Trwa ładowanie...

Nowa twarz małej Skody

Nowa twarz małej SkodyŹródło: Marek Wieliński
d4efkgw
d4efkgw

Zaprezentowany w 1999 roku model pierwszej generacji stał się rynkowym przebojem, który pozwolił czeskiej marce zająć pierwsze miejsce w statystykach sprzedaży nowych aut w Polsce. Produkowany od 2007 roku model drugiej generacji też dobrze się sprzedaje, ale zdążył się już opatrzyć. Zdecydowano, że Fabia potrzebuje liftingu. Oto efekty.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Pod maskę trafiły nowe silniki, które zgodnie z panującą obecnie modą na "downsizing" uzyskują więcej mocy z niewielkiej pojemności. Dzieje się to głównie dzięki zastosowaniu turbosprężarek. Mała Skoda może teraz być również wyposażona w 7-biegową skrzynię DSG. Z zewnątrz zmieniła się tylko przednia część nadwozia. Nowe reflektory, zderzak i maska wizualnie obniżyły nadwozie, poprawiając wygląd Fabii. Całkowitą nowością jest za to Fabia hatchback w wersji Scout.

* ZOBACZ JAK ZMIENIŁA SIĘ SKODA FABIA * To oczywiście nie jest auto terenowe, ani nawet SUV. Fabia Scout występuje wyłącznie w wersjach z napędem na przednią oś. W dodatku prześwit jest taki sam, jak w zwykłej Fabii. Jednak za dopłatą 800 zł możemy otrzymać podniesione o 15 mm zawieszenie. Scouta wyróżniają relingi dachowe, zderzaki w "offroadowym" stylu, okalające nadwozie osłony z tworzywa sztucznego i zaprojektowane specjalnie dla tego modelu aluminiowe 16-calowe felgi. Za dopłatą można otrzymać większe, 17-calowe koła.

* TU ZNAJDZIESZ ZDJĘCIA NOWEGO ROOMSTERA * W skład wyposażenia Scouta wchodzą także przednie światła przeciwmgielne i przyciemniane szyby, a wewnątrz aluminiowe nakładki pedałów i dywaniki z napisem Scout. W tej wersji nie są montowane silniki trzycylindrowe i słusznie, bo użytkownika skuszonego obietnicą terenowych możliwości auta czekałaby niemiła niespodzianka.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Oprócz pięciodrzwiowej Fabii w wersji Scout oferowana jest również wersja kombi. Ten sam pakiet wyposażenia dostępny jest także dla Roomstera.

d4efkgw

Facelifting Skody Fabia objął także wnętrze. Podniesiono jakość materiałów, tablica zegarów wygląda teraz elegancko. Na wyglądzie zyskał też środkowy panel w którym po raz pierwszy montowany może być również fabryczny system nawigacyjny Amundsen, znany z większych modeli Skody. System audio doposażono w złącza umożliwiające komunikację z praktycznie każdym nośnikiem plików z muzyką. Nowy jest także panel sterowania klimatyzacją. Kierownicę ze zdalnym sterowaniem radiem i pokładowym komputerem "pożyczono" z modelu Octavia. Takie same zmiany poczyniono w wersjach hatchback i kombi oraz w modelu Roomster.

Pod maską może się znaleźć jeden z siedmiu silników benzynowych o mocach od 60 do 105 KM lub czterech diesli o mocy od 75 do 105 KM. Wkrótce na rynku pojawi się również najmocniejsza wersja Fabii: RS z benzynowym silnikiem 1.4 o mocy 180 KM. Tak wysoką moc uzyskano dzięki zastosowaniu dwóch turbosprężarek.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Wszystkie modele z manualną skrzynią wyposażono we wskaźnik podpowiadający optymalne momenty zmiany biegów, aby zachęcić kierowcę do oszczędnej jazdy.

d4efkgw

Benzynowe silniki 1.2 w wersji trzycylindrowej rozwijają moc 60 i 70 KM dla wersji 12V. W wersjach czterocylindrowych to już odpowiednio 86 i 105 KM. W późniejszym terminie do oferty zostaną wprowadzone jednostki 1.6 o mocy 105 KM oraz wersja 1.4 TSI o mocy 180 KM. Ofertę uzupełnia jednostka 1.4 o mocy 86 KM.

