Trwa ładowanie...

Mercedes SLS AMG: Skrzydła anioła, dusza diabła

Mercedes SLS AMG: Skrzydła anioła, dusza diabłaŹródło: WP.PL
d481ku5
d481ku5

W historii motoryzacji niewiele samochodów ma zapewnioną nieśmiertelną sławę. Z pewnością są to <a href="https://moto.wp.pl/ford-6062003012195457c">Ford</a> T, VW Garbus, <a href="https://moto.wp.pl/citroen-6062003003212929c">Citroen</a> DS i Mini, a wśród modeli sportowych palmę pierwszeństwa dzierży Mercedes 300SL Gullwing. Tę nieśmiertelną sławę wiele koncernów stara się obecnie wykorzystać, ale ani VW New Beetle, nowe MINI, ani nowy Citroen DS nie mają szans wspiąć się na piedestał. Nie są już tak indywidualne jak pierwowzory. Czy uda się wskrzesić mit Gullwinga?

(fot. Bogusław Korzeniowski)
Źródło: (fot. Bogusław Korzeniowski)

Wspomniane na początku pojazdy były modelami popularnymi, które „napędzały” rozwój motoryzacji przez zwiększenie obecności marki na rynku i zmuszenie konkurencji do intensywnych prac rozwojowych. Jedynym wyjątkiem w tej grupie jest Mercedes, którego nie stworzono aby opanować rynek. Model który powstał na początku lat pięćdziesiątych miał udowodnić wyższość marki nad konkurentami na torach wyścigowych, a produkcja 1400 egzemplarzy już za życia uczyniła go nieosiągalnym rarytasem. Wprowadzony obecnie na rynek Mercedes SLS, aby być kontynuatorem tamtej idei, musiał zrealizować dwa cele: nawiązać do mitu Gullwinga i wprowadzić rozwiązania mogące przyćmić współczesną konkurencję.

Najbardziej charakterystyczną cechą Mercedesa 300SL były otwierane ku górze drzwi - stąd nazwa Gullwing czyli „Skrzydło mewy”. Skrzydlate drzwi w nowym modelu to nie jedynie nawiązanie do legendy. Również szeroka atrapa chłodnicy z dużą gwiazdą Mercedesa i poprzeczna nakładka wylotu powietrza w kształcie skrzydła przypominają oblicze legendarnego sportowego samochodu.

Siłę tak odróżniającą model z lat pięćdziesiątych od współczesnych mu konkurentów w nowym modelu podkreśla sześć dużych wlotów powietrza i szeroko rozstawione reflektory. SLS AMG na nowo definiuje współczesne zasady konstrukcji samochodów sportowych: pokrywa komory silnika o długości prawie dwóch metrów i płaska, przesunięta daleko do tyłu kabina oraz krótki tył (z elektronicznie regulowanym wysuwanym spojlerem, którego uruchomienie zależy od prędkości jazdy) podkreślają dynamikę modelu. Do tego potężny rozstaw osi (268 cm) i szeroko rozstawione (168 cm), duże koła.

d481ku5

* GALERIA ZDJĘĆ MERCEDESA SLS AMG * Pamiętając reklamę w której Michael Schumacher po szaleńczej jeździe wysiada z pojazdu, a drzwi same się unoszą ku górze, spodziewałem się elektrycznego mechanizmu ich otwierania. Okazuje się, że to rozwiązanie zastosowano jedynie dla potrzeb filmowej reklamy. W rzeczywistości wart ponad 800 000 zł pojazd nie ma elektrycznie uchylanych drzwi. W takim aucie nie jest to najważniejsze, ale jeżeli ktoś ma poniżej 180 cm wzrostu, zamknięcie drzwi po zajęciu miejsca we wnętrzu stanowi problem. Wysoko uniesiony płat drzwi ułatwia zajęcie miejsca za kierownicą, ale gdy już usiądziemy we wnętrzu - sięgnięcie do uchwytu i opuszczenie ich na dół wymaga kilku akrobacji.

(fot. Bogusław Korzeniowski)
Źródło: (fot. Bogusław Korzeniowski)

Projektanci wnętrza inspirowali się konstrukcjami lotniczymi. Sugerują to zarówno nawiewy z regulowanymi dyszami, których kształt przypomina silniki odrzutowca, jak i długa konsola środkowa. Wbudowano w nią panel AMG DRIVE UNIT, umożliwiający zasiadającemu za sterami SLS’a wprowadzanie indywidualnych ustawień pojazdu. Sterowanie 7-biegową, sportową skrzynią AMG SPEEDSHIFT DCT odbywa się z pomocą dźwigni o nazwie E-SELECT, stylizowanej na regulator mocy silników odrzutowca.

Po zajęciu miejsca za kierownicą nie zastanawiam się czy to już jeżdżący po drogach samolot, czy superszybki samochód sportowy. Fotele, których oparcia wykonano z ultralekkiego i bardzo mocnego magnezu charakteryzują się lekkością i wysoką wytrzymałością. Pokryto je dwuczęściową tapicerką. Wypukłe boczne części fotela są wypełnione twardszym materiałem piankowym i zapewniają solidne podparcie przy pokonywaniu zakrętów, natomiast wewnętrzne strefy siedzisk i oparć są miękkie, co zapewnia wysoki komfort na dłuższych trasach, a ich zamontowanie zaledwie 39 cm nad nawierzchnią sugeruje, że to prawdziwy samochód sportowy XXI wieku.

d481ku5

Ośmiocylindrowy silnik produkowany w sterylnie czystych zakładach AMG w Affalterbach to udoskonalona 6,3-litrowa jednostka napędowa V8 generująca moc 571 KM przy 6800 obr./min. Swój maksymalny moment obrotowy 650 Nm osiąga przy 4750 obr./min. Do przeniesienia napędu zastosowano nową sportową, 7-stopniową dwusprzęgłową skrzynię biegów AMG SPEEDSHIFT DCT, charakteryzującą się szybkimi zmianami przełożeń, bez przerywania transmisji napędu. Minimalny czas zmiany przełożenia może wynosić 100 milisekund.

