Trwa ładowanie...
25-02-2015 16:35

Aktywne systemy bezpieczeństwa nowego Focusa

Aktywne systemy bezpieczeństwa nowego FocusaŹródło: WP
d417dzy
d417dzy

Bezpieczeństwo zaczęło grać istotną rolę w projektowaniu samochodów i wyborze odpowiedniego modelu przez klientów w latach sześćdziesiątych XX wieku. Wśród kamieni milowych tego procesu można wymienić pojawienie się pasów bezpieczeństwa, wzmocnień karoserii, poduszki powietrznej, a także układów ABS i ESP. Dziś wyścig w dziedzinie bezpieczeństwa przeniósł swój ciężar z rozwiązań, które minimalizują szkody wywołane przez wypadek, na systemy mające zapobiegać ich występowaniu. Pod tym względem nowy Focus może być stawiany za wzór.

Kompaktowy Ford nie tylko reaguje na poślizg, ale go wyprzedza. Enhanced Transitional Stability to pierwszy tego typu system instalowany w samochodzie seryjnym. Układ analizuje dane dotyczące prędkości jazdy, położenia kierownicy oraz szybkości, z jaką kręci nią kierowca. Na podstawie tych danych ETS przewiduje moment, w którym samochód może wpaść w poślizg i reaguje jeszcze zanim pojawi się niebezpieczeństwo, aktywizując elektroniczny system stabilizacji toru jazdy. - Poprzez przewidywanie sytuacji prowadzących do utraty przez kierującego panowania nad kierownicą, system Enhanced Transitional Stability inicjuje proces przeciwdziałający takim scenariuszom szybciej, niż jakikolwiek inny układ, co przyczynia się do poprawy bezpieczeństwa i komfortu jazdy - mówi Norbert Kessing, manager ds. dynamiki pojazdów, Ford of Europe.

Podczas jazdy po zatłoczonych ulicach miast łatwo o dekoncentrację. Chwila nieuwagi może skutkować stłuczką, a nawet wypadkiem. Dlatego właśnie w odświeżonym kompaktowym Fordzie oferowany jest system Active City Stop. Na bieżąco monitoruje on sytuację na drodze i w razie zagrożenia kolizją przygotowuje do działania układ hamulcowy. Jeśli ze strony kierowcy nie ma reakcji, zmniejsza moment obrotowy silnika oraz uruchamia hamulce. Nawet jeśli nie uda się dzięki temu uniknąć kolizji, jej skutki będą wyraźnie łagodniejsze. Jego przydatność w mieście jest nieoceniona, a nabywcy nowego Focusa docenią fakt, że działa on do prędkości 50 km/h; wcześniej granica wynosiła 30 km/h. A co poza miastem? W zakresie od 8 do 180 km/h opiekę nad kierowcą i pasażerami roztacza inny system - Active Braking. W porównaniu z ACS monitoruje on znacznie większy zakres drogi. W razie zagrożenia wysyłany jest komunikat ostrzegający kierowcę, a jeśli sytuacja staje się podbramkowa, Active Braking zatrzymuje samochód.

Uderzenie w tył poprzedzającego pojazdu lub bok auta wyjeżdżającego z przecznicy może mieć fatalne konsekwencje. Równie groźne może być zderzenie się z samochodem, który porusza się innym pasem; szczególnie jeśli jedziemy drogą ekspresową lub autostradą. Kierowca nowego Focusa ma jednak do dyspozycji system ostrzegania przed pojazdem znajdującym się w martwym polu. Zamontowane w lusterkach diody zapalają się, gdy w miejscu, którego nie może obserwować kierowca, znajduje się samochód.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Bezpieczeństwa po bokach samochodu pilnuje również Lane Keeping Alert. Jak nazwa wskazuje, jest to system, który pomaga uniknąć niezamierzonego opuszczenia pasa ruchu. Jeśli samochód zbliża się do jego krawędzi mimo braku włączonego kierunkowskazu, układ powoduje wibracje kierownicy. Gdy kierowca zignoruje ten sygnał, delikatnie koryguje tor jazdy, by utrzymać auto w pasie ruchu. Siła działania systemu jest tak dobrana, że jeśli kierowca przecina pasy ruchu, wykonując zaplanowany manewr, będzie mógł go dokończyć.

d417dzy

Dla pokonujących tysiące kilometrów drogami ekspresowymi i autostradami dużą pomocą będzie inteligentny tempomat. Po ustawieniu żądanej prędkości - od 25 do 180 km/h - system zachowuje bezpieczną odległość od poprzedzającego pojazdu. Jeśli niebezpiecznie się do niego zbliżamy, tempomat zwolni, by uniknąć kolizji. Gdy droga znów stanie się wolna, samochód samoczynnie przyspieszy, by osiągnąć zadaną prędkość. W tym trybie jazdy pomiędzy zegarami cały czas wyświetlana jest odległość do poprzedzającego pojazdu. Nawet jeśli nie używamy tempomatu, możemy liczyć na pomoc ze strony układu Distance Alert and Indication. Pomaga on uniknąć najechania na tył innego samochodu poprzez wyświetlanie sygnałów ostrzegawczych w kolorze szarym, żółtym lub czerwonym - w zależności od dystansu, jakie dzieli nas od innego auta.

