Opel Astra II na polskich drogach: ujawniamy jego wady oraz zalety
*Opel Astra II to 6 wersji nadwoziowych, kilkanaĆcie odmian silnikowych, atrakcyjne ceny, wreszcie tanie utrzymanie - to nie przypadek, ĆŒe Opel Astra II generacji wciÄ ĆŒ nie znika z naszego drogowego krajobrazu. Chwilowo teĆŒ wcale siÄ na to nie zanosi. *
Owszem, gĆĂłwnym wrogiem niemieckiego kompaktu jest upĆywajÄ cy czas - najstarsze egzemplarze majÄ juĆŒ 14 lat i sÄ z reguĆy mocno przechodzone - ale dziÄki naprawdÄ niewielkim nakĆadom finansowym da siÄ utrzymaÄ Opla AstrÄ w bardzo przyzwoitym stanie. WybĂłr tanich zamiennikĂłw jest ogromny - obok Golfa IV to chyba najlepsze pod tym wzglÄdem auto kompaktowe z przeĆomu wiekĂłw. JeĆli na coĆ trzeba uwaĆŒaÄ, to na korozjÄ nadwozia, bo choÄ w porĂłwnaniu z I generacjÄ postÄp jest olbrzymi, to i tak do ideaĆu wciÄ ĆŒ duĆŒo brakuje. Podczas oglÄdzin zwrĂłÄcie teĆŒ uwagÄ na wycieki oleju i pamiÄtajcie o tym, ĆŒe Astra II byĆa popularnym autem flotowym (nie tylko w Polsce, lecz rĂłwnieĆŒ za granicÄ ). BiaĆe kombi z silnikiem Diesla? OstroĆŒnoĆÄ wysoce wskazana!
DuĆŒa zaleta Astry II to wszechstronnoĆÄ KaĆŒdy znajdzie odpowiedniÄ dla siebie wersjÄ nadwoziowÄ , zadowoleni bÄdÄ teĆŒ esteci - coupĂ© i kabriolet narysowane przez Bertone wciÄ ĆŒ mogÄ siÄ podobaÄ. Wakacyjny wyjazd? Kufer odmiany kombi ma pojemnoĆÄ od 480 do 1500 l. Wynik wrÄcz doskonaĆy jak na kompakt z przeĆomu wiekĂłw. SpoĆrĂłd silnikĂłw polecamy wersje 1.6 16V i 1.7 DTI.
Technika bez fajerwerkĂłw
Astra II generacji nie zaskakuje ĆŒadnymi wyrafinowanymi rozwiÄ zaniami technicznymi, co nie oznacza, ĆŒe nie natkniemy siÄ na kilka ciekawostek. Silnik benzynowy 2.2 16V wyposaĆŒono w ĆaĆcuchowy napÄd rozrzÄ du i waĆki wyrĂłwnowaĆŒajÄ ce, natomiast jego gĆowicÄ i kadĆub wykonano ze stopĂłw aluminium. Dwulitrowa doĆadowana jednostka Z20LET otrzymaĆa turbinÄ oraz intercooler â zapewnia Astrze niezĆe osiÄ gi. Wszystkie silniki Diesla (poza 1.7 TD) majÄ gĆowicÄ 16V oraz bezpoĆredni wtrysk paliwa. Wersje 2.0 DI/DTI otrzymaĆy skomplikowanÄ i nietypowÄ gĆowicÄ â zawory sÄ obrĂłcone prostopadle do osi silnika, a napÄdza je tylko jeden waĆek.
Opel Astra II: co moĆŒna zrobiÄ samemu?
UKĆAD WSPOMAGANIA: sprawdzenie poziomu pĆynu
Ć»eby w Astrze II 1.6 16V sprawdziÄ poziom pĆynu w ukĆadzie wspomagania, naleĆŒy zdjÄ
Ä obudowÄ filtra powietrza oraz gumowy przewĂłd prowadzÄ
cy do kolektora dolotowego. W wypadku przedliftingowej odmiany 1.6 16V zbiornik znajduje siÄ po lewej stronie komory silnika (jeĆli staniemy przed autem i bÄdziemy patrzeÄ w kierunku kabiny), przy samej Ćcianie grodziowej. KsztaĆt zbiornika wyrĂłwnawczego zaleĆŒy od roku produkcji danego egzemplarza i wersji silnikowej: poczÄ
tkowo Opel montowaĆ ukĆad marki TRW, potem Delphi. Poziom pĆynu powinien zawieraÄ siÄ miÄdzy podziaĆkami MIN oraz MAX widocznymi na Ćcianie bocznej zbiornika. Dodatkowo poziom oleju moĆŒna odczytaÄ za pomocÄ
bagnetu umieszczonego od spodniej strony nakrÄtki. Ubytki naleĆŒy uzupeĆniaÄ olejem Opel nr 90 544 116. PojemnoĆÄ ukĆadu: 0,7 l (TRW) i 1,1 l (Delphi).
