Trwa Ƃadowanie...
Auto ƚwiat
09-01-2013 09:19

Opel Astra II na polskich drogach: ujawniamy jego wady oraz zalety

Opel Astra II na polskich drogach: ujawniamy jego wady oraz zaletyĆčrĂłdƂo: Auto ƚwiat/autoswiat.pl
d3fav92
d3fav92

*Opel Astra II to 6 wersji nadwoziowych, kilkanaƛcie odmian silnikowych, atrakcyjne ceny, wreszcie tanie utrzymanie - to nie przypadek, ĆŒe Opel Astra II generacji wciÄ…ĆŒ nie znika z naszego drogowego krajobrazu. Chwilowo teĆŒ wcale się na to nie zanosi. *

Owszem, gƂównym wrogiem niemieckiego kompaktu jest upƂywający czas - najstarsze egzemplarze mają juĆŒ 14 lat i są z reguƂy mocno przechodzone - ale dzięki naprawdę niewielkim nakƂadom finansowym da się utrzymać Opla Astrę w bardzo przyzwoitym stanie. WybĂłr tanich zamiennikĂłw jest ogromny - obok Golfa IV to chyba najlepsze pod tym względem auto kompaktowe z przeƂomu wiekĂłw. Jeƛli na coƛ trzeba uwaĆŒać, to na korozję nadwozia, bo choć w porĂłwnaniu z I generacją postęp jest olbrzymi, to i tak do ideaƂu wciÄ…ĆŒ duĆŒo brakuje. Podczas oględzin zwróćcie teĆŒ uwagę na wycieki oleju i pamiętajcie o tym, ĆŒe Astra II byƂa popularnym autem flotowym (nie tylko w Polsce, lecz rĂłwnieĆŒ za granicą). BiaƂe kombi z silnikiem Diesla? OstroĆŒnoƛć wysoce wskazana!

DuĆŒa zaleta Astry II to wszechstronnoƛć KaĆŒdy znajdzie odpowiednią dla siebie wersję nadwoziową, zadowoleni będą teĆŒ esteci - coupĂ© i kabriolet narysowane przez Bertone wciÄ…ĆŒ mogą się podobać. Wakacyjny wyjazd? Kufer odmiany kombi ma pojemnoƛć od 480 do 1500 l. Wynik wręcz doskonaƂy jak na kompakt z przeƂomu wiekĂłw. SpoƛrĂłd silnikĂłw polecamy wersje 1.6 16V i 1.7 DTI.

Technika bez fajerwerkĂłw

Astra II generacji nie zaskakuje ĆŒadnymi wyrafinowanymi rozwiązaniami technicznymi, co nie oznacza, ĆŒe nie natkniemy się na kilka ciekawostek. Silnik benzynowy 2.2 16V wyposaĆŒono w ƂaƄcuchowy napęd rozrządu i waƂki wyrĂłwnowaĆŒające, natomiast jego gƂowicę i kadƂub wykonano ze stopĂłw aluminium. Dwulitrowa doƂadowana jednostka Z20LET otrzymaƂa turbinę oraz intercooler – zapewnia Astrze niezƂe osiągi. Wszystkie silniki Diesla (poza 1.7 TD) mają gƂowicę 16V oraz bezpoƛredni wtrysk paliwa. Wersje 2.0 DI/DTI otrzymaƂy skomplikowaną i nietypową gƂowicę – zawory są obrĂłcone prostopadle do osi silnika, a napędza je tylko jeden waƂek.

(fot. Auto ƚwiat/autoswiat.pl)
ĆčrĂłdƂo: (fot. Auto ƚwiat/autoswiat.pl)

Opel Astra II: co moĆŒna zrobić samemu?