Nowy Focus pomaga kierowcy nawet na parkingu. Wszyscy wiemy, że w wielu miastach znalezienie wolnego miejsca postojowego jest niełatwym zadaniem. Dlatego właśnie kompaktowy Ford skutecznie pomoże również kierowcy podczas parkowania. Samochód samodzielnie znajdzie wystarczające miejsce, a następnie przejmie kontrolę nad kierownicą. Nowy system Activ Park Assist radzi sobie zarówno z parkowaniem równolegle jak i prostopadle. Kierowcy pozostaje operowanie pedałami i kontrolowanie toru jazdy. Elektronika asystuje nam również podczas opuszczania miejsca postoju. Do głosu dochodzi wówczas układ Park-Out Assist, który wyręczy nas w przypadku konieczności opuszczenia ciasnego miejsca parkingowego.

Dodatkowo, wyjeżdżając tyłem, nie musimy bać się spowodowania kolizji. Jeśli zostawiliśmy auto prostopadle do ulicy, na przyległym do niej parkingu i musimy wyjechać tyłem, zbawienny okazuje się system Cross Traffic Alert. Ostrzega on kierowcę przed zbliżającym się pojazdem. Zasięg działania systemu to 40 metrów, a układ emituje trzy różne sygnały w zależności od stopnia zagrożenia stłuczką lub wypadkiem.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Nowy Ford Focus dba również o kierowcę. Bezpieczeństwo zwiększają nowe światła. Biksenonowe reflektory posiadają system rozpoznający rodzaj drogi i dostosowujący rodzaj oświetlenia do otoczenia. Dzięki temu zawsze mamy pewność, że w prowadzeniu pomaga nam najlepsze oświetlenie, jakim można się posługiwać w danym miejscu. Układ wybiera jedno z siedmiu ustawień kąta padania wiązki światła i jej natężenia. Działanie reflektorów zależy również od aktualnej prędkości, kąta skrętu kół, a także odległości od aut poprzedzających. Dla przykładu przy wyższych prędkościach, np. na autostradzie, reflektory będą świeciły nieco wyżej, zapewniając kierowcy widok na większą odległość. W mieście światła Focusa będą zaś intensywniej doświetlały ulicę tuż przed maską. Co ważne, podczas pokonywania skrzyżowań strumień światła zostanie skierowany w zamierzonym kierunku jazdy, by łatwiej było dostrzec pieszych czy
rowerzystów.

d417dzy

Podróżując nocą nie będziemy też musieli obawiać się tego, że oślepimy innych kierowców. System Auto High Beam kontroluje drogę, a jeśli wykryje zbliżające się z naprzeciwka samochody, samoczynnie przełączy światłą drogowe na mijania. Gdy miniemy pojazd, ponownie włączone zostaną długie światła.

Ford pomyślał również o roztargnionych kierowcach. Nowy Focus może być wyposażony w układ rozpoznawania znaków drogowych. Dzięki niemu zawsze będziemy wiedzieli, jaki jest aktualny limit prędkości - jego wartość pokazuje się na wyświetlaczu deski rozdzielczej. Osoby, którym zdarza się pożyczać samochód, na przykład dzieciom, docenią system MyKey. Dzięki niemu właściciel może przypisać do kluczyka ograniczenia, które mają stłumić nadmierną fantazję mniej doświadczonych kierowców. Dzięki MyKey można ustalić maksymalną prędkość samochodu, zablokować możliwość wyłączenia systemów bezpieczeństwa, a nawet ustalić limit głośności sprzętu audio.

Nowy Ford Focus nie tylko jest wzorem pod względem zestrojenia zawieszenia i posiada udoskonalony układ kierowniczy, ale też za sprawą nowoczesnych rozwiązań wspomaga kierowcę w codziennej, bezpiecznej jeździe. Jeśli jednak mimo działania tak zaawansowanych systemów dojdzie do wypadku, układ Emergency Assist samodzielnie zawiadomi służby ratunkowe o zdarzeniu, a także poda im pozycję samochodu zaczerpniętą z nawigacji GPS. W przeciwieństwie do rozwiązań stosowanych przez część producentów, system Forda działa przy pomocy zwykłej sieci komórkowej i łączy się bezpośrednio z odpowiednim numerem. W przypadku innych marek kontakt następuje poprzez prowadzone przez nie centra informacyjne, co wydłuża obieg informacji, a więc jednocześnie czas przybycia pomocy.

d417dzy
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d417dzy
Więcej tematów