(fot. Bogusław Korzeniowski)
Źródło: (fot. Bogusław Korzeniowski)

Do dyspozycji kierowcy są cztery programy jazdy: „C” (Controlled Efficiency – kontrolowana wydajność), „S” (Sport)
, „S+” (Sport plus) oraz „M” (Manual – ręczna zmiana biegów), a wybór programu następuje za pomocą pokrętła na panelu AMG DRIVE UNIT. Ustawiamy „Sport” i… musimy zaczekać. Okazuje się, że jazda z dużym obciążeniem silnika jest możliwa po uzyskaniu odpowiednich temperatur przez płyn w układzie chłodzącym, olej w silniku i olej w przekładni. Dopiero po spokojnym pokonaniu kilku kilometrów możemy poczuć frajdę z jazdy. Naciskamy więc gaz i … po chwili musimy ściągnąć nogę z pedału.

d481ku5

Ze względu na lekkość konstrukcji (stosunek masy do mocy to zaledwie 2,84 kg/ KM) przyspieszenie od 0 do 100 km/h to zaledwie 3,8 sekundy. Podobne wartości uzyskują na swoich ścigaczach motocykliści. W mieście jazda taka byłaby szaleństwem. Zamiast przeciążeń podczas przyspieszania sprawdzamy zatem przeciążenia na zakrętach. Tu muszę posłużyć się sloganem reklamującym niegdyś Opla GT: „Przyjemniejsze jest tylko latanie”. Fantastyczna przyczepność kół (295/30 ZR 20 z tyłu i 265/35 ZR 19 z przodu), pół tysiąca koni rwących do przodu i rozbudowane ESP z trybem Sport robią niesamowite wrażenie. Najbardziej utkwił mi w pamięci dźwięk silnika. Jednostka rasowym brzmieniem akcentowała swą moc, a podczas nagłego hamowania automatycznie włączała międzygaz.

<a href="http://moto.wp.pl/mercedes-sls-amg-6062064795538561g">GALERIA ZDJĘĆ MERCEDESA SLS AMG</a>

(fot. Bogusław Korzeniowski)
Źródło: (fot. Bogusław Korzeniowski)

Na uwagę zasługuje doskonałe wyważenie samochodu dzięki centralnemu umieszczeniu silnika. Rozkład mas to 47 proc. na oś przednią i 53 proc. na tylną. Każde z kół zawieszono na podwójnych, trójkątnych wahaczach poprzecznych. Jak tłumaczył mi kiedyś inżynier z AMG: zbudować szybki pojazd potrafi każda firma, ale rozpędzić go bezpiecznie są w stanie tylko specjaliści. SLS AMG jest tego koronnym przykładem. Układ hamulcowy AMG z kompozytowymi tarczami hamulcowymi na osi przedniej gwarantuje krótkie drogi hamowania, a jeszcze lepszą skuteczność hamowania zapewnia zaprojektowany specjalnie dla modelu SLS i dostępny jako wyposażenie dodatkowe ceramiczno-kompozytowy układ hamulcowy z tarczami o zwiększonej średnicy.

d481ku5

Ceramiczne tarcze hamulcowe ze względu na większą twardość są jeszcze bardziej odporne na wysokie temperatury, a ponadto mają masę mniejszą o około 40 procent. Zmniejszenie masy nieamortyzowanych elementów jest jednym z wielu powodów dla których nowy „skrzydlak” tak zręcznie i szybko pokonuje zakręty.

Na koniec jeszcze dwie ciekawostki związane z Mercedesem SLS AMG. Prędkość maksymalna jest elektronicznie ograniczona do 317 km/h. Na bezpieczną jazdę z większą prędkością nie pozwalają opony. Cena modelu w Polsce zaczyna się od 810 000 zł, a po zastosowaniu dodatków poprawiających walory techniczne i wizualne cena wzrośnie nawet do 1 250 000 zł.

Bogusław Korzeniowski

d481ku5

"Mercedes SLS AMG" - DANE TECHNICZNE

Typ silnika "V8"
Pojemność silnika cm3 "6208"
Moc KM / przy obr./min "571 / 6800 "
Maksymalny moment obrotowy Nm / przy obr./min. "650 / 4750 "
Skrzynia biegów null
Prędkość maksymalna km/h "317"
Przyspieszenie (0-100 km/h) s "3,8"
Zużycie paliwa:
Dane producenta (miasto/trasa/średnie) "19,9 / 9,3 / 13,2 "
Dane z testu (miasto/trasa/średnie) "b.d./ b.d. / 17,3 "
Pojemność bagażnika min./max. / l ""
Wymiary (dł./szer./wys.) mm ""
Cena wersji podstawowej w zł "810 000 "
Cena testowanego modelu w zł "1 024 000"
Plusy ""
Minusy ""
d481ku5
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d481ku5
Więcej tematów