Trwa ładowanie...
12-04-2013 11:58

Mercedes CLA 250: gwiazda z Facebookiem

Mercedes CLA 250: gwiazda z FacebookiemŹródło: Marek Wieliński
d1co09l
d1co09l

Są samochody, które się nie zestarzeją. Mini i Fiat 500 to chyba najbardziej oczywiste przykłady. Są ponadczasowe. Mercedes CLA ze swoją stylistyką ma szansę, by do nich dołączyć. To bez wątpienia jeden z najpiękniejszych, współcześnie produkowanych sedanów. Pierwszy rzut oka na zdjęcia przywodzi na myśl Mercedesa CLS. Podobieństwo nie jest przypadkowe, bo Mercedes CLA to jego mniejszy odpowiednik, który daje początek zupełnie nowej klasie samochodów, sedanów o wyglądzie coupe. Może pochwalić się znakomitą aerodynamiką: 0,23 Cd. Zwiastunem nadejścia tego samochodu był prototypowy model Concept Style Coupe. Linia nadwozia w stylu coupe z drzwiami bez ram okiennych to bezpośrednie nawiązanie do CLSa. Samochód właśnie trafił do salonów w całej Polsce. Ceny nowego Mercedesa zaczynają się od 118 900 zł za wersję CLA 180. Diesel

Stylistyka jest bez wątpienia najmocniejszą stroną nowego Mercedesa. Samochód ma sportowy wygląd. Z przodu wyróżnia go charakterystyczny grill i kształt maski. Linia boczna łagodnie opada ku tyłowi, widoczne jest również głębokie przetłoczenie pomiędzy osiami. Szyby w drzwiach są pozbawione ramek. Tył jest bardzo podobny do CLSa, nieco inne są jednak proporcje.

Mercedes CLA debiutuje w pięciu wersjach wyposażenia. Jedną z nich jest CLA Edition 1, która będzie dostępna tylko przez 12 miesięcy. Ta limitowana seria otrzyma specjalne wykończenie wnętrza. Czarną skórzaną tapicerkę z kontrastującymi, żółtymi przeszyciami.

Warto nadmienić, że w każdej wersji Mercedesa CLA z przodu montowane są kubełkowe fotele ze zintegrowanymi zagłówkami. Tylna kanapa jest mocno wyprofilowana, dlatego zapewnia komfort jedynie dwóm pasażerom, choć teoretycznie mogą na niej podróżować trzy osoby.

d1co09l

Nowego Mercedesa możemy również pochwalić za jakość wykończenia wnętrza i stylistykę deski rozdzielczej. To udana mieszanka tego, co od lat w Mercedesie najlepsze z nowoczesnością w postaci zamontowanego na wysięgniku, wyglądem przypominającego tablet, dużego wyświetlacza multimedialnego o wysokiej rozdzielczości, który zaopatrzono w aplikację, pozwalającą szybko i łatwo łączyć się z Facebookiem.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

