Trwa ładowanie...
11-07-2013 12:20

Audi A3 Limousine quattro 1.8 TFSI: przepis na pięknego sedana

Audi A3 Limousine quattro 1.8 TFSI: przepis na pięknego sedanaŹródło: Marek Wieliński
d21hzlh
d21hzlh

Na Węgrzech mieliśmy okazję zapoznać się z najnowszym dzieckiem Audi, które trafiło właśnie do sprzedaży. Oto Audi A3 Limousine, czyli kompaktowy sedan o wyglądzie limuzyny. Samochód jest już dostępny w cennikach za 99 700 zł. W salonach pojawi się we wrześniu. Na zachętę, pierwsze 100 egzemplarzy standardowo jest zaopatrzone w bonusowy pakiet wyposażenia S-line. Zbudować ładnego sedana to wielka sztuka. Tym razem się udało. Niestety, wygląd to nie wszystko. Na tylnej kanapie miejsca dla nóg i głów pasażerów jest niewiele. Audi A3 Limousine ma za to inne zalety.

Wprowadzając model A3 Limousine, Audi przypuszcza szturm na największy na świecie segment kompaktowych sedanów. Limousine to już trzecia wersja popularnego modelu A3. Nieprzypadkowo miejscem pierwszej, drogowej prezentacji tego samochodu był Budapeszt. Nowe Audi A3 Limousine powstaje bowiem od podstaw w fabryce w miejscowości Gyor, nieopodal stolicy Węgier. Podobnie jak inne modele z pierścieniami na masce, A3 Limousine może się poszczycić wysoką jakością wykonania i znakomitym spasowaniem elementów we wnętrzu. Audi to mistrz klasy premium w budowaniu samochodowych kokpitów. Pod tym względem nie będziemy rozczarowani. Podobnie, jak w każdym innym modelu z pierścieniami na masce, widać wysoką dbałość o szczegóły i dobór przyjemnych w dotyku materiałów.

Ergonomia i funkcjonalność też bez zarzutu. Deska rozdzielacza modelu A3 jest prosta i przejrzysta. Jedynym skomplikowanym urządzeniem jest system MMI Navigation Plus, obsługiwany dotykowym padem, który jednocześnie pełni funkcję pokrętła systemu MMI Touch.

Z jego pomocą nie tylko możemy sterować urządzeniami samochodu, radiem i nawigacją, ale również przeglądać strony internetowe, czytać najnowsze wiadomości, korzystać z Facebooka, a nawet śledzić rozkład lotów i pociągów, aby w odpowiedniej chwili znaleźć się na dworcu lub lotnisku. Ze względów bezpieczeństwa, Facebook działa tylko podczas postoju pojazdu, a wiadomości mogą zostać odczytane na głos przez pokładowy komputer. Najmniejsza limuzyna Audi potrafi zaimponować swoimi multimedialnymi możliwościami.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Multimedia, obok atrakcyjnej linii nadwozia i dobrych właściwości jezdnych są trzecim znakiem rozpoznawczym nowego Audi. W wyposażeniu może się znaleźć znakomicie brzmiący zestaw audio firmy Bang & Olufsen oraz systemem nawigacji MMI Navigation plus z cienkim, 7-calowym monitorem, elektrycznie wysuwanym z deski rozdzielczej. W centralnej konsoli zamontowano obrotowy „touchwheel”, reagujący na nacisk i dotyk, służący do obsługi menu oraz dotykowego wpisywania liter i liczb.

