Trwa ładowanie...
27-05-2013 13:03

Nissan Micra II K11 1,0: "Japonka" do miasta

Nissan Micra II K11 1,0: "Japonka" do miastaŹródło: Piotr Mokwiński
d1nv7tr
d1nv7tr

Definitywny kres zimowej pory to dla ogromnej rzeszy kierowców wręcz wymarzony czas na zmianę prywatnego środka lokomocji, tudzież kupno pierwszego w karierze auta. W gronie tanich w zakupie i późniejszej eksploatacji miejskich urządzeń do przemieszczania, mamy ogromny wybór. Począwszy od rodzimych europejskich konstrukcji występujących najliczniej, przez tandetne koreańskie wyroby skończywszy na uosobieniu trwałości z Japonii.

Właśnie te ostatnie pojazdy autorstwa Toyoty, Mazdy czy Nissana wciąż uchodzą za warte uwagi i godne dalszych inwestycji użytkownika. Większość entuzjastycznie nastawionych kierowców zapomina jednak o jakże istotnej w naszym klimacie i warunkach drogowych korozji opanowującej newralgiczne elementy struktury nośnej najpopularniejszych mieszczuchów. Jednym z popularniejszych na polskich drogach reprezentantów starej dobrej japońskiej szkoły budowy samochodów, jest Nissan Micra II typoszereg K11. Poczciwy miejski pojazd obecny w salonach marki od 1992 do 2003 roku jak przystało na globalną konstrukcję, powstawał w kilku odmianach nadwozia, jak i w różnych zakątkach globu. Opuszczająca fabryczne mury na Tajwanie, Japonii i Anglii Micra dostępna była jako trzy i pięciodrzwiowy hatchback (na europejskim rynku), kombi zwane March Box, mało urodziwy sedan March a nawet Kabriolet M-Compass.

Skupmy się jednak na spotykanych na naszych arteriach wariantach. Projektanci Nissana definitywnie zerwali z prezencją poprzedniczki, tworzoną za pomocą linijki i ekierki. Tym razem wszechobecne obłości stały się motywem przewodnim całego projektu, czyniąc zeń iście kobiecą maskotkę z praktycznymi znamionami.

Bezapelacyjną zaletą Micry II są dużych rozmiarów powierzchnie szklane, ułatwiające nie tylko obserwację urody właścicielki, ale również wspomagające nią samą w trudach parkowania. Nim zajmiemy miejsce za czteroramienną kierownicą, niekiedy zaopatrzoną w poduszkę powietrzną, powinniśmy uświadomić sobie, że Japończycy po dziś dzień nie słyną z wyszukanych tworzyw sztucznych. Nie inaczej jest rzecz jasna wewnątrz K11 legitymującej się estetycznie narysowanymi połaciami twardego plastiku. Czytelne w każdych warunkach analogowe zegary wespół z intuicyjnymi suwakami ogrzewania na konsoli centralnej, doskonale oddają ducha minionego wieku w motoryzacyjnych dziejach.

d1nv7tr

W większości egzemplarzy na fabryczny radioodtwarzacz nie mamy co liczyć, znacznie częściej trafiają się egzemplarze wyposażone w elektrycznie otwierane szyby przednie. Dostępu do iście azjatyckiego przedziału pasażerskiego w trzydrzwiowej odmianie, bronią szerokie wrota stwarzające spore problemy na ciasnych parkingach. Tekstylna tapicerka dzielnie opierająca się wieloletniej eksploatacji, pokrywa całkowicie płaskie fotele. Któż jednak zwraca na to uwagę w typowo miejskim samochodzie, zapewniającym wygodną podróż dwójce dorosłych. O eskapadach za miasto z kompletem pasażerów lepiej zapomnieć, miejsca na kanapie wystarczy tylko dla dzieci. Podobnie skromnych rozmiarów jest bagażnik, pochłaniający ledwie 206 litrów.