FILTR KABINOWY: sprawdzenie i wymiana
Operacja nieco trudniejsza, niĆŒ mogĆoby siÄ wydawaÄ. Najpierw naleĆŒy odkrÄciÄ szeĆÄ Ćrub (Torx 20) trzymajÄ
cych schowek przed pasaĆŒerem. NastÄpnie demontujemy schowek i odkrÄcamy trzy Ćruby krzyĆŒakowe (5,5) mocujÄ
ce sam filtr (w niektĂłrych wersjach sÄ
to plastikowe zatrzaski). NajwiÄksza trudnoĆÄ polega na ponownym wĆoĆŒeniu filtra na miejsce i uĆoĆŒeniu uszczelki parownika (dotyczy wersji z klimatyzacjÄ
). Niepoprawny montaĆŒ uszczelki spowoduje przeciekanie wody do wnÄtrza (w okolicach stĂłp pasaĆŒera). Opel przewiduje wymianÄ filtra kabinowego co 30 tys. km, warto jednak robiÄ to czÄĆciej.
Polecamy na AutoĆwiat.pl: Czy fotoradar moĆŒe siÄ myliÄ? PrzydroĆŒny fotoamator
UKĆAD CHĆODZENIA: kontrola i obsĆuga
W przypadku wersji 1.6 16V zbiornik wyrĂłwnawczy ukĆadu chĆodzenia znajduje siÄ w prawej czÄĆci komory silnikowej (patrzÄ
c w stronÄ kabiny pasaĆŒerskiej). Poziom pĆynu przy zimnym silniku powinien znajdowaÄ siÄ na wysokoĆci oznaczenia âkalt/coldâ. Drobne ubytki moĆŒna uzupeĆniaÄ wodÄ
destylowanÄ
, jednak co jakiĆ czas naleĆŒy sprawdziÄ rĂłwnieĆŒ mrozoodpornoĆÄ pĆynu (sensowny areometr kosztuje niecaĆe 50 zĆ). Opel zaleca wymianÄ chĆodziwa co 10 lat lub 150 tys. km - korek spustowy znajduje siÄ od spodniej strony chĆodnicy, wiÄc ĆŒeby siÄ do niego dostaÄ, trzeba dysponowaÄ kanaĆem lub podnoĆnikiem. Do odkrÄcenia korka nie jest potrzebny ĆŒaden klucz â bez problemu uda siÄ to wykonaÄ rÄcznie. PojemnoĆÄ ukĆadu zaleĆŒy od wersji silnikowej i wynosi: 5,2 l (1.2 16V), 5,9 l (1.6 8V), 6,5-6,8 l (1.4 16V, 1.6 16V, 1.8 16V, 2.0 16V i 2.2 16V), 7,1 l (1.7 DTI), 8,7 l (1.7 TD), 7,7-7,9 l (2.0 DTI). W egzemplarzach wyposaĆŒonych w klimatyzacjÄ pojemnoĆÄ ukĆadu jest o ok. 0,3 l wiÄksza.
