Trwa ładowanie...
04-10-2013 12:47

Mercedes S 63 AMG: atletyczna limuzyna

Mercedes S 63 AMG: atletyczna limuzynaŹródło: Piotr Mokwiński
d28q98l
d28q98l

Najnowsza premiera Mercedesa Klasy S miała miejsce zaledwie kilka miesięcy temu. Nie zdążyliśmy przyzwyczaić się do najnowszej generacji, a niemiecki koncern już wprowadza na rynek najmocniejszą wersję oznaczoną jakże wymownym emblematem AMG. Od poprzednika jest lżejsza o 100 kilogramów, może występować z napędem na cztery koła oraz krótkim lub długim rozstawem osi. 585 koni mechanicznych pozwala ścigać się z motocyklowymi kurierami. Ciekawe, czy zobaczymy to auto w kolejnej części filmu "Transporter".

Jako jedni z pierwszych w Polsce i przed oficjalną premierą europejską, mogliśmy z bliska przyjrzeć się tej wytwornej limuzynie i poznać jej właściwości jezdne. Pierwszy rzut oka może sugerować podobieństwo do bryły Maybacha. Stosunkowo dynamicznie ścięta linia dachu w tylnej części może też nasuwać na myśl dynamicznie narysowane nadwozia coupe. Nic w tym dziwnego, bo poza klasyczną dla Klasy S elegancją, pojawiło się także kilka atrakcyjnych detali. W dyskretnie nadmuchanych nadkolach zmieszczono 20-calowe obręcze ze stopów lekkich wraz z niskoprofilowymi oponami, w tylnej części najmocniejszą w historii wersję podkreślono czterema końcówkami układu wydechowego, natomiast z przodu zamontowano zmodernizowany zderzak, bardziej odpowiedni dla V8 z turbodoładowaniem. Reszta stanowi ucieleśnienie stylu zarezerwowanego dla przedstawicieli segmentu premium. Łagodne linie karoserii podkreślone przez chromowane elementy i LED-owe oświetlenie uchodzące za znak rozpoznawczy danego modelu.

Wewnątrz flagowego modelu Mercedesa odnajdziemy już znacznie mniej sportowych wyróżników. Wersja z dłuższym rozstawem osi (dostępny tylko z kierownicą po prawej stronie) emanuje najwyższym poziomem komfortu w każdym calu. Po otworzeniu masywnych drzwi, ujrzymy obszerne fotele oferujące użytkownikom wszechstronną regulację elektryczną z masażem i bocznym podparciem regulowanym dynamicznie w zakrętach. Im ciaśniej wchodzimy w łuk, tym pneumatyka agresywniej pompuje boczną część oparcia. Równie dobrze poczują się osoby zajmujące miejsce z tyłu. To propozycja dla osób żądnych wygody niezależnie od pory dnia, nocy i zmęczenia. W standardzie dostaniemy trzyosobową kanapę, ale w opcji pozostaje jeszcze odmiana przewidziana dla dwóch osób z możliwością ustawienia fotela w pozycji leżącej. Wówczas podróż będzie przyjemniejsza, niż w klasie biznes w samolocie.

Efektu dopełnia również opcjonalny system audio Burmester z 24 głośnikami na pokładzie. Dźwięk rozchodzący się po kabinie mieliśmy już okazję poznać na prezentacji statycznej w kwietniu tego roku. Dobrej jakości nagranie potrafi stworzyć klimat porównywalny z koncertem w filharmonii wiedeńskiej. Na uwagę zasługuje także mnogość dodatków czyniących każdy egzemplarz innym od pozostałych. W zależności od preferencji klienta, wartość danego samochodu może zawierać się w przedziale 670 - 970 tysięcy złotych.

d28q98l

Doposażenie pojazdu o wartości podstawowej konfiguracji Audi S5 zajmie dosłownie chwilę. Wystarczy zaznaczyć kilkanaście opcji w konfiguratorze. Najnowsze zdobycze techniczne stanowią o przewadze, jaka cechuje Klasę S. Dwa ciekłokrystaliczne wyświetlacze sterują całym zestawem multimedialnym i szeregiem dodatków podnoszących bierne i aktywne bezpieczeństwo modelu. Cóż, to w końcu auto skierowane do najbardziej wymagających nabywców. Pojemności bagażnika, schowków pokładowych i codziennej funkcjonalności schodzą na dalszy plan przy takiej ilości gadżetów. Nauka ich obsługi może potrwać dobrych kilka dni.