UKƁAD WSPOMAGANIA: sprawdzenie poziomu pƂynu
Ć»eby w Astrze II 1.6 16V sprawdzić poziom pƂynu w ukƂadzie wspomagania, naleĆŒy zdjąć obudowę filtra powietrza oraz gumowy przewĂłd prowadzący do kolektora dolotowego. W wypadku przedliftingowej odmiany 1.6 16V zbiornik znajduje się po lewej stronie komory silnika (jeƛli staniemy przed autem i będziemy patrzeć w kierunku kabiny), przy samej ƛcianie grodziowej. KsztaƂt zbiornika wyrĂłwnawczego zaleĆŒy od roku produkcji danego egzemplarza i wersji silnikowej: początkowo Opel montowaƂ ukƂad marki TRW, potem Delphi. Poziom pƂynu powinien zawierać się między podziaƂkami MIN oraz MAX widocznymi na ƛcianie bocznej zbiornika. Dodatkowo poziom oleju moĆŒna odczytać za pomocą bagnetu umieszczonego od spodniej strony nakrętki. Ubytki naleĆŒy uzupeƂniać olejem Opel nr 90 544 116. Pojemnoƛć ukƂadu: 0,7 l (TRW) i 1,1 l (Delphi).

d3fav92

FILTR KABINOWY: sprawdzenie i wymiana
Operacja nieco trudniejsza, niĆŒ mogƂoby się wydawać. Najpierw naleĆŒy odkręcić szeƛć ƛrub (Torx 20) trzymających schowek przed pasaĆŒerem. Następnie demontujemy schowek i odkręcamy trzy ƛruby krzyĆŒakowe (5,5) mocujące sam filtr (w niektĂłrych wersjach są to plastikowe zatrzaski). Największa trudnoƛć polega na ponownym wƂoĆŒeniu filtra na miejsce i uƂoĆŒeniu uszczelki parownika (dotyczy wersji z klimatyzacją). Niepoprawny montaĆŒ uszczelki spowoduje przeciekanie wody do wnętrza (w okolicach stĂłp pasaĆŒera). Opel przewiduje wymianę filtra kabinowego co 30 tys. km, warto jednak robić to częƛciej.

(fot. Auto ƚwiat/autoswiat.pl)
ĆčrĂłdƂo: (fot. Auto ƚwiat/autoswiat.pl)

UKƁAD CHƁODZENIA: kontrola i obsƂuga
W przypadku wersji 1.6 16V zbiornik wyrĂłwnawczy ukƂadu chƂodzenia znajduje się w prawej częƛci komory silnikowej (patrząc w stronę kabiny pasaĆŒerskiej). Poziom pƂynu przy zimnym silniku powinien znajdować się na wysokoƛci oznaczenia „kalt/cold”. Drobne ubytki moĆŒna uzupeƂniać wodą destylowaną, jednak co jakiƛ czas naleĆŒy sprawdzić rĂłwnieĆŒ mrozoodpornoƛć pƂynu (sensowny areometr kosztuje niecaƂe 50 zƂ). Opel zaleca wymianę chƂodziwa co 10 lat lub 150 tys. km - korek spustowy znajduje się od spodniej strony chƂodnicy, więc ĆŒeby się do niego dostać, trzeba dysponować kanaƂem lub podnoƛnikiem. Do odkręcenia korka nie jest potrzebny ĆŒaden klucz – bez problemu uda się to wykonać ręcznie. Pojemnoƛć ukƂadu zaleĆŒy od wersji silnikowej i wynosi: 5,2 l (1.2 16V), 5,9 l (1.6 8V), 6,5-6,8 l (1.4 16V, 1.6 16V, 1.8 16V, 2.0 16V i 2.2 16V), 7,1 l (1.7 DTI), 8,7 l (1.7 TD), 7,7-7,9 l (2.0 DTI). W egzemplarzach wyposaĆŒonych w klimatyzację pojemnoƛć ukƂadu jest o ok. 0,3 l większa.

