Trwa ładowanie...

Auta sprowadzane z zagranicy i Urząd Celny

Auta sprowadzane z zagranicy i Urząd CelnyŹródło: PAP/Lech Muszyński
d3htws1
d3htws1

| [

]( http://www.omega-kancelaria.pl/ ) |
| --- | Wielu z nas marzy o posiadaniu własnego samochodu. Niestety ceny pojazdów w Polsce są dość wysokie i czasem okazuje się, że taniej jest sprowadzić samochód z zagranicy. Dodatkowo kierowcy często uważają, że pojazdy sprowadzone z zachodu Europy są bardziej zadbane. Niestety taki zakup łączy się z koniecznością załatwienia wielu formalności oraz poniesienia dodatkowych opłat.

Od czego zacząć?
Po pierwsze warto wiedzieć, że na rejestrację pojazdu mamy 30 dni. Pojazd sprowadzony z terytorium państwa niebędącego członkiem Unii Europejskiej, dopuszcza się bowiem do ruchu na okres 30 dni od dokonania ostatecznej odprawy celnej przywozowej. Z kolei w przypadku samochodu sprowadzonego z terytorium państwa członkowskiego UE właściciel obowiązany jest zarejestrować go w terminie 30 dni od dnia sprowadzenia. W celu dokonania rejestracji konieczne jest wypełnienie wniosku, który składamy we właściwym starostwie powiatowym. Wzór wniosku zazwyczaj pobrać można ze strony internetowej organu.

d3htws1

Do wniosku koniecznie trzeba dołączyć odpowiednie załączniki. Powinniśmy przedstawić m. in. dowód własności pojazdu (faktura VAT, umowa sprzedaży). Jeśli sprowadzamy pojazd spoza terenu UE, to konieczne jest dołączenie dowodu odprawy celnej przywozowej. Konieczne jest również przedstawienie dowodów na to, że uiściliśmy wymagane podatki i opłaty (akcyza, podatek VAT, opłata recyklingowa)
lub dokumentów potwierdzających, że byliśmy z tego zwolnieni. Lista wszystkich dokumentów, które powinny być dołączone do wniosku o rejestrację pojazdu znajduje się w ustawie Prawo o ruchu drogowym. Warto również pamiętać, że dokumenty sporządzone w języku obcym muszą zostać przetłumaczone na polski przez tłumacza przysięgłego.

Podatek akcyzowy
Podatek akcyzowy zwany również po prostu akcyzą, to danina publiczna, którą zmuszeni jesteśmy zapłacić zarówno gdy importujemy samochód osobowy, jak również gdy dokonujemy nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego. Warto w tym miejscu zauważyć, że zgodnie z ustawą o podatku akcyzowym import dotyczy tylko pojazdów pochodzących spoza UE, natomiast w odniesieniu do krajów UE mówić należy o tak zwanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym. Wysokość akcyzy zależy przede wszystkim od silnika naszego samochodu; jeśli bowiem sprowadzamy samochód osobowy o pojemności silnika powyżej 2000 cm3, to akcyza wynosi 18,6 proc. podstawy opodatkowania, natomiast w przypadku pozostałych samochodów osobowych jedynie 3,1 proc.

(fot. PAP/Paweł Superniak)
Źródło: (fot. PAP/Paweł Superniak)

Jak należy wyliczyć zatem podstawę opodatkowania? W przypadku przywozu samochodu osobowego w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego za podstawę opodatkowania należy przyjąć kwotę, którą obowiązani byliśmy zapłacić za nasz samochód. Natomiast w przypadku importu podstawą opodatkowania jest wartość celna samochodu powiększona o należne cło. Za wartość celną samochodu uznajemy z kolei wartość transakcyjną, tj. cenę faktycznie przez nas zapłaconą. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę z faktu, iż naczelnik urzędu celnego oraz organy kontroli skarbowej mają prawo do weryfikacji zadeklarowanej przez nas podstawy opodatkowania. Często zdarza się bowiem, że podatnicy deklarują kwotę, która wydaje się organom zbyt niska. W takiej sytuacji po wezwaniu przez organ zmuszeni będziemy uzasadnić z czego taka obniżona cena wynika. Taką przyczyną obniżenia ceny może być np. gorszy stan techniczny
albo uszkodzenia mechaniczne pojazdu.