To kwestia mody i znak czasu. Posty można nadawać bezpośrednio z pokładowego systemu multimedialnego. Na szczęście jest to możliwe jedynie w trakcie postoju pojazdu.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Standardowe wyposażenie CLA obejmuje radarowy system Collision Prevention Assist, ostrzegający o przeszkodach przy prędkości od 7 km/h i inicjujący precyzyjne hamowanie, gdy tylko kierowca wciśnie pedał hamulca. Ten radarowy układ ostrzega kierowcę przed zidentyfikowanymi przeszkodami za pomocą sygnałów akustycznych i wizualnych, przygotowując jednocześnie Brake Assist do precyzyjnego hamowania. Jeżeli wystąpi ryzyko kolizji, system COLLISION PREVENTION ASSIST ochroni nas przed uderzeniem w tył poprzedzającego samochodu.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Dynamiczne linie korespondują z charakterem CLA. Nowy model oferowany jest z gamą turbodoładowanych silników o mocy do 211 KM i sportowym zawieszeniem. Ten stylowy samochód nie tylko dobrze wygląda, ale też notuje rekordowy, najniższy wśród seryjnie produkowanych aut współczynnik oporu powietrza. Pięć linii wyposażenia i dodatkowe pakiety pozwalają nadać nowemu coupe własną tożsamość. Dla tych, dla których media społecznościowe są nieodłączną częścią codzienności, zarezerwowano funkcję pełnej integracji smartfona z pokładowym systemem multimedialnym.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Wyraziste akcenty, dynamiczne przetłoczenia i niepowtarzalny styl CLA niemal w całości pochodzą od prototypowego Concept Style Coupé. Nadwozie nowego modelu ma 4630 mm długości, 1777 mm szerokości i 1437 mm wysokości.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Maska z dodatkowymi przetłoczeniami, osłona chłodnicy o diamentowym wzorze i przedni zderzak z szerokimi wlotami powietrza, dodają CLA charakteru. Profil nadwozia tworzą tu trzy zdecydowane linie. Pierwsza z nich biegnie przez całą karoserię, druga podkreśla mocno zarysowane nadkola, a trzecia wyznacza linię dachu, łącząc przednie i tylne błotniki.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Zintegrowane fotele z przodu i z tyłu podkreślają sportową naturę CLA. Tylna kanapa w układzie 2+1 zapewnia komfort pasażerom na zewnętrznych siedzeniach. Zależnie od wybranej wersji, tapicerka dostępna jest z przeszyciami w kontrastującym kolorze oraz światłowodowym oświetleniem pomiędzy zagłówkiem a oparciem. To element pakietu oświetlenia wnętrza. Bagażnik ma pojemność 470 litrów.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Paleta silników benzynowych obejmuje wersje o pojemności 1,6 i 2.0 litra o mocach od 122 KM pod maską CLA 180, przez 156 KM w CLA 200, aż po 211 KM w CLA 250. Dwie jednostki wysokoprężne łączą wysoki moment obrotowy, dostępny już od najniższych obrotów, z niskim zużyciem paliwa. CLA 200 CDI osiąga moc 136 KM i maksymalny moment obrotowy 300 Nm. 2,2-litrowy turbodiesel, napędzający model CLA 220 CDI, generuje moc 170 KM i 350 Nm maksymalnego momentu. Wszystkie odmiany silnikowe są standardowo wyposażone w funkcję ECO start/stop i współpracują z 6-stopniową skrzynią mechaniczną lub 7-biegową, dwusprzęgłową przekładnią zautomatyzowaną 7G-DCT.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Dwusprzęgłowa skrzynia pracuje dość szybko, ale nie potrafi zmieniać biegów bez lekkich szarpnięć. Czasem brakuje jej zdecydowania. Dlatego lepszym wyborem będzie precyzyjnie działająca skrzynia manualna. Napęd jest standardowo przenoszony na przednią oś. Tu Mercedes zrywa z tradycją. Opcjonalnie nowy model dostępny jest z napędem na obie osie 4MATIC z funkcją zmiennej dystrybucji momentu obrotowego. Zastosowano w nim zintegrowane z tylną przekładnią, sterowane elektrohydraulicznie sprzęgło wielotarczowe. Ten tandem pozwala w pełni rozdzielać moment obrotowy pomiędzy osiami.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Nie sposób pominąć drugiej z wielkich zalet tego modelu. Mercedes CLA prowadzi się po prostu znakomicie. W tylnej osi zastosowano niezależne zawieszenie multilink. Układ kierowniczy jest precyzyjny i pozwala kierowcy zintegrować się z maszyną. Wersja 200 z benzynowym silnikiem o mocy 156 KM to idealny kompromis pomiędzy dynamiką i zużyciem paliwa. Przyspieszenie do setki trwa 8,6 sekundy, a prędkość maksymalna to 230 km/h. Jednocześnie, średnie zużycie paliwa to ok. 5,7 l/100 km (według danych producenta).