d3fav92

OLEJ SILNIKOWY: sprawdzenie i wymiana
W silnikach benzynowych oraz wysokoprÄ™ĆŒnych Opel zaleca stosowanie oleju klasy lepkoƛciowej 5W-30. Poziom ƛrodka smarnego najlepiej sprawdzić po 2-3 minutach od wyƂączenia w peƂni rozgrzanego silnika. Między skrajnymi oznaczeniami na bagnecie mieƛci się ok. 1 l oleju. Początkowo producent zalecaƂ wymianę co 15 tys. km i nie rzadziej niĆŒ raz w roku. Jesienią 2000 r. interwaƂ wydƂuĆŒono do 30 tys. km, ale nie zaszkodzi trzymać się wczeƛniejszych wytycznych. W przypadku opisywanej odmiany 1.6 16V operację wymiany oleju rozpoczynamy od ustawienia auta na podnoƛniku, zdemontowania gĂłrnej osƂony silnika (dwie ƛruby typu Torx 30), a następnie ręką (lub za pomocą klucza nasadowego ze specjalną koƄcĂłwką) odkręcamy pokrywę filtra oleju. Po odczekaniu kilku minut – w tym czasie ƛrodek smarny spƂywa do miski – naleĆŒy wyjąć filtr oraz podnieƛć auto do gĂłry. Korek spustowy miski olejowej to (w zaleĆŒnoƛci od rocznika) ƛruba krzyĆŒakowa 19 mm lub Torx E30. W przypadku niektĂłrych wersji (1.2, 1.8 oraz wszystkie diesle) Opel
dopuszcza odessanie oleju. Uwaga: bardzo waĆŒne jest to, by wraz z olejem wymienić rĂłwnieĆŒ pierƛcieƄ uszczelniający korek spustowy – zaniedbanie tego bƂyskawicznie spowoduje pojawienie się wycieku. Niekiedy uszczelniacz otrzymacie wraz z filtrem, jednak z reguƂy trzeba kupić go osobno. Pojemnoƛć miski olejowej wynosi: w przypadku silnikĂłw benzynowych od 3,25 do 5,0 l, natomiast diesli - 5,5 l (niezaleĆŒnie od wersji silnikowej). Uwaga: Astra II generacji ma spore kƂopoty z wyciekami oleju (nasilają się wraz z wiekiem), więc stan ƛrodka smarnego radzimy regularnie kontrolować.

UKƁAD HAMULCOWY: kontrola i wymiana
Wzrokowe sprawdzenie stanu okƂadzin ciernych okazuje się bardzo Ƃatwe - wystarczy podnieƛć auto i odkręcić koƂa (klucz 17). Nieco trudniej wygląda kwestia egzemplarzy wyposaĆŒonych w bębny hamulcowe, gdyĆŒ ĆŒeby się do nich dostać, naleĆŒy najpierw odƂączyć mechanizm samoregulacji. Do zdemontowania klockĂłw i tarcz będą potrzebne następujące klucze: ampulowy (7 mm), Torx 30 oraz zwykƂy „krzyĆŒak”. Wymiana pƂynu hamulcowego jest doƛć trudna (nie wolno zapomnieć o odpowietrzeniu ukƂadu - potrzebny klucz oczkowy 9 mm) i nie powinna być wykonywana przez początkujących majsterkowiczĂłw.

(fot. Auto ƚwiat/autoswiat.pl)
ĆčrĂłdƂo: (fot. Auto ƚwiat/autoswiat.pl)

*PASKI OSPRZĘTU I ROZRZĄDU: *sprawdzenie i wymiana
Wymiana paskĂłw wieloklinowego i rozrządu to zadanie wyƂącznie dla warsztatu. Samemu moĆŒna jedynie sprawdzić ich stan i naciąg. Napęd rozrządu znajduje się pod plastikową obudową (ƛruby Torx E8, E10, E18), ktĂłrą jednak stosunkowo trudno się zdejmuje. Ć»eby dostać się do paska osprzętu, trzeba podnieƛć auto.

d3fav92

*ƚWIECE ZAPƁONOWE: *sprawdzenie i wymiana
Wymiana ƛwiec zapƂonowych okazuje się stosunkowo Ƃatwa. W przypadku wersji 1.6 16V zaczynamy od wyƂączenia zapƂonu, następnie demontujemy gĂłrną osƂonę silnika (2 x T30), by uzyskać dostęp do zespoƂu cewek zapƂonowych (fot.). Odkręcamy korek wlewu oleju, a pĂłĆșniej za pomocą wkrętaka T30 zdejmujemy cewki (cztery ƛruby). Następnie przy uĆŒyciu klucza (16 mm) wykręcamy ƛwiece zapƂonowe, kontrolujemy ich stan, a w razie potrzeby - wymieniamy. Opel okreƛla ĆŒywotnoƛć ƛwiec na 60 tys. km, z reguƂy warto jednak wymienić je wczeƛniej. OprĂłcz ƛwiec OE moĆŒna stosować takĆŒe elementy Bosch FLR 8 LDCU, Champion RC 10 DMC lub NGK BKR 5 EK.