(fot. Piotr Mokwiński)
Źródło: (fot. Piotr Mokwiński)

Najważniejszym aspektem każdego AMG jest serce. Silnik umieszczony pod maską sportowej wersji Mercedesa składany jest przez jednego pracownika niemieckich zakładów i sygnowany jego nazwiskiem. W razie reklamacji, wiemy kogo obarczyć winą za niedokładność. Trudno jednak o taką, bo decydując się na specyfikację AMG, otrzymujemy w standardzie mechanikę z najwyższej półki. W opisywanym przypadku mamy do czynienia z podwójnie doładowanym motorem benzynowym dysponującym ośmioma cylindrami. 5,5-litrowa jednostka generuje 585 koni mechanicznych i aż 900 Nm momentu obrotowego. Tak wyśrubowane parametry sprawiają, że auto może z powodzeniem rywalizować na skrzyżowaniach z turystycznymi motocyklami w sprincie na kilkaset metrów. Ponadto, spełnia normy emisji spalin Euro 6, które wejdą w życie dopiero w 2015.

d28q98l

Niemiecką limuzynę można kupić w odmianie z napędem na jedną lub dwie osie. Gorąco polecamy drugi wariant, gdzie 4Matic przekazuje moment na przednie i tylne koła w stosunku 33 do 67 procent. Całość współpracuje z automatyczną skrzynią AMG Speedshift MCT funkcjonującej w trzech trybach: Controlled Efficiency, Sport oraz Manual. Chcąc uzyskać odpowiednią charakterystykę akustyczną, inżynierowie opracowali dedykowany do tego modelu układ wydechowy generujący brzmienie zależne od preferencji użytkownika. Najlepiej oczywiście "mruczy" po przełączeniu w tryb Sport. Wówczas z czterech trapezoidalnych końcówek systemu wydechowego dobywają się iście basowe dźwięki informujące wszem i wobec o potencjale drzemiącym pod maską. Klient do wyboru otrzymał również dwa rodzaje zawieszenia. Pierwsze, pneumatyczne, znane jest z innych modeli koncernu ze Stuttgartu. Tylnonapędowe odmiany korzystają z innowacyjnego rozwiązania nazwanego Magic Body Control. Stereoskopowa kamera rozpoznaje stan nawierzchni i automatycznie
dopasowuje charakterystykę tłumienia do stylu jazdy i aktualnej sytuacji drogowej.

(fot. Piotr Mokwiński)
Źródło: (fot. Piotr Mokwiński)

A jak to wszystko się ma w praktyce? S 63 AMG oferuje użytkownikowi świetną łączność z położeniem kół, przyczepność niemal w każdych warunkach i ogromny zapas mocy katapultujący auto do 100 km/h w 4 sekundy. Prędkość maksymalną ograniczono do 250 km/h, ale za dopłatą rzędu kilkunastu tysięcy złotych, możemy podwyższyć tę granicę. Poza rasowym brzmieniem i świetną dynamiką, samochód potrafi też być niezwykle komfortowy i dowieźć nas do wyznaczonego celu bez oznak zmęczenia i bólu kręgosłupa. Zużycie paliwa staje się bardzo czułe na operowanie prawą nogą. Dociskając pedał akceleratora do końca, z łatwością osiągniemy wyniki zbliżone do 30 litrów. Spokojna podróż po ekspresowych drogach zaowocuje zapotrzebowaniem na wysokooktanową benzynę na poziomie 12 litrów.

d28q98l

Chcąc wejść w posiadanie auta z rodziny AMG musimy liczyć się z poważnym nadszarpnięciem domowego budżetu. Podstawowa wersja została wyceniona na 679 tysięcy złotych. Wystarczy jednak zatracić się na chwilę w konfiguratorze, aby końcowa faktura opiewała na kwotę przekraczającą 800 tysięcy. Klasa S jak na razie nie ma konkurencji. Na targach we Frankfurcie pokazano najnowsze wcielenie Audi A8, którego usportowiona odmiana S pojawi się zapewne dopiero za kilka miesięcy. Flagowy Mercedes to propozycja dla klientów ceniących sobie najwyższy poziom komfortu z zadziornym charakterem nie rzucającym się w oczy nachalną stylizacją. Auto w najbliższych tygodniach powinno fizycznie pojawić się w polskich salonach.

Piotr Mokwiński/ll/moto.wp.pl

d28q98l
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d28q98l
Więcej tematów