d21hzlh
(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Już za kilka miesięcy, prawdopodobnie od listopada, pokładowy system MMI Navigation plus będzie zapewniać połączenie z internetem w szybkim standardzie LTE, z prędkością przesyłania danych do 100 megabitów na sekundę. Już teraz kierowca i pasażerowie mogą korzystać z mobilnego, pokładowego punktu dostępu hotspot (WLAN), zintegrowanego z Audi connect. Pasażerowie Audi A3 Limousine w czasie jazdy mogą swobodnie surfować w Internecie i wysyłać maile z kilku urządzeń jednocześnie. Kierowca może korzystać z takich usług internetowych, jak: nawigacja z Google Earth i Google Maps Street View, aktualizowane online informacji o ruchu drogowym, a także kolejowym i lotniczym oraz informacji o dostępnych miejscach na parkingach. Podczas postoju samochodu można również korzystać z dedykowanych, pokładowych aplikacji, obsługujących Facebooka i Twittera.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Możemy wygodnie się rozgościć w wyściełanym najlepszej jakości materiałami wnętrzu i delektować się dobrym dźwiękiem systemu audio oraz cieszyć korzystaniem z bardzo nowoczesnego, pokładowego systemu multimedialnego. Dobrą zabawę może jednak popsuć zajęcie miejsca na tylnej kanapie. Owszem, w trzydrzwiowym modelu A3 jest to o wiele trudniejsze, ale w przypadku „Limuzyny”, po wygodnym zajęciu miejsca, szybko zdamy sobie sprawę, że o dłuższej podróży dla osób o wzroście powyżej 180 cm na tylnej kanapie nie może być mowy.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Z powodu linii dachu, opadającej jak w coupe, miejsca nad głową jest niewiele, co sprawia, że wysocy pasażerowie zsuwają się niżej, a wtedy… zaczyna im brakować przestrzeni dla kolan. Wszystko da się jednak wyjaśnić. Głównym rynkiem dla tego modelu mają być Chiny. Stąd zapewne nazwanie tego samochodu limuzyną. Inżynierowie włożyli mnóstwo pracy w opracowanie pokładowego systemu nawigacji i rozrywki, czytającego znaki chińskiego alfabetu, które użytkownik może wpisywać za pomocą touchpada. Drugim ważnym rynkiem jest USA. Taki stylowy samochód może się spodobać matkom, odwożącym do szkoły swoje dzieci. Dla nich miejsca na tylnej kanapie z pewnością nie zabraknie.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Tradycyjnie dla tej marki, kolejnym – po wysokiej jakości wnętrza – atutem jest jakość prowadzenia i komfort jazdy. Samochód chętnie reaguje na ruchy kierownicą, znakomicie spisuje się w zakrętach, a podczas jazdy przez miasto, zapewnia dobry komfort jazdy. To łatwe, gdy ma się do dyspozycji system drive select, z pomocą którego możemy nadać zawieszeniu i układowi kierowniczemu łagodny lub twardy i sportowy charakter. Kierowca ma do wyboru jeden z pięciu trybów jazdy: comfort, auto, dynamic, individual lub efficiency.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

