwa: wg EU (l/100 km) | 5,7/10,4 | 5,5/9,5 | 5,8/10,6 | 6,3/12,2 | |
| Opony | 180/70 R14; 195/65 R15 | 195/65 R15 | 205/55 R16 | 195/65 R15 | |
| Zbiornik paliwa (l) | 60 | | | | |
| Objętość bagażnika (dm³) | 500/790 | | | | |
| Rozstaw osi (cm) | 263,5 | | | | |
| Rozstaw kół przód/tył (cm) | 146,5/147 | | | | |
| Średnica zawracania (m) | 11,3 | | | | |
| Wymiary: dł./szer./wys. (cm) | 449,5/171/142 | | | | |
| Masa własna (kg) | 1205 | 1215 | 1260 | 1325 | 1320 |
| Masa całkowita (kg) | 1785 | 1785 | 1800 | 1860 | 1880 | * dane z 2000 r. modelu sedan.

d2pz0sl

Autor: Jerzy Kozierkiewicz

d2pz0sl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2pz0sl
Więcej tematów