* ZOBACZ JAK ZMIENIŁA SIĘ SKODA FABIA * Gamę diesli także otwiera trzycylindrowa jednostka 1.2 TDI o mocy 75 KM. Pozostałe silniki wysokoprężne mają pojemność 1.6 l i moce 75, 90 oraz 105 KM.

Krokiem w stronę oszczędności ma być również 7-biegowa skrzynia DSG. Wyposażona w nią Fabia z benzynowym silnikiem 1.2 TSI o mocy 105 KM ma według producenta zadowalać się średnim spalaniem 5,3 l/100 km.

d4efkgw

* TU ZNAJDZIESZ ZDJĘCIA NOWEGO ROOMSTERA * Wszystkie silniki diesla wyposażono w filtr cząstek stałych i system wtrysku common-rail. Kolejnym obszarem rozwoju było obniżenie poziomu hałasu trzycylindrowych silników benzynowych 1.2 HTP.

Fabia może się także pochwalić nowym rozwiązaniem w zakresie bezpieczeństwa. W razie nagłego hamowania system automatycznie włączy światła awaryjne, ostrzegając innych uczestników ruchu. Standardem są cztery poduszki powietrzne i ABS z systemem wspomagania nagłego hamowania. Skuteczność hamulców poprawiono montując większe serwo.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Fabia i Roomster po faceliftingu oferują liczne zmiany, najważniejsze z nich dotyczą jednostek napędowych. Modyfikacje objęły również stylistykę nadwozia i technologie, w jakie wyposażono oba samochody. Znane są już ceny nowych modeli.

d4efkgw

Zmieniają się w zależności od wersji silnikowej, wyposażenia i nadwozia. Co ciekawe dla Fabii wyposażonej w silnik 1.4 o mocy 85 KM w porównaniu z wersją sprzed liftingu cena zmalała o 400 zł. Fabia wyposażona w nowy silnik 1.2 TSI o mocy 105 KM jest teraz tańsza o 1400 zł od sprzedawanej poprzednio Fabii z jednostką 1.6 16V o tej samej mocy. Do wersji kombi trzeba dopłacić 2500 zł.

Cała gama Roomstera zdrożała średnio o 1350 zł. Nowa jednostka napędowa 1,6 TDI CR, która zastąpiła dotychczasową 1,9 TDI o tej samej mocy (105 KM) będzie droższa o 50 zł. Najtańsza Fabia w wersji wyposażenia Classic z benzynowym silnikiem 1.2 o mocy 60 KM kosztuje 37 000 zł. Najdroższa jest wersja Style z silnikiem 1.6 TDI o mocy 105 KM. Trzeba za nią zapłacić 54 050 zł. Za najtańszego Roomstera (1.2 MPI 69 KM) zapłacimy 45 450 zł. Najdroższy model ze 105-konnym silnikiem diesla to wydatek 58 300 zł.

WP: Marek Wieliński

d4efkgw

"Skoda Fabia/Roomster 2010" - DANE TECHNICZNE

Typ silnika "benzyna/diesel"
Pojemność silnika cm3 "od 1100 do 1600"
Moc KM / przy obr./min "od 60/5200 do 105/4400-5000"
Maksymalny moment obrotowy Nm / przy obr./min. "od 108/3000 do 250/1500-2500"
Skrzynia biegów "5 lub 6-biegowa manualna, 7-biegowa DSG"
Prędkość maksymalna km/h "od 155 do 193"
Przyspieszenie (0-100 km/h) s "od 16.7 do 10.1"
Zużycie paliwa:
Dane producenta (miasto/trasa/średnie) ""
Dane z testu (miasto/trasa/średnie) ""
Pojemność bagażnika min./max. / l "Fabia: 315/1180 Fabia Combi: 505/1485 Roomster: 480/1810"
Wymiary (dł./szer./wys.) mm ""
Cena wersji podstawowej w zł "37 000"
Cena testowanego modelu w zł ""
Plusy null
Minusy null
d4efkgw
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4efkgw
Więcej tematów