(fot. Auto ƚwiat/autoswiat.pl)
ĆčrĂłdƂo: (fot. Auto ƚwiat/autoswiat.pl)

*FILTR POWIETRZA: *sprawdzenie i wymiana
W kaĆŒdej wersji silnikowej Astry II puszka filtra powietrza znajduje się mniej więcej w tym samym miejscu po lewej stronie komory silnikowej (patrząc w kierunku przedziaƂu pasaĆŒerskiego). Pracę rozpoczynamy od rozpięcia widocznej na zdjęciu metalowej opaski (klucz nasadowy 7 mm), następnie odƂączamy gumowy przewĂłd prowadzący do kolektora dolotowego. Kolejny krok to odpięcie czterech plastikowych zatrzaskĂłw (w niektĂłrych wersjach mogą być to wkręty samogwintujące) mocujących pokrywę puszki. Po zaƂoĆŒeniu nowego filtra wszystkie czynnoƛci wykonujemy – rzecz jasna – w odwrotnej kolejnoƛci. InterwaƂ wymiany filtra wynosi 60 tys. km, jednak zwƂaszcza w przypadku wersji wysokoprÄ™ĆŒnych warto go skrĂłcić (nawet do 20-30 tys. km). Ceny markowych zamiennikĂłw zaczynają się od ok. 30 zƂ, natomiast na robociĆșnie zaoszczędzicie co najmniej 50 zƂ. Warto!

d3fav92

DIAGNOSTYKA: jak skasować inspekcję?
Po kaĆŒdym przeglądzie warto skasować wskaĆșnik. Ć»eby to zrobić, naleĆŒy wyƂączyć zapƂon, wcisnąć przycisk od zerowania licznika „maƂych” kilometrĂłw i - nadal trzymając przycisk - wƂączyć zapƂon. Napis „InSP” będzie migać przez 2 sekundy, po czym w jego miejscu pojawi się wskazanie „– – – – –”. Podstawowy „komputer” umoĆŒliwiający odczytanie kodĂłw bƂędĂłw i zweryfikowanie diagnozy usterki moĆŒna znaleĆșć w internecie w cenie poniĆŒej 100 zƂ. Urządzenia, za pomocą ktĂłrych da się wprowadzać zmiany w centralce sterującej i kasować bƂędy, to wydatek rzędu 500 zƂ. Gniazdo diagnostyczne znajduje się pod klapką umieszczoną między lewarkiem zmiany biegĂłw a dĆșwignią hamulca ręcznego.

*NUMER VIN: *gdzie go szukać?
Numer identyfikacyjny samochodu znajduje się na podƂodze obok prawego przedniego siedzenia (aby się do niego dostać, naleĆŒy odchylić plastikową klapkę) oraz na tabliczce znamionowej przyklejonej na ƛrodkowym sƂupku przy prawych drzwiach. Elementy VIN: W0L - oznaczenie producenta (Adam Opel AG, Niemcy), 0 - nadwozie normalne, TG - kod modelu (T - Astra, G - II generacja), F - wersja wyposaĆŒenia (np. F - odmiana bazowa), 08 - rodzaj nadwozia (08 - htb. 3d, 48 - htb. 5d, 35 - kombi, 69 - sedan, 07 - coupĂ©), W - rok modelowy (W - 1998, X - 1999, Y - 2000, 1 - 2001, 2 - 2002, 3 - 2003 itd.), 1 - zakƂad produkcyjny (1 - RĂŒsselsheim, 2 - Bochum), 123456 - kolejny nr produkcyjny nadwozia. Typ i numer silnika w wersjach benzynowych wybite są na kadƂubie. PrzykƂad: X16XE. Pierwszy znak oznacza normę spalin (X - Euro 2), następne dwa - poj. skokową (16 - 1,6 l itd.), kolejne - st. sprÄ™ĆŒania i rodzaj paliwa (E - benz.).

