Trwa ładowanie...
20-06-2013 15:06

Mitsubishi Outlander 2.2 DID: SUV dla niewybrednych

Mitsubishi Outlander 2.2 DID: SUV dla niewybrednychŹródło: Szymon Jasina
d3afb1c
d3afb1c

Japoński SUV to samochód na wskroś prosty. Minimalistyczna stylistyka, niewyszukane materiały i brak jakiekolwiek polotu. Z drugiej strony jest to auto praktyczne, które w razie potrzeby może zjechać z asfaltu i przewieźć siedem osób, a przy tym zachęca konkurencyjną ceną i produkcją w Japonii.

Swoją rosnąca popularność SUV-y zawdzięczają przede wszystkim modzie. Masywne sylwetki powodują złudzenie większego auta niż jest ono w rzeczywistości. Z Outlanderem jest inaczej. To nie jest wybór serca, a raczej rozsądku. Przestronne wnętrze, możliwość przewiezienia siedmiu osób i strona praktyczna to najmocniejsze atuty tego modelu. Warto też zwrócić uwagę na kraj pochodzenia nowego Outlandera. Poprzednia generacja tego SUV-a na rynek europejski była produkowana w Holandii. Niestety oznaczało to kiepską jakość - jest to jeden z najbardziej awaryjnych modeli w historii marki. Od tego czasu Mitsubishi zamknęło i sprzedało fabrykę, a nowy model produkowany jest w Japonii, w tej samej fabryce, w której powstaje Lancer - jeden z liderów rankingów niezawodności.

O stylistyce nowego Outlandera nie można wiele powiedzieć, bo wiele jej nie ma. Samochód wygląda jakby ktoś w wolnej chwili naszkicował sylwetkę SUV-a i stwierdził, że ma gotowy projekt. Niestety taki minimalizm nie zachęca, a samochód jest po prostu nudny. Niezbyt dobrze prezentuje się również przechodząca w światła listwa znajdująca się pod tylną szybą - jest to jedynie namalowany wzór, który udaje tłoczony plastik, w efekcie wygląda to nieciekawie. Sytuacja nie poprawia się we wnętrzu. Również tam króluje prostota, a całemu projektowi deski rozdzielczej brakuje spójności. Miękkie tworzywo łączy z czarnym błyszczącym plastikiem, ale też z matowymi listwami ze wzorem przypominającym włókno węglowe.

Zatem stylistycznie i wykończeniowo Outlander (mimo bycia modelem globalnym) jest samochodem o typowo azjatyckim standardzie. Mitsubishi jednak liczy na co innego - praktycznie nie ma konkurencji. Jest zdecydowanie większy od popularnych kompaktowych SUV-ów. Mierząc 4655 mm długości, 1800 mm szerokości i 1680 mm wysokości, pod względem wymiarów może być porównywany do takich modeli jak BMW X3 i Audi Q5, ale poza klasą premium trudno znaleźć tak przestronny model.

d3afb1c

Mieliśmy już okazję testować nowego Outlandera z silnikiem benzynowym o mocy 150 KM współpracującym z bezstopniową skrzynią automatyczną. W tym modelu największe wątpliwości budziła właśnie ta przekładnia. Tak lubiane przez Japończyków rozwiązanie niestety powoduje spadek osiągów i wzrost zużycia paliwa. Dlatego z chęcią postanowiliśmy porównać tę wersję z modelem napędzanym silnikiem Diesla i wyposażonym w przekładnię manualną.

<a href="http://dot.wp.pl/redir?SN=ecommerce_moto&amp;url=http://otomoto.wp.pl/osobowe/mitsubishi/outlander">Mitsubishi Outlander w świetnych cenach! Kliknij i sprawdź oferty!</a>

(fot. Szymon Jasina)
Źródło: (fot. Szymon Jasina)

Przy tej samej mocy 150 KM Outlander napędzany 2,2-litrową jednostką DID ma 380 Nm dostępnych od 1750 do 2500 obr./min. Efekt jest odczuwalny natychmiast. Benzyniak z CVT osiągał 100 km/h dopiero po 12,6 s, natomiast diesel z manualną skrzynią potrzebuje na to 9,7 s. Nie jest to może wynik imponujący, ale w przypadku spokojnego rodzinnego SUV-a jak najbardziej akceptowalny. Jest to w dużym stopniu zasługa bardzo sprawnie działającej 6-biegowej skrzyni - automat (przy dieslu już klasyczny) o 6-przełożeniach, dokłada do tego czasu aż 1,5 s. Wracając do ręcznej przekładni z testowanego modelu, trzeba ją pochwalić za pewność i precyzję pracy znaną z innych modeli japońskiej marki. Chwili przyzwyczajenia może jedynie wymagać krótki pierwszy bieg, który ma zwiększyć możliwości SUV-a.

Mimo sporych rozmiarów nawet w mieście jazda Outlanderem nie nastręcza dużych problemów, a to dzięki dobrej widoczności we wszystkich kierunkach. Dodatkowo testowany model został wyposażony w kamerę cofania bardzo przydatną podczas parkowania. Jednak, co dziwne, modele z kamerą nie otrzymują czujników, które są oferowane w tańszej wersji wyposażeniowej. Outlander też nienajgorzej radzi sobie poza utwardzonym terenem. Prześwit 190 mm (215 mm w wersji benzynowej) pozwala bezpiecznie zjechać poza asfalt, a napęd na cztery koła pomoże na mniej przyczepnej nawierzchni.

