Trwa ładowanie...
d3550hc
23-09-2014 14:03

Ponad 40 proc. aut w Polsce zagrożonych awarią hamulców

d3550hc
d3550hc

Z badań wynika, że w 41 proc. wszystkich aut w Polsce bez ostrzeżenia mogą przestać działać hamulce. Należy o nie zadbać - dla własnego bezpieczeństwa.

Wykazano, że dwóch na pięciu kierowców w naszym kraju ma wadliwy płyn hamulcowy w swoich autach, przy czym 11 proc. z nich nieumyślnie ryzykuje swoje życie za każdym razem, gdy wsiadają za kierownicę. Podczas testu Mobil Car Care sprawdzano jakość płynu - tego, dzięki któremu nowoczesny układ hamowania może działać.

Problemem jest pochłanianie wilgoci znajdującej się w powietrzu, co zmniejsza skuteczność płynu poprzez obniżenie temperatury wrzenia. Gdy tylko będzie ona niższa od 180 st. C, to traci swoje właściwości, powodując nagłą awarię. Eksperci zalecają wymianę płynu, gdy jego temperatura wrzenia osiągnie 200 st. C, jednakże w niektórych badanych pojazdach wynosiła ona jedynie 150 st. C.

Test wykazał, że wiek i przebieg pojazdu niekoniecznie mają wpływ na jakość płynu hamulcowego. Temperatura wrzenia płynu wynosiła mniej niż 200 st. C w 20 proc. pojazdów mających na liczniku mniej niż 100 000 przejechanych kilometrów. Zatrważające są dane dotyczące braku zrozumienia zasady działania tego elementu wśród kierowców - aż 80 proc. przyznało się do swojej niewiedzy, albo też udzieliło nieodpowiedniej lub niewystarczającej odpowiedzi. 75 proc. nie zmieniało swojego płynu hamulcowego przez dłużej niż 2 lata. Reszta Europy nie wypada lepiej - w sumie 71 proc. zmotoryzowanych nie jest w stanie wyjaśnić, jak działa płyn hamulcowy.

d3550hc

- Niebezpieczna jest zarówno jakość płynu, będącego kluczowym składnikiem tego krytycznego dla bezpieczeństwa pojazdu układu, jak również ogólny brak wiedzy na temat zasady jego działania. Gdy tylko płyn hamulcowy zostanie zanieczyszczony, niestety nie da się nic z tym zrobić, a ryzyko zagotowania znacznie wzrasta. Może się to zdarzyć w sytuacji, kiedy często zatrzymujemy się i ruszamy, przy ostrym hamowaniu lub podczas holowania. Zdiagnozowane tego problemu jest bardzo trudne, ponieważ po wypadku i po ostygnięciu płyn wygląda normalnie - mówi Mike Bewsey z Cosan Lubricants.

Klocki hamulcowe z montażem w niskiej cenie. Sprawdź!Klocki hamulcowe z montażem w niskiej cenie. Sprawdź!

(fot. materiały prasowe)
Źródło: (fot. materiały prasowe)

Badania sugerują, że "ulotny" charakter awarii płynu hamulcowego może stanowić wyjaśnienie dla tysięcy wypadków przytrafiających się każdego roku. Podczas gdy sprawdzenie poziomu płynu bywa przeprowadzane w ramach przeglądu w warsztacie samochodowym, kontrola jego jakości nie jest częścią procedury sprawdzającej, do której przeprowadzania kierujący są prawnie zobowiązani.

d3550hc

- Wielu kierowców błędnie uważa, że jeśli samochód przeszedł przegląd, wszystkie znajdujące się w nim smary i substancje chemiczne są w jak najlepszym porządku. Jednakże sprawdzenie temperatury wrzenia jest jedynym sposobem sprawdzenia jakości płynu hamulcowego. Jako, że test ten nie jest częścią standardowego przeglądu, na każdym kierowcy spoczywa wyraźna odpowiedzialność za upewnienie się, że jego samochód jest bezpieczny - dodał Bewsey. Najlepiej poprosić pracownika stacji kontroli pojazdów o sprawdzenie temperatury wrzenia płynu hamulcowego podczas najbliższego przeglądu.

Dlaczego stan płynu hamulcowego jest tak ważny dla skuteczności hamowania? Układy hamulcowe w nowoczesnych pojazdach - samochodach osobowych, dostawczych, motocyklach itp. - są uruchamiane za jego pomocą pod ciśnieniem hydraulicznym powstałym na skutek naciśnięcia pedału (lub dźwigni) hamulca. Nawet podczas normalnej pracy każdy układ hamulcowy generuje znaczne ilości ciepła, dlatego też płyn, aby zachować swoją skuteczność, musi mieć wysoką temperaturę wrzenia. Jednakże jest on higroskopijny, tzn. naturalnie wchłania wilgoć z powietrza. Z czasem woda zanieczyszcza płyn i obniża jego temperaturę wrzenia.

Woda wrze w temperaturze 100 stopni C i zamienia się w parę wodną, która - w odróżnieniu od cieczy - jest ściśliwa. Skutkiem tego jest tak zwany "miękki pedał", będący objawem zmniejszonego ciśnienia hydraulicznego: skuteczność hamowania po wciśnięciu pedału jest słabsza lub zupełnie zanika. Gdy jednak para wodna się ochłodzi, skrapla się z powrotem do stanu ciekłego, pozornie przywracając normalną pracę hamulców - aż do momentu, gdy proces ten (ogrzewanie) powtórzy się i objawy wystąpią ponownie. Awarie hamulców występują nagle, dlatego zjawisko to zyskało nazwę "cichego zabójcy".

Źródło: Mobil Car Care

ll/sj, moto.wp.pl

Klocki hamulcowe z montażem w niskiej cenie. Sprawdź!Klocki hamulcowe z montażem w niskiej cenie. Sprawdź!

d3550hc
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3550hc
Więcej tematów