(fot. Auto ƚwiat/autoswiat.pl)
ĆčrĂłdƂo: (fot. Auto ƚwiat/autoswiat.pl)

*OPONY: *jakie ciƛnienie?
Rozmiar opon zaleĆŒy od wersji silnikowej i roku produkcji danego egzemplarza, jednak najczęƛciej moĆŒna spotkać Astrę II z gumami w rozmiarach 165/70 R 14, 175/70 R 14 oraz 195/60 R 15. PrawidƂowe ciƛnienie powinno być dopasowane do obciÄ…ĆŒenia – dokƂadne dane znajdziecie w instrukcji obsƂugi auta oraz na nalepce umieszczonej po wewnętrznej stronie wlewu paliwa. W większoƛci wersji ciƛnienie wynosi od 2,2 do 2,4 atmosfery (przĂłd) i od 1,9 do 2,1 atmosfery (tyƂ). Większego ciƛnienia wymagają silniki wysokoprÄ™ĆŒne.

d3fav92

Ć»ARÓWKI, BEZPIECZNIKI: gdzie są, typy, wymiana
GƂówną puszkę bezpiecznikĂłw umieszczono po lewej stronie kokpitu. Ć»eby się do niej dostać, naleĆŒy otworzyć schowek znajdujący się po lewej stronie pod kierownicą, odkręcić pƂaskim ƛrubokrętem cztery ƛruby i zdemontować plastikową klapkę (na jej spodniej stronie umieszczono opis kaĆŒdego z bezpiecznikĂłw - pomocne). Uwaga: ukƂad i rozmieszczenie bezpiecznikĂłw nieco się rĂłĆŒnią w zaleĆŒnoƛci od roku produkcji danego egzemplarza (zmiana nastąpiƂa w 2000 roku). Grupa bezpiecznikĂłw (m.in. ABS, klimatyzacja, wentylator) znajduje się w komorze silnika. Jeƛli chodzi o wymianę ĆŒarĂłwek, to Astra II generacji jest pod tym względem bardzo przyjazna uĆŒytkownikowi. W reflektorach zastosowano popularne i Ƃatwo dostępne ĆŒarĂłwki H7 (ƛwiatƂa mijania i drogowe). Aby się do nich dostać, wystarczy obrĂłcić gniazdo o 90 stopni i delikatnie wyjąć ĆŒarĂłwkę (uwaga - doƛć Ƃatwo poƂamać oprawki!). RĂłwnie przyjemnie wygląda demontaĆŒ tylnych lamp, gdyĆŒ przymocowano je do karoserii za pomocą tzw. motylkĂłw (dwie sztuki; do ich odkręcenia nie są
potrzebne ĆŒadne narzędzia). Następnie odczepiamy zatrzask znajdujący się na pƂytce elektrycznej i wszystkie ĆŒarĂłwki mamy podane jak na tacy!

(fot. Auto ƚwiat/autoswiat.pl)
ĆčrĂłdƂo: (fot. Auto ƚwiat/autoswiat.pl)

To się psuje w Astrze II

Astra I rdzewiaƂa na potęgę, więc w przypadku II generacji mogƂo juĆŒ być tylko lepiej. I faktycznie jest, choć... nie do koƄca. Nadwozie co prawda ocynkowano (początkowo zabezpieczano caƂą karoserię, pĂłĆșniej juĆŒ tylko wybrane punkty!), ale i tak musicie liczyć się z tym, ĆŒe rdza moĆŒe zaatakować m.in. tylne nadkola, maskę, ranty drzwi oraz podwozie. Nasza rada: kaĆŒde, nawet maƂe uszkodzenie lakieru warto szybko zabezpieczyć! Poza tym niemiecki kompakt nie ma zbyt wielu sƂabych punktĂłw - jeƛli coƛ się psuje, to raczej ze względu na upƂywający czas i niedbalstwo uĆŒytkownikĂłw. Narzekać moĆŒna na jakoƛć wykonania wnętrza: w większoƛci egzemplarzy plastiki wydają z siebie caƂą symfonię irytujących trzaskĂłw. Inną typową bolączką są problemy z ciekƂokrystalicznym wyƛwietlaczem umieszczonym na podszybiu. Mocnym punktem Astry II jest zawieszenie - nie psuje się często, a jeƛli juĆŒ coƛ się wydarzy (np. wybity Ƃącznik stabilizatora, zuĆŒyte koƄcĂłwki drÄ…ĆŒkĂłw), to naprawy i tak nie będą kosztowne. Uwaga na pękające
sprÄ™ĆŒyny!