OLEJ SILNIKOWY: sprawdzenie i wymiana
W silnikach benzynowych oraz wysokoprÄĆŒnych Opel zaleca stosowanie oleju klasy lepkoĆciowej 5W-30. Poziom Ćrodka smarnego najlepiej sprawdziÄ po 2-3 minutach od wyĆÄ
czenia w peĆni rozgrzanego silnika. MiÄdzy skrajnymi oznaczeniami na bagnecie mieĆci siÄ ok. 1 l oleju. PoczÄ
tkowo producent zalecaĆ wymianÄ co 15 tys. km i nie rzadziej niĆŒ raz w roku. JesieniÄ
2000 r. interwaĆ wydĆuĆŒono do 30 tys. km, ale nie zaszkodzi trzymaÄ siÄ wczeĆniejszych wytycznych. W przypadku opisywanej odmiany 1.6 16V operacjÄ wymiany oleju rozpoczynamy od ustawienia auta na podnoĆniku, zdemontowania gĂłrnej osĆony silnika (dwie Ćruby typu Torx 30), a nastÄpnie rÄkÄ
(lub za pomocÄ
klucza nasadowego ze specjalnÄ
koĆcĂłwkÄ
) odkrÄcamy pokrywÄ filtra oleju. Po odczekaniu kilku minut â w tym czasie Ćrodek smarny spĆywa do miski â naleĆŒy wyjÄ
Ä filtr oraz podnieĆÄ auto do gĂłry. Korek spustowy miski olejowej to (w zaleĆŒnoĆci od rocznika) Ćruba krzyĆŒakowa 19 mm lub Torx E30. W przypadku niektĂłrych wersji (1.2, 1.8 oraz wszystkie diesle) Opel
dopuszcza odessanie oleju. Uwaga: bardzo waĆŒne jest to, by wraz z olejem wymieniÄ rĂłwnieĆŒ pierĆcieĆ uszczelniajÄ
cy korek spustowy â zaniedbanie tego bĆyskawicznie spowoduje pojawienie siÄ wycieku. Niekiedy uszczelniacz otrzymacie wraz z filtrem, jednak z reguĆy trzeba kupiÄ go osobno. PojemnoĆÄ miski olejowej wynosi: w przypadku silnikĂłw benzynowych od 3,25 do 5,0 l, natomiast diesli - 5,5 l (niezaleĆŒnie od wersji silnikowej). Uwaga: Astra II generacji ma spore kĆopoty z wyciekami oleju (nasilajÄ
siÄ wraz z wiekiem), wiÄc stan Ćrodka smarnego radzimy regularnie kontrolowaÄ.
UKĆAD HAMULCOWY: kontrola i wymiana
Wzrokowe sprawdzenie stanu okĆadzin ciernych okazuje siÄ bardzo Ćatwe - wystarczy podnieĆÄ auto i odkrÄciÄ koĆa (klucz 17). Nieco trudniej wyglÄ
da kwestia egzemplarzy wyposaĆŒonych w bÄbny hamulcowe, gdyĆŒ ĆŒeby siÄ do nich dostaÄ, naleĆŒy najpierw odĆÄ
czyÄ mechanizm samoregulacji. Do zdemontowania klockĂłw i tarcz bÄdÄ
potrzebne nastÄpujÄ
ce klucze: ampulowy (7 mm), Torx 30 oraz zwykĆy âkrzyĆŒakâ. Wymiana pĆynu hamulcowego jest doĆÄ trudna (nie wolno zapomnieÄ o odpowietrzeniu ukĆadu - potrzebny klucz oczkowy 9 mm) i nie powinna byÄ wykonywana przez poczÄ
tkujÄ
cych majsterkowiczĂłw.
*PASKI OSPRZÄTU I ROZRZÄDU: *sprawdzenie i wymiana
Wymiana paskĂłw wieloklinowego i rozrzÄ
du to zadanie wyĆÄ
cznie dla warsztatu. Samemu moĆŒna jedynie sprawdziÄ ich stan i naciÄ
g. NapÄd rozrzÄ
du znajduje siÄ pod plastikowÄ
obudowÄ
(Ćruby Torx E8, E10, E18), ktĂłrÄ
jednak stosunkowo trudno siÄ zdejmuje. Ć»eby dostaÄ siÄ do paska osprzÄtu, trzeba podnieĆÄ auto.
*ĆWIECE ZAPĆONOWE: *sprawdzenie i wymiana
Wymiana Ćwiec zapĆonowych okazuje siÄ stosunkowo Ćatwa. W przypadku wersji 1.6 16V zaczynamy od wyĆÄ
czenia zapĆonu, nastÄpnie demontujemy gĂłrnÄ
osĆonÄ silnika (2 x T30), by uzyskaÄ dostÄp do zespoĆu cewek zapĆonowych (fot.). OdkrÄcamy korek wlewu oleju, a pĂłĆșniej za pomocÄ
wkrÄtaka T30 zdejmujemy cewki (cztery Ćruby). NastÄpnie przy uĆŒyciu klucza (16 mm) wykrÄcamy Ćwiece zapĆonowe, kontrolujemy ich stan, a w razie potrzeby - wymieniamy. Opel okreĆla ĆŒywotnoĆÄ Ćwiec na 60 tys. km, z reguĆy warto jednak wymieniÄ je wczeĆniej. OprĂłcz Ćwiec OE moĆŒna stosowaÄ takĆŒe elementy Bosch FLR 8 LDCU, Champion RC 10 DMC lub NGK BKR 5 EK.