W każdym sedanie istotnym elementem jest oczywiście bagażnik. Tu nie będziemy rozczarowani. Do dyspozycji jest 425 litrów przestrzeni bagażowej o regularnych kształtach, czyli o 45 litrów więcej, niż w wersji Sportback. Po złożeniu oparć tylnej kanapy, do wykorzystania będziemy mieć 880 litrów.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Pod maską Audi A3 Limousine może się znaleźć jeden z dwóch silników benzynowych: 1.4 TFSI o mocy 125 KM lub 140 KM. Mocniejsza wersja korzysta z dobrodziejstw technologii, umożliwiającej odłączenie dwóch z czterech cylindrów. Dzięki temu, podczas pierwszych jazd jednostka zadowalała się średnim spalaniem na poziomie 7,8 l/100 km. W tym miejscu warto zaznaczyć, że silnik 1.4 w zupełności wystarczy do dynamicznego podróżowania najmniejszą limuzyną spod znaku pierścieni. Drugi, benzynowy silnik, 1.8 TFSI o mocy 180 KM daje więcej, niż potrzeba w codziennej eksploatacji. Połączony z 7-biegową skrzynią S-Tronic może się poszczycić świetną dynamiką. Jeśli to dla kogoś mało, zdecydowanie powinien poczekać na wprowadzenie 300-konnej wersji S3 z 2-litrowym silnikiem TFSI, która będzie przyspieszać do setki w 4,9 s. Obecnie gamę silników zamyka 2-litrowa jednostka TDI. W przyszłości oferowany
będzie jeszcze jeden Diesel, 1.6 TDI, który - jak obiecuje producent - ma się zadowalać spalaniem na poziomie 3,8 l/100 km.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Dlaczego obiecują tak niskie spalanie? Inżynierowie włożyli wiele pracy w odchudzenie samochodu. Efekt ich działań jest odczuwalny. Wyposażony w silnik 1.4 TFSI i przekładnię S-tronic model A3 Limousine waży tylko 1250 kg. Wiele elementów przedziału pasażerskiego wykonano z hartowanych stopów stali, a maskę silnika z aluminium. Niewielki ciężar mają także silniki i podwozie. W rzeczywistości, spalanie oczywiście będzie wyższe, niż obiecuje producent, ale średnia znacznie poniżej 8 l/100 km, którą można będzie uzyskać podczas dynamicznej jazdy z dowolnym silnikiem benzynowym pod maską to i tak niezły wynik.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Testowany egzemplarz 1.8 TFSI quattro o mocy 180 KM i maksymalnym momencie 250 Nm był zaopatrzony w dwusprzęgłową skrzynię S tronic, która - w połączeniu z systemem wyboru dynamiki jazdy Audi drive select - posiada funkcję wolnego biegu, redukującą zużycie paliwa. Jazda dostarcza kierowcy pozytywnych wrażeń nie tylko za sprawą dość mocnego silnika i szybko działającej skrzyni biegów. Za sportowym charakterem najmniejszej limuzyny Audi kryje się bliski ideału (50:50) rozkład obciążeń między osiami w stosunku 59 przód i 41 proc. tył oraz technicznie zaawansowane podwozie. Elementy przedniego zawieszenia częściowo wykonano z aluminium. Czterowahaczowa tylna oś przyjmuje osobno siły wzdłużne i poprzeczne.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Układ kierowniczy zaopatrzono w bardzo czułe wspomaganie elektromechaniczne. Całości dopełnia elektroniczna szpera i wspomniany wcześniej system Audi drive select (montowany seryjnie w wersjach Ambiente). System umożliwia kierowcy wybór różnych trybów pracy silnika, wspomagania kierownicy oraz przekładni S tronic. Obok podwozia z elektromagnetycznym systemem kontroli zawieszenia Audi magnetic ride, można wybrać jeszcze jedno z dwóch innych podwozi sportowych. Dostępne są rozmiary kół od 16 do 19 cali, przy czym koła w ostatnim rozmiarze dostępne są tylko w połączeniu ze sportowym podwoziem.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Najnowsze, kompaktowe Audi z nadwoziem limuzyny i silnikiem 1.4 TFSI, sprzężonym z sześciobiegową, manualną skrzynią to wydatek 100 370 zł. W podstawowym wyposażeniu dostajemy elektronicznie sterowane zawieszenie, pokładowy komputer, 17-calowe, aluminiowe felgi oraz – niestety – również funkcję Start/Stop, wyłączającą automatycznie silnik po każdym zatrzymaniu auta. Na szczęście system działa bardzo szybko i bez szarpnięć. Pomimo to, wielu kierowców wciąż nie może się przyzwyczaić do tego rozwiązania. Jeżeli zdecydujemy się na zakup wersji z silnikiem 1.6 TDI o mocy 105 KM i maksymalnym momencie 250 Nm, musimy się przygotować na zapłacenie 116 000 zł. Na razie samochód jest dostępny z promocyjnym pakietem S-Line w cenie 99 700 zł. Najdroższa wersja z silnikiem 1.8 TFSI kosztuje 133 600 zł.

d21hzlh

Marek Wieliński, moto.wp.pl

"Audi A3 Limousine quattro 1.8 TFSI" - DANE TECHNICZNE

Typ silnika null
Pojemność silnika cm3 "1798"
Moc KM / przy obr./min "180"
Maksymalny moment obrotowy Nm / przy obr./min. "250 / 1250 - 5000"
Skrzynia biegów null
Prędkość maksymalna km/h "232"
Przyspieszenie (0-100 km/h) s "7,3"
Zużycie paliwa:
Dane producenta (miasto/trasa/średnie) "b.d. / b.d. / 5,7"
Dane z testu (miasto/trasa/średnie) "b.d. / b.d. / 7,9"
Pojemność bagażnika min./max. / l "425 / 880"
Wymiary (dł./szer./wys.) mm "4460 / 1800 / 1420"
Cena wersji podstawowej w zł "99 700"
Cena testowanego modelu w zł "133 600 "
Plusy null
Minusy null
d21hzlh
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d21hzlh
Więcej tematów