d3fav92

Elektryka - choć maƂo rozbudowana - potrafi nieco dać się we znaki uĆŒytkownikom. Doƛć powszechne są problemy z: podnoƛnikami szyb, silniczkami wycieraczek oraz sprÄ™ĆŒarkami klimatyzacji. Początkowo Astra II borykaƂa się z nietrwaƂymi pompami wspomagania kierownicy - w trakcie produkcji modyfikowano je aĆŒ czterokrotnie! Silniki benzynowe 1.4, 1.6, 1.8 i 2.0 potrafią brać olej - wycieki, problemy z pierƛcieniami. W dieslach szwankuje ukƂad recyrkulacji spalin (EGR)
. W benzyniakach 1.2 (rzadziej) oraz 2.2 (nagminnie) wyciąga się ƂaƄcuch rozrządu. Silniki wysokoprÄ™ĆŒne 2.0 i 2.2 DTI miewają problemy z pompami wtryskowymi (moĆŒliwa regeneracja), znamy przypadki pęknięcia waƂu korbowego.

(fot. Auto ƚwiat/autoswiat.pl)
ĆčrĂłdƂo: (fot. Auto ƚwiat/autoswiat.pl)

Opel Astra typowe usterki silnikĂłw benzynowych 1.2 i 1.4

Bazowy benzyniak 1.2/65 i 75 KM jest spokrewniony z niezbyt udanym motorem 1.0 R3 (znany m.in. z Cors B i C), ale okazuje się mniej problematyczny. Podczas oględzin warto przede wszystkim sprawdzić, czy nie haƂasuje ƂaƄcuch rozrządu - poza tym eksploatacja powinna przebiegać spokojnie. TakĆŒe dlatego, ĆŒe Astra II w tej wersji silnikowej raczej nie zachęca do dynamicznej jazdy. Spalanie? Z reguƂy nie przekracza 7,5 l/100 km. Nieco inaczej wygląda sytuacja z motorem 1.4/90 KM – sprawdzi się zarĂłwno w mieƛcie, jak i (od biedy) w trasie. To doƛć udana konstrukcja, choć nie do koƄca bez wad. Zdarzają się wycieki oleju, szwankują cewki zapƂonowe. W 2004 r. produkcję Astry przeniesiono do Polski, a silnik 1.4 otrzymaƂ oznaczenie Twinport oraz zmodyfikowany kolektor dolotowy. Efekt to nieco niĆŒsze spalanie podczas spokojnej jazdy (ƛrednio nie powinno przekraczać poziomu 7,5 l/100 km).

Opel Astra typowe usterki silnikĂłw benzynowych 1.6 i 1.8

Silniki o pojemnoƛci 1,6 l występowaƂy zarĂłwno z gƂowicą 8-, jak i 16-zaworową. Godne polecenia są obie wersje: pierwsza (75 i 84 KM) dobrze toleruje montaĆŒ instalacji LPG, druga (101 KM) zapewnia najlepszy kompromis między spalaniemi osiągami. Niestety, wraz z wiekiem zaczynają pojawiać się wycieki oleju, niekiedy konieczna okazuje się wymiana pierƛcieni lub uszczelniaczy zaworowych. Uwaga: w przypadku wyciekĂłw oleju „z tyƂu silnika” warto najpierw obejrzeć podporę waƂu korbowego, a dopiero potem dobrać się do uszczelniacza. W pierwszym przypadku konieczny jest demontaĆŒ miski olejowej, w drugim - caƂej skrzyni biegĂłw. Motor 1.8/116 i 125 KM to konstrukcja pokrewna z 1.6 16V - rĂłwnieĆŒ nadaje się do „gazowania”, wykazuje podwyĆŒszony apetyt na olej i miewa problemy z zaworem EGR.