Polecamy na AutoĆwiat.pl: Czy fotoradar moĆŒe siÄ myliÄ? PrzydroĆŒny fotoamator
*FILTR POWIETRZA: *sprawdzenie i wymiana
W kaĆŒdej wersji silnikowej Astry II puszka filtra powietrza znajduje siÄ mniej wiÄcej w tym samym miejscu po lewej stronie komory silnikowej (patrzÄ
c w kierunku przedziaĆu pasaĆŒerskiego). PracÄ rozpoczynamy od rozpiÄcia widocznej na zdjÄciu metalowej opaski (klucz nasadowy 7 mm), nastÄpnie odĆÄ
czamy gumowy przewĂłd prowadzÄ
cy do kolektora dolotowego. Kolejny krok to odpiÄcie czterech plastikowych zatrzaskĂłw (w niektĂłrych wersjach mogÄ
byÄ to wkrÄty samogwintujÄ
ce) mocujÄ
cych pokrywÄ puszki. Po zaĆoĆŒeniu nowego filtra wszystkie czynnoĆci wykonujemy â rzecz jasna â w odwrotnej kolejnoĆci. InterwaĆ wymiany filtra wynosi 60 tys. km, jednak zwĆaszcza w przypadku wersji wysokoprÄĆŒnych warto go skrĂłciÄ (nawet do 20-30 tys. km). Ceny markowych zamiennikĂłw zaczynajÄ
siÄ od ok. 30 zĆ, natomiast na robociĆșnie zaoszczÄdzicie co najmniej 50 zĆ. Warto!
DIAGNOSTYKA: jak skasowaÄ inspekcjÄ?
Po kaĆŒdym przeglÄ
dzie warto skasowaÄ wskaĆșnik. Ć»eby to zrobiÄ, naleĆŒy wyĆÄ
czyÄ zapĆon, wcisnÄ
Ä przycisk od zerowania licznika âmaĆychâ kilometrĂłw i - nadal trzymajÄ
c przycisk - wĆÄ
czyÄ zapĆon. Napis âInSPâ bÄdzie migaÄ przez 2 sekundy, po czym w jego miejscu pojawi siÄ wskazanie ââ â â â ââ. Podstawowy âkomputerâ umoĆŒliwiajÄ
cy odczytanie kodĂłw bĆÄdĂłw i zweryfikowanie diagnozy usterki moĆŒna znaleĆșÄ w internecie w cenie poniĆŒej 100 zĆ. UrzÄ
dzenia, za pomocÄ
ktĂłrych da siÄ wprowadzaÄ zmiany w centralce sterujÄ
cej i kasowaÄ bĆÄdy, to wydatek rzÄdu 500 zĆ. Gniazdo diagnostyczne znajduje siÄ pod klapkÄ
umieszczonÄ
miÄdzy lewarkiem zmiany biegĂłw a dĆșwigniÄ
hamulca rÄcznego.
*NUMER VIN: *gdzie go szukaÄ?
Numer identyfikacyjny samochodu znajduje siÄ na podĆodze obok prawego przedniego siedzenia (aby siÄ do niego dostaÄ, naleĆŒy odchyliÄ plastikowÄ
klapkÄ) oraz na tabliczce znamionowej przyklejonej na Ćrodkowym sĆupku przy prawych drzwiach. Elementy VIN: W0L - oznaczenie producenta (Adam Opel AG, Niemcy), 0 - nadwozie normalne, TG - kod modelu (T - Astra, G - II generacja), F - wersja wyposaĆŒenia (np. F - odmiana bazowa), 08 - rodzaj nadwozia (08 - htb. 3d, 48 - htb. 5d, 35 - kombi, 69 - sedan, 07 - coupĂ©), W - rok modelowy (W - 1998, X - 1999, Y - 2000, 1 - 2001, 2 - 2002, 3 - 2003 itd.), 1 - zakĆad produkcyjny (1 - RĂŒsselsheim, 2 - Bochum), 123456 - kolejny nr produkcyjny nadwozia. Typ i numer silnika w wersjach benzynowych wybite sÄ
na kadĆubie. PrzykĆad: X16XE. Pierwszy znak oznacza normÄ spalin (X - Euro 2), nastÄpne dwa - poj. skokowÄ
(16 - 1,6 l itd.), kolejne - st. sprÄĆŒania i rodzaj paliwa (E - benz.).