(fot. Piotr Mokwiński)
Źródło: (fot. Piotr Mokwiński)

Wertując listę ofert sprzedaży Micry II nie trzeba zbytnio zwracać uwagi na wersję silnikową, na pierwszym miejscu powinien być stan nadwozia podatnego na korozję - rdzewieją nawet bezwypadkowe sztuki. Spośród czterech silników o czterech cylindrach, jedynie droższy w utrzymaniu diesel autorstwa PSA powinien zniknąć z pola naszych zainteresowań. Pozostałe benzynowe silniki 1,0; 1,3 i 1,4 sprawdzą się w rękach typowego miastowego osobnika nad wyraz dobrze. Jeśli znajdziemy zadbaną sztukę z bazowym litrowym agregatem pod maską i jesteśmy w stanie pogodzić się z mizernymi osiągami, jest to wówczas idealna propozycja. Z ustawionych poprzecznie cylindrów wydobyto 54 KM oraz 79 Nm, całość sprzężono z pięciostopniową skrzynią biegów. W swoim naturalnym, aglomeracyjnym środowisku, agregat ochoczo nabiera szybkości umożliwiając podążanie z prądem ulicznego zgiełku. Oczywiście czar pryska wraz z
opuszczeniem rogatek miasta, gdy każdy manewr wyprzedzania zakrawa o planowaną od lat operację logistyczną. Niemniej, wspomniane braki mocy ów silnik nadrabia skromnym apetytem na paliwo. w mieście zadowala się 7-7,5-litrami, zaś poza nim z powodzeniem ograniczymy ten wynik do 5,5 jednostki benzyny.

d1nv7tr

W kwestii usterkowości nie mamy się czego obawiać, poważniejsze dolegliwości pojawiają się z winy eksploatacyjnych zaniedbań. Jedynie niektórzy użytkownicy zgłaszają problemy ze szczelnością (wycenianych na 120-190 złotych) chłodnic. Stosując się do zaleceń mechaników, strofujących klientów w temacie regularnych wymian oleju jak i świec osiągniemy niebotyczne przebiegi. W codziennym życiu nieocenionym przyjacielem okazuje się precyzyjnie pracująca przekładnia, dająca pewność wybrania właściwego przełożenia bez akompaniamentu niepożądanych dźwięków (kompletne sprzęgło wyceniono na około 220-250 złotych).

(fot. Piotr Mokwiński)
Źródło: (fot. Piotr Mokwiński)

Budżetowy charakter miejskiej Japonki wyklucza zastosowanie wyszukanych rozwiązań konstrukcyjnych w układzie jezdnym. Przy przednich kołach natkniemy się na kolumny McPhersona, natomiast z tyłu ugości nas poczciwa belka będąca nie tylko tania w produkcji, ale także w utrzymaniu. Zawieszenie skalibrowano z myślą o bezbolesnym pokonywaniu typowych wielkomiejskich przeszkód w postaci wystających torowisk czy studzienek. Przystępując do reanimacji tegoż układu powinniśmy zarezerwować sobie niewielką kwotę (tylne amortyzatory kosztują 45, przednie 90 złotych).

d1nv7tr

Nissan Micra K11 z podstawowym źródłem mocy to doskonałe auto chociażby dla studenta, bądź osoby ceniącej sobie prostotę, bezawaryjność oraz niskie koszty eksploatacji. Dzięki tym niewątpliwym zaletom, nawet walka z korozją staję się sensownym zajęciem.

Piotr Mokwiński/ll/moto.wp.pl

"Nissan Micra 1,0 K11" - DANE TECHNICZNE

Typ silnika "R4, benzynowy"
Pojemność silnika cm3 "998"
Moc KM / przy obr./min "54 / 6 000"
Maksymalny moment obrotowy Nm / przy obr./min. "79 / 5 200"
Skrzynia biegów "manualna, 5-biegowa"
Prędkość maksymalna km/h "150"
Przyspieszenie (0-100 km/h) s "16,4"
Zużycie paliwa:
Dane producenta (miasto/trasa/średnie) "7,1 / 6,1 / 6,5"
Dane z testu (miasto/trasa/średnie) "7,5 / 5,5 / 6,3"
Pojemność bagażnika min./max. / l "206 / b.d."
Wymiary (dł./szer./wys.) mm "3 746 / 1 595 / 1 430"
Cena wersji podstawowej w zł "3 000"
Cena testowanego modelu w zł "3 000"
Plusy null
Minusy null
d1nv7tr
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1nv7tr
Więcej tematów