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Dla pragnących bardziej sportowych wrażeń jest wersja CLA 250 z silnikiem o mocy 211 KM, który rozpędza samochód do setki w 6,7 s., a prędkość maksymalna to 240 km/h. Średnie spalanie z tą jednostką to 6,2 l/100 km. Amatorom jeszcze mocniejszych wrażeń polecamy wersję CLA 45 AMG z 2-litrowym silnikiem o mocy 360 KM i maksymalnym momencie 450 Nm. Sprint do setki trwa wówczas tylko 4,6 s, a prędkość maksymalną elektronicznie ograniczono do standardowych 250 km/h.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Skrzynia biegów oferuje 3 programy pracy oraz funkcję podwójnego wysprzęglenia i tzw. RACE START. Wzmocniono koła zębate, pierścienie synchronizujące z okładzinami z włókna węglowego zwiększają wytrzymałość konstrukcji i pozwalają na skrócenie czasu potrzebnego na ręczną zmianę przełożenia. CLA 45 AMG standardowo dysponuje napędem na 4 koła AMG 4MATIC ze zmiennym rozdziałem momentu obrotowego. Siła napędowa płynie do tylnego zespołu napędowego przez kompaktową przystawkę odbioru mocy. System nie posiada własnego obiegu oleju - korzysta z układu smarowania przekładni. Z układem 4MATIC współpracuje 3-stopniowy układ ESP.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Dla „zwykłych” modeli CLA dostępne są dwie wersje zawieszenia: komfortowe i sportowe. To drugie jest oczywiście twardsze i obniżone o 15 mm z przodu i 10 mm z tyłu. W każdej wersji samochód jest zaopatrzony w elektromechaniczne wspomaganie kierowcy, które aktywnie współpracuje z systemem ESP. W sytuacjach krytycznych pomaga wyjść z poślizgu, zakładając kontrę i panuje nad balansem samochodu podczas gwałtownego hamowania. Podczas szybkiej jazdy kompensuje boczne podmuchy wiatru.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Mercedesowi udało się tym modelem przełamać klątwę sedana. W zdecydowanej większości, wygląd takiego samochodu sugeruje, że to coś „w sam raz dla starszych panów”. Z modelem CLA jest inaczej. Mercedes, ze swoim bardzo udanym projektem, ma szansę na pozyskanie młodszej klienteli. Potwierdzeniem sukcesu pracującego nad tym autem zespołu projektantów może być nagroda dla Mercedesa CLA w prestiżowym konkursie wzornictwa przemysłowego, Red Dot Design. To nie tylko jeden z ładniejszych, ale również najbardziej aerodynamiczny produkowany seryjnie samochód na świecie. Zależnie od wersji, współczynnik oporu powietrza jego karoserii to zaledwie 0,22 lub 0,23 Cd. Teraz auto pojawiło się w salonach i każdy może skonfrontować te opowieści z rzeczywistością. Naszym zdaniem, naprawdę warto.

d1co09l

Marek Wieliński, moto.wp.pl

"Mercedes CLA 250" - DANE TECHNICZNE

Typ silnika "benzynowy R4"
Pojemność silnika cm3 "1991"
Moc KM / przy obr./min "211"
Maksymalny moment obrotowy Nm / przy obr./min. "350"
Skrzynia biegów null
Prędkość maksymalna km/h "240"
Przyspieszenie (0-100 km/h) s "6,7"
Zużycie paliwa:
Dane producenta (miasto/trasa/średnie) "b.d. / b.d. / 6,1 - 6,2"
Dane z testu (miasto/trasa/średnie) ""
Pojemność bagażnika min./max. / l "470"
Wymiary (dł./szer./wys.) mm "4630 / 1777 / 1437"
Cena wersji podstawowej w zł "118 900"
Cena testowanego modelu w zł ""
Plusy null
Minusy null
d1co09l
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1co09l
Więcej tematów