*OPONY: *jakie ciĆnienie?
Rozmiar opon zaleĆŒy od wersji silnikowej i roku produkcji danego egzemplarza, jednak najczÄĆciej moĆŒna spotkaÄ AstrÄ II z gumami w rozmiarach 165/70 R 14, 175/70 R 14 oraz 195/60 R 15. PrawidĆowe ciĆnienie powinno byÄ dopasowane do obciÄ
ĆŒenia â dokĆadne dane znajdziecie w instrukcji obsĆugi auta oraz na nalepce umieszczonej po wewnÄtrznej stronie wlewu paliwa. W wiÄkszoĆci wersji ciĆnienie wynosi od 2,2 do 2,4 atmosfery (przĂłd) i od 1,9 do 2,1 atmosfery (tyĆ). WiÄkszego ciĆnienia wymagajÄ
silniki wysokoprÄĆŒne.
Ć»ARĂWKI, BEZPIECZNIKI: gdzie sÄ
, typy, wymiana
GĆĂłwnÄ
puszkÄ bezpiecznikĂłw umieszczono po lewej stronie kokpitu. Ć»eby siÄ do niej dostaÄ, naleĆŒy otworzyÄ schowek znajdujÄ
cy siÄ po lewej stronie pod kierownicÄ
, odkrÄciÄ pĆaskim ĆrubokrÄtem cztery Ćruby i zdemontowaÄ plastikowÄ
klapkÄ (na jej spodniej stronie umieszczono opis kaĆŒdego z bezpiecznikĂłw - pomocne). Uwaga: ukĆad i rozmieszczenie bezpiecznikĂłw nieco siÄ rĂłĆŒniÄ
w zaleĆŒnoĆci od roku produkcji danego egzemplarza (zmiana nastÄ
piĆa w 2000 roku). Grupa bezpiecznikĂłw (m.in. ABS, klimatyzacja, wentylator) znajduje siÄ w komorze silnika. JeĆli chodzi o wymianÄ ĆŒarĂłwek, to Astra II generacji jest pod tym wzglÄdem bardzo przyjazna uĆŒytkownikowi. W reflektorach zastosowano popularne i Ćatwo dostÄpne ĆŒarĂłwki H7 (ĆwiatĆa mijania i drogowe). Aby siÄ do nich dostaÄ, wystarczy obrĂłciÄ gniazdo o 90 stopni i delikatnie wyjÄ
Ä ĆŒarĂłwkÄ (uwaga - doĆÄ Ćatwo poĆamaÄ oprawki!). RĂłwnie przyjemnie wyglÄ
da demontaĆŒ tylnych lamp, gdyĆŒ przymocowano je do karoserii za pomocÄ
tzw. motylkĂłw (dwie sztuki; do ich odkrÄcenia nie sÄ
potrzebne ĆŒadne narzÄdzia). NastÄpnie odczepiamy zatrzask znajdujÄ
cy siÄ na pĆytce elektrycznej i wszystkie ĆŒarĂłwki mamy podane jak na tacy!
Polecamy na AutoĆwiat.pl: Czy fotoradar moĆŒe siÄ myliÄ? PrzydroĆŒny fotoamator
To siÄ psuje w Astrze II
Astra I rdzewiaĆa na potÄgÄ, wiÄc w przypadku II generacji mogĆo juĆŒ byÄ tylko lepiej. I faktycznie jest, choÄ... nie do koĆca. Nadwozie co prawda ocynkowano (poczÄ
tkowo zabezpieczano caĆÄ
karoseriÄ, pĂłĆșniej juĆŒ tylko wybrane punkty!), ale i tak musicie liczyÄ siÄ z tym, ĆŒe rdza moĆŒe zaatakowaÄ m.in. tylne nadkola, maskÄ, ranty drzwi oraz podwozie. Nasza rada: kaĆŒde, nawet maĆe uszkodzenie lakieru warto szybko zabezpieczyÄ! Poza tym niemiecki kompakt nie ma zbyt wielu sĆabych punktĂłw - jeĆli coĆ siÄ psuje, to raczej ze wzglÄdu na upĆywajÄ
cy czas i niedbalstwo uĆŒytkownikĂłw. NarzekaÄ moĆŒna na jakoĆÄ wykonania wnÄtrza: w wiÄkszoĆci egzemplarzy plastiki wydajÄ
z siebie caĆÄ
symfoniÄ irytujÄ
cych trzaskĂłw. InnÄ
typowÄ
bolÄ
czkÄ
sÄ
problemy z ciekĆokrystalicznym wyĆwietlaczem umieszczonym na podszybiu. Mocnym punktem Astry II jest zawieszenie - nie psuje siÄ czÄsto, a jeĆli juĆŒ coĆ siÄ wydarzy (np. wybity ĆÄ
cznik stabilizatora, zuĆŒyte koĆcĂłwki drÄ
ĆŒkĂłw), to naprawy i tak nie bÄdÄ
kosztowne. Uwaga na pÄkajÄ
ce
sprÄĆŒyny!