(fot. Auto ƚwiat/autoswiat.pl)
ĆčrĂłdƂo: (fot. Auto ƚwiat/autoswiat.pl)

Opel Astra typowe usterki silnikĂłw benzynowych 2.0, 2.2

Jednostka 2.0 dostępna byƂa w dwĂłch wariantach mocy: 136 i 160 KM (ten ostatni tylko w wersji OPC przed modernizacją). Motor 2.0 nie jest zbyt popularny na rynku wtĂłrnym ze względu na wysokie spalanie (ƛrednio ponad 10 l/100 km), ale to prosta i sprawdzona konstrukcja, ktĂłra stosunkowo rzadko zaskakuje usterkami. SpoƛrĂłd nielicznych bolączek warto wymienić: problemy z osprzętem (m.in. zawĂłr EGR, czujnik poƂoĆŒenia waƂu) i wycieki z ukƂadu chƂodzenia. Odmianę z turbodoƂadowaniem (190-200 KM) montowano w zmodernizowanej wersji OPC, coupĂ© i kabriolecie. Awaryjnoƛć? Będzie w gƂównej mierze zaleĆŒaƂa od tego, jak poprzedni wƂaƛciciele traktowali auto. Uwaga na przeciętną trwaƂoƛć pierƛcieni olejowych oraz turbin - sprÄ™ĆŒarki wyjątkowo sƂabo znoszą brutalne traktowanie. Benzyniaka 2.2/147 KM wyposaĆŒono w aluminiowy blok i ƂaƄcuchowy napęd rozrządu (uwaga: wyjątkowo nietrwaƂy). Astra II w tej wersji stosunkowo rzadko pojawia się w ogƂoszeniach - klientĂłw w gƂównej mierze odstraszaƂo nieadekwatnie wysokie spalanie
(ƛrednio ponad 11 l/100 km) w stosunku do osiągów.

Opel Astra typowe usterki silnikĂłw diesla 1.7 (C)DTI

Zdecydowanie nie polecamy przestarzaƂej konstrukcji 1.7 TD/68 KM - jest gƂoƛna, bardzo ospaƂa i zuĆŒywa tyle paliwa, jakby miaƂa... co najmniej dwukrotnie wyĆŒszą moc. Najlepszy wybĂłr stanowi wersja 1.7 DTI/75 KM – jednostka zaprojektowana przez JapoƄczykĂłw z Isuzu i tylko nieznacznie zmodyfikowana przez Opla. OprĂłcz usterek typowych dla leciwych turbodiesli (zuĆŒycie wtryskĂłw lub sprÄ™ĆŒarki) w zasadzie niczym groĆșnym nie zaskakuje. Zastosowano tu zwykƂe, jednomasowe koƂo zamachowe, a jedyne, o czym trzeba pamiętać, to wycieki z pompy oleju – jeƛli ƛrodek smarny dostanie się na pasek rozrządu, moĆŒe spowodować jego zerwanie. Jednostki 1.7 DTI produkowane byƂy w latach 1999-2004, mają więc za sobą juĆŒ stosunkowo wysokie przebiegi. Mniej zuĆŒyte bywają wersje 1.7 CDTI/80 KM – montowano je w Astrze II Classic aĆŒ do 2009 r. To cichsza (common rail), oszczędniejsza i bardziej dynamiczna jednostka, lecz przy tym nieco droĆŒsza w eksploatacji. PowĂłd? UkƂad zasilania jest bardziej wraĆŒliwy niĆŒ w odmianie 1.7 DTI. Niemniej
jednak zadbana Astra Classic w tej wersji silnikowej to naprawdę dobry wybór.