(fot. Szymon Jasina)
Źródło: (fot. Szymon Jasina)

Drugą stronę medalu odkryjemy podczas bardziej dynamicznej jazdy po asfalcie. Duże Mitsubishi nie daje kierowcy pewności prowadzenia w szybciej pokonywanych zakrętach. Trzeba jednak pamiętać, że charakterystyka auta bardziej przypomina autobus, który w miarę komfortowo ma przewieźć nawet 7 osób z bagażem. To właśnie długie podróże mogą stać za wyborem diesla. Silnik 2.2 DID w mieście zużyje poniżej 9 litrów na 100 km, natomiast na trasie wynik około 6 l/ 100 km również osiągniemy bez problemu. Choć są to wartości dalekie od obiecywanych przez Mitsubishi, to w przypadku ważącego 1590 kg SUV-a jak najbardziej pozytywne.

(fot. Szymon Jasina)
Źródło: (fot. Szymon Jasina)

Jak zatem diesel z ze skrzynią manualną wypada na tle benzynowej wersji z CVT? Bardzo dobrze. Ten układ napędowy nie posiada praktycznie żadnej z wad odmiany z bezstopniową skrzynią. Czy zatem jest to wybór idealny? Nie do końca. Choć na pewno jest najlepsza wersja nowego Outlandera, to ma problem, którym jest cena. Jedną z największych zalet benzynowego Outlandera jest stosunkowo niewysoki koszt zakupu. Odmiana podstawowa kosztuje 98 990 zł, a w aktualnej promocji cena ta spadła do zaledwie 81 140 zł. Nawet przy bogatszym wyposażeniu (zawierającym między innymi automatyczną dwustrefową klimatyzację) trzeba dołożyć tylko 5 tys. zł. Za tę kwotę otrzymujemy 150-konny silnik benzynowy i 5-biegowę przekładnię manualną. Brak szóstego biegu można jeszcze pominąć milczeniem, ale niestety w tej wersji Mitsubishi oferuje jedynie napęd na przednią oś. Jeśli chcemy mieć napęd na cztery koła jesteśmy
zmuszeni do zakupu odmiany CVT.

(fot. Szymon Jasina)
Źródło: (fot. Szymon Jasina)

Zatem lepiej wybrać diesla? Tak mogłoby się wydawać, ale niestety w tym przypadku na drodze stają przepisy. Samochody z silnikami powyżej dwóch litrów są w Polsce objęte dużo wyższym podatkiem, co w połączeniu z droższym silnikiem oznacza, że odmiana 2.2 DID jest ponad 40 tys. zł droższa. Zatem Outlander z taniego modelu staje mniej konkurencyjny, a zakup silnika wysokoprężnego nie ma większych szans na zwrócenie się. Plusem pozostaje bogate wyposażenie. Najbogatsza, kosztująca 178 000 zł, odmiana posiada nawigację i skórzaną tapicerkę, ale nawet tańsza o blisko 20 tys. wersja Intense+ może pochwalić się takimi nowoczesnymi rozwiązaniami jak aktywny tempomat, system zapobiegający wypadkom i pilnujący pasa jezdni, kamera cofania, system bezkluczykowy i audio Rockford Fosgate. Dodatkowo już z jeszcze tańszym modelem otrzymujemy dwustrefową klimatyzację automatyczną, Bluetooth i relingi
dachowe.

d3afb1c

Niestety nie ze swojej winy, a polskich przepisów, Outlander 2.2 DID przestaje być okazją. Mimo tego, że jest poprawnym modelem i dobrze sprawdza się w tym do czego został stworzony, to wysoka cena tej odmiany może odstraszać. Z drugiej strony trzeba pamiętać, że klienci, którzy chcą 7 miejsc nie mają dużego wyboru i tylko jeszcze droższe modele oferują taką opcję. Jaką wersję nowego Outlandera zatem najlepiej wybrać? Jeśli jedyne przeszkody terenowe, które pokonujemy to krawężniki, progi zwalniające i szutrowe drogi latem, to warto się skusić na odmianę benzynową z manualna skrzynią, napędem na jedną oś i wyposażeniem Intense, która w promocji kosztuje 86 140 zł, a to bardzo dobra cena za duże rodzinne auto.

Szymon Jasina, moto.wp.pl

Mitsubishi Outlander w świetnych cenach! Kliknij i sprawdź oferty!

"Mitsubishi Outlander 2.2 DID" - DANE TECHNICZNE

Typ silnika "turbodiesel"
Pojemność silnika cm3 "2268"
Moc KM / przy obr./min "150 / 3500"
Maksymalny moment obrotowy Nm / przy obr./min. "380 / 1750-2500 \t "
Skrzynia biegów "6-biegowa, manualna"
Prędkość maksymalna km/h "200"
Przyspieszenie (0-100 km/h) s "9,7"
Zużycie paliwa:
Dane producenta (miasto/trasa/średnie) "6,5 / 4,7 / 5,4"
Dane z testu (miasto/trasa/średnie) "9,2 / 6,0 / 7,5"
Pojemność bagażnika min./max. / l "591 / 1022"
Wymiary (dł./szer./wys.) mm "4655 / 1800 / 1680"
Cena wersji podstawowej w zł "81 140 (w promocji)"
Cena testowanego modelu w zł "178 000"
Plusy null
Minusy null
d3afb1c
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3afb1c
Więcej tematów