Elektryka - choÄ maĆo rozbudowana - potrafi nieco daÄ siÄ we znaki uĆŒytkownikom. DoĆÄ powszechne sÄ
problemy z: podnoĆnikami szyb, silniczkami wycieraczek oraz sprÄĆŒarkami klimatyzacji. PoczÄ
tkowo Astra II borykaĆa siÄ z nietrwaĆymi pompami wspomagania kierownicy - w trakcie produkcji modyfikowano je aĆŒ czterokrotnie! Silniki benzynowe 1.4, 1.6, 1.8 i 2.0 potrafiÄ
braÄ olej - wycieki, problemy z pierĆcieniami. W dieslach szwankuje ukĆad recyrkulacji spalin (EGR)
. W benzyniakach 1.2 (rzadziej) oraz 2.2 (nagminnie) wyciÄ
ga siÄ ĆaĆcuch rozrzÄ
du. Silniki wysokoprÄĆŒne 2.0 i 2.2 DTI miewajÄ
problemy z pompami wtryskowymi (moĆŒliwa regeneracja), znamy przypadki pÄkniÄcia waĆu korbowego.
Opel Astra typowe usterki silnikĂłw benzynowych 1.2 i 1.4
Bazowy benzyniak 1.2/65 i 75 KM jest spokrewniony z niezbyt udanym motorem 1.0 R3 (znany m.in. z Cors B i C), ale okazuje siÄ mniej problematyczny. Podczas oglÄdzin warto przede wszystkim sprawdziÄ, czy nie haĆasuje ĆaĆcuch rozrzÄ du - poza tym eksploatacja powinna przebiegaÄ spokojnie. TakĆŒe dlatego, ĆŒe Astra II w tej wersji silnikowej raczej nie zachÄca do dynamicznej jazdy. Spalanie? Z reguĆy nie przekracza 7,5 l/100 km. Nieco inaczej wyglÄ da sytuacja z motorem 1.4/90 KM â sprawdzi siÄ zarĂłwno w mieĆcie, jak i (od biedy) w trasie. To doĆÄ udana konstrukcja, choÄ nie do koĆca bez wad. ZdarzajÄ siÄ wycieki oleju, szwankujÄ cewki zapĆonowe. W 2004 r. produkcjÄ Astry przeniesiono do Polski, a silnik 1.4 otrzymaĆ oznaczenie Twinport oraz zmodyfikowany kolektor dolotowy. Efekt to nieco niĆŒsze spalanie podczas spokojnej jazdy (Ćrednio nie powinno przekraczaÄ poziomu 7,5 l/100 km).
Opel Astra typowe usterki silnikĂłw benzynowych 1.6 i 1.8
Silniki o pojemnoĆci 1,6 l wystÄpowaĆy zarĂłwno z gĆowicÄ 8-, jak i 16-zaworowÄ . Godne polecenia sÄ obie wersje: pierwsza (75 i 84 KM) dobrze toleruje montaĆŒ instalacji LPG, druga (101 KM) zapewnia najlepszy kompromis miÄdzy spalaniemi osiÄ gami. Niestety, wraz z wiekiem zaczynajÄ pojawiaÄ siÄ wycieki oleju, niekiedy konieczna okazuje siÄ wymiana pierĆcieni lub uszczelniaczy zaworowych. Uwaga: w przypadku wyciekĂłw oleju âz tyĆu silnikaâ warto najpierw obejrzeÄ podporÄ waĆu korbowego, a dopiero potem dobraÄ siÄ do uszczelniacza. W pierwszym przypadku konieczny jest demontaĆŒ miski olejowej, w drugim - caĆej skrzyni biegĂłw. Motor 1.8/116 i 125 KM to konstrukcja pokrewna z 1.6 16V - rĂłwnieĆŒ nadaje siÄ do âgazowaniaâ, wykazuje podwyĆŒszony apetyt na olej i miewa problemy z zaworem EGR.