Opel Astra typowe usterki silnikĂłw diesla 2.0 i 2.2 DTI

Silnik 2.0 DI/DTI jest ƛrednio udaną konstrukcją i nie zapewnia na tyle dobrych osiągĂłw, by wybrać go zamiast wersji 1.7 DTI. Nagminnie dochodzi do usterek pompy wtryskowej VP44 (szwankuje mechanika oraz elektronika sterująca), często zdarzają się awarie osprzętu, a naprawy utrudnia skomplikowana budowa gƂowicy. Owszem, np. regeneracja sterownika pompy okazuje się stosunkowo tania (300-400 zƂ), ale liczba usterek jest po prostu zbyt duĆŒa, byƛmy mogli polecić ten motor z czystym sumieniem. Poza tym 82 KM (DI) oraz 101 KM (DTI) to doƛć skromna moc – w obu wersjach Astra II będzie irytująco powolna. Topowy silnik wysokoprÄ™ĆŒny – 2.2 DTI/125 KM – pojawiƂ się w Astrze dopiero po modernizacji. MoĆŒna więc liczyć na nieco mniejsze zmęczenie materiaƂu, ale trwaƂoƛć i tak pozostawia nieco do ĆŒyczenia. Tu takĆŒe montowano pompę VP44, problemy potrafi sprawiać teĆŒ ukƂad wtryskowy. Plus za niezƂe osiągi oraz wysoki (280 Nm) moment obrotowy. Uwaga: diesle 2.0 i 2.2 są ciÄ™ĆŒkie, co znacznie przyspiesza zuĆŒycie przedniej osi
oraz odczuwalnie pogarsza wƂasnoƛci jezdne Astry II.

(fot. Auto ƚwiat/autoswiat.pl)
ĆčrĂłdƂo: (fot. Auto ƚwiat/autoswiat.pl)

Opel Astra ceny częƛci: jaki zamiennik kupić?

Mimo upƂywu lat Astra II wciÄ…ĆŒ naleĆŒy do najbardziej popularnych aut na naszym rynku wtĂłrnym. Znalezienie tanich zamiennikĂłw nie stanowi najmniejszego problemu takĆŒe dlatego, ĆŒe niemiecki kompakt byƂ produkowany przez ponad 11 lat. Co więcej, na rynku dziaƂa wiele niezaleĆŒnych warsztatĂłw specjalizujących się w naprawach starszych modeli Opla, stosunkowo Ƃatwo namierzyć teĆŒ serwis, ktĂłry np. zregeneruje przekƂadnię kierowniczą lub pompę wtryskową diesli 2.0 i 2.2. Warto podkreƛlić, ĆŒe ASO Opla oferują niektĂłre częƛci eksploatacyjne (np. filtry, klocki hamulcowe)
w bardzo dobrych cenach - warto porĂłwnać je z zamiennikami, bo często są niewiele wyĆŒsze. Jeƛli chodzi o elementy dostępne na wolnym rynku, to polecamy te co najmniej ze ƛredniej póƂki cenowej - zakup najtaƄszych z reguƂy będzie oznaczaƂ kƂopoty, i to caƂkiem szybko!

Zdaniem fachowca: - MaƂo ktĂłre auto oferuje tak dobrą relację ceny do wieku jak Astra II generacji. Poza tym moĆŒna liczyć na bardzo niskie koszty utrzymania i maƂo skomplikowaną obsƂugę. Polecam benzyniaki 1.4 lub 1.6 16V, natomiast z diesli - sprawdzoną konstrukcję Isuzu (1.7 DTI oraz CDTI). Oczywiƛcie, jak kaĆŒde leciwe auto, kompaktowy Opel ma teĆŒ swoje wady. Przed zakupem radziƂbym skontrolować nadwozie pod kątem korozji. Warto teĆŒ podnieƛć auto i sprawdzić, czy nie ma wyciekĂłw oleju lub pƂynu z ukƂadu wspomagania. Nie zapominajmy o tym, ĆŒe wiele egzemplarzy ma za sobą flotową przeszƂoƛć.

tb/

d3fav92
OceƄ jakoƛć naszego artykuƂu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treƛci.

Komentarze

Trwa Ƃadowanie
.
.
.
d3fav92
Więcej tematów