Polecamy na AutoĆwiat.pl: Czy fotoradar moĆŒe siÄ myliÄ? PrzydroĆŒny fotoamator
Opel Astra typowe usterki silnikĂłw benzynowych 2.0, 2.2
Jednostka 2.0 dostÄpna byĆa w dwĂłch wariantach mocy: 136 i 160 KM (ten ostatni tylko w wersji OPC przed modernizacjÄ
). Motor 2.0 nie jest zbyt popularny na rynku wtĂłrnym ze wzglÄdu na wysokie spalanie (Ćrednio ponad 10 l/100 km), ale to prosta i sprawdzona konstrukcja, ktĂłra stosunkowo rzadko zaskakuje usterkami. SpoĆrĂłd nielicznych bolÄ
czek warto wymieniÄ: problemy z osprzÄtem (m.in. zawĂłr EGR, czujnik poĆoĆŒenia waĆu) i wycieki z ukĆadu chĆodzenia. OdmianÄ z turbodoĆadowaniem (190-200 KM) montowano w zmodernizowanej wersji OPC, coupĂ© i kabriolecie. AwaryjnoĆÄ? BÄdzie w gĆĂłwnej mierze zaleĆŒaĆa od tego, jak poprzedni wĆaĆciciele traktowali auto. Uwaga na przeciÄtnÄ
trwaĆoĆÄ pierĆcieni olejowych oraz turbin - sprÄĆŒarki wyjÄ
tkowo sĆabo znoszÄ
brutalne traktowanie. Benzyniaka 2.2/147 KM wyposaĆŒono w aluminiowy blok i ĆaĆcuchowy napÄd rozrzÄ
du (uwaga: wyjÄ
tkowo nietrwaĆy). Astra II w tej wersji stosunkowo rzadko pojawia siÄ w ogĆoszeniach - klientĂłw w gĆĂłwnej mierze odstraszaĆo nieadekwatnie wysokie spalanie
(Ćrednio ponad 11 l/100 km) w stosunku do osiÄ
gĂłw.
Opel Astra typowe usterki silnikĂłw diesla 1.7 (C)DTI
Zdecydowanie nie polecamy przestarzaĆej konstrukcji 1.7 TD/68 KM - jest gĆoĆna, bardzo ospaĆa i zuĆŒywa tyle paliwa, jakby miaĆa... co najmniej dwukrotnie wyĆŒszÄ
moc. Najlepszy wybĂłr stanowi wersja 1.7 DTI/75 KM â jednostka zaprojektowana przez JapoĆczykĂłw z Isuzu i tylko nieznacznie zmodyfikowana przez Opla. OprĂłcz usterek typowych dla leciwych turbodiesli (zuĆŒycie wtryskĂłw lub sprÄĆŒarki) w zasadzie niczym groĆșnym nie zaskakuje. Zastosowano tu zwykĆe, jednomasowe koĆo zamachowe, a jedyne, o czym trzeba pamiÄtaÄ, to wycieki z pompy oleju â jeĆli Ćrodek smarny dostanie siÄ na pasek rozrzÄ
du, moĆŒe spowodowaÄ jego zerwanie. Jednostki 1.7 DTI produkowane byĆy w latach 1999-2004, majÄ
wiÄc za sobÄ
juĆŒ stosunkowo wysokie przebiegi. Mniej zuĆŒyte bywajÄ
wersje 1.7 CDTI/80 KM â montowano je w Astrze II Classic aĆŒ do 2009 r. To cichsza (common rail), oszczÄdniejsza i bardziej dynamiczna jednostka, lecz przy tym nieco droĆŒsza w eksploatacji. PowĂłd? UkĆad zasilania jest bardziej wraĆŒliwy niĆŒ w odmianie 1.7 DTI. Niemniej
jednak zadbana Astra Classic w tej wersji silnikowej to naprawdÄ dobry wybĂłr.
Opel Astra typowe usterki silnikĂłw diesla 2.0 i 2.2 DTI
Silnik 2.0 DI/DTI jest Ćrednio udanÄ
konstrukcjÄ
i nie zapewnia na tyle dobrych osiÄ
gĂłw, by wybraÄ go zamiast wersji 1.7 DTI. Nagminnie dochodzi do usterek pompy wtryskowej VP44 (szwankuje mechanika oraz elektronika sterujÄ
ca), czÄsto zdarzajÄ
siÄ awarie osprzÄtu, a naprawy utrudnia skomplikowana budowa gĆowicy. Owszem, np. regeneracja sterownika pompy okazuje siÄ stosunkowo tania (300-400 zĆ), ale liczba usterek jest po prostu zbyt duĆŒa, byĆmy mogli poleciÄ ten motor z czystym sumieniem. Poza tym 82 KM (DI) oraz 101 KM (DTI) to doĆÄ skromna moc â w obu wersjach Astra II bÄdzie irytujÄ
co powolna. Topowy silnik wysokoprÄĆŒny â 2.2 DTI/125 KM â pojawiĆ siÄ w Astrze dopiero po modernizacji. MoĆŒna wiÄc liczyÄ na nieco mniejsze zmÄczenie materiaĆu, ale trwaĆoĆÄ i tak pozostawia nieco do ĆŒyczenia. Tu takĆŒe montowano pompÄ VP44, problemy potrafi sprawiaÄ teĆŒ ukĆad wtryskowy. Plus za niezĆe osiÄ
gi oraz wysoki (280 Nm) moment obrotowy. Uwaga: diesle 2.0 i 2.2 sÄ
ciÄĆŒkie, co znacznie przyspiesza zuĆŒycie przedniej osi
oraz odczuwalnie pogarsza wĆasnoĆci jezdne Astry II.
Opel Astra ceny czÄĆci: jaki zamiennik kupiÄ?
Mimo upĆywu lat Astra II wciÄ
ĆŒ naleĆŒy do najbardziej popularnych aut na naszym rynku wtĂłrnym. Znalezienie tanich zamiennikĂłw nie stanowi najmniejszego problemu takĆŒe dlatego, ĆŒe niemiecki kompakt byĆ produkowany przez ponad 11 lat. Co wiÄcej, na rynku dziaĆa wiele niezaleĆŒnych warsztatĂłw specjalizujÄ
cych siÄ w naprawach starszych modeli Opla, stosunkowo Ćatwo namierzyÄ teĆŒ serwis, ktĂłry np. zregeneruje przekĆadniÄ kierowniczÄ
lub pompÄ wtryskowÄ
diesli 2.0 i 2.2. Warto podkreĆliÄ, ĆŒe ASO Opla oferujÄ
niektĂłre czÄĆci eksploatacyjne (np. filtry, klocki hamulcowe)
w bardzo dobrych cenach - warto porĂłwnaÄ je z zamiennikami, bo czÄsto sÄ
niewiele wyĆŒsze. JeĆli chodzi o elementy dostÄpne na wolnym rynku, to polecamy te co najmniej ze Ćredniej pĂłĆki cenowej - zakup najtaĆszych z reguĆy bÄdzie oznaczaĆ kĆopoty, i to caĆkiem szybko!
Zdaniem fachowca: - MaĆo ktĂłre auto oferuje tak dobrÄ relacjÄ ceny do wieku jak Astra II generacji. Poza tym moĆŒna liczyÄ na bardzo niskie koszty utrzymania i maĆo skomplikowanÄ obsĆugÄ. Polecam benzyniaki 1.4 lub 1.6 16V, natomiast z diesli - sprawdzonÄ konstrukcjÄ Isuzu (1.7 DTI oraz CDTI). OczywiĆcie, jak kaĆŒde leciwe auto, kompaktowy Opel ma teĆŒ swoje wady. Przed zakupem radziĆbym skontrolowaÄ nadwozie pod kÄ tem korozji. Warto teĆŒ podnieĆÄ auto i sprawdziÄ, czy nie ma wyciekĂłw oleju lub pĆynu z ukĆadu wspomagania. Nie zapominajmy o tym, ĆŒe wiele egzemplarzy ma za sobÄ flotowÄ przeszĆoĆÄ.
Polecamy na AutoĆwiat.pl: Czy fotoradar moĆŒe siÄ myliÄ? PrzydroĆŒny fotoamator
tb/