d3htws1

Warto wiedzieć, że zgodnie z wyrokiem ETS możemy powoływać się również na fakt, iż samochody osobowe w krajach bardziej rozwiniętych szybciej tracą na wartości niż w Polsce, lub też są mniej warte ze względu na wysokie opłaty ekologiczne nakładane w tych państwach. Różnice w cenach między podobnymi pojazdami kupowanymi w Polsce i za granicą mogą wynikać z tego, że w krajach zachodnich koszty usług mechaników i części zamienne bywają czasem znacznie wyższe niż w Polsce, tym samym eksploatacja samochodu szybciej staje się nieopłacalna.

Inne porady Kancelarii Prawnych Omega, www.omega-kancelaria.pl: Tuning samochodu: co jest zabronione

(fot. PAP/Lech Muszyński)
Źródło: (fot. PAP/Lech Muszyński)

Jeśli nie przedłożymy odpowiednich wyjaśnień naczelnik urzędu celnego sam dokona określenia wartości naszego samochodu i wówczas może skorzystać z opinii biegłego. Powinniśmy zdawać sobie sprawę, że jeśli w wyniku takiej opinii ustalona podstawa opodatkowania odbiega o co najmniej 33 proc. od zadeklarowanej przez nas, wówczas będziemy musieli zapłacić za jej sporządzenie. Przepis ten ma na celu przekonanie kierowców, że nie warto celowo zaniżać podstawy opodatkowania.

d3htws1

Jak zatem bronić się w sytuacji, gdy Urząd Celny dokona ponownego naliczenia podatku akcyzowego? Na pewno w pierwszej kolejności warto szczegółowo zapoznać się z argumentacją organu. Ustalić, jakimi motywami kierował się Urząd Celny. W wielu wypadkach powodem ponownego naliczenia akcyzy jest homologacja auta, a właściwie ustalenia urzędu. Na przykład gdy kierowca, sprowadzając samochód z zagranicy, robi to z przekonaniem, iż pojazd jest autem ciężarowym. Przemawiają za tym dokumenty pojazdu (dowód rejestracyjny, karta pojazdu, a w końcu sama umowa). Jednakże już po ocleniu auta w kraju (nierzadko po latach), Urząd Celny dokonuje ponownej weryfikacji pojazdu. Jeżeli auto jest ewidentnie autem ciężarowym, wówczas właściciel może z dużym prawdopodobieństwem czuć się pewnie.

Natomiast w przypadku pojazdów mniejszych gabarytowo, np. vanów, samochodów terenowych, czy nawet aut z „kratką”, często zdarza się tak, iż zostają one zaklasyfikowane jako auta osobowe, pomimo tego, iż w rzeczywistości mają homologację ciężarową. Dzieje się tak dlatego, iż definicja pojazdu osobowego w ustawie Prawo o ruchu drogowym jest inna, niż w Ustawie Akcyzowej. Ta ostatnia wyraźnie wskazuje, iż auto osobowe to pojazd wskazany w dziale CN 8703. Aby pojazd został uznany przez Urząd Celny za auto osobowe wystarczy, że z tyłu za słupkami ma szyby (a nie wstawione blachy), posiada miejsce fabryczne do zamontowania pasów bezpieczeństwa, a montaż siedzeń może polegać na ich przykręceniu do fabrycznie wbudowanych otworów. W takich wypadkach Urząd Celny na pewno uzna, iż samochód jest pojazdem osobowym i wezwie właściciela do zapłaty podatku.

(fot. PAP/Darek Delmanowicz)
Źródło: (fot. PAP/Darek Delmanowicz)

Właściciel auta, który nie zgadza się z decyzją organu może złożyć odwołanie do Dyrektora Izby Celnej. Należy w nim wykazać, iż auto jest faktycznie pojazdem ciężarowym. W tym celu warto przedstawić opinię rzeczoznawcy, informacje od producenta, iż nasz samochód został wyprodukowany jako ciężarowy. Pewnym dowodem będą także informacje, iż auto nie było nigdy rejestrowane jako pojazd osobowy. Należy liczyć się z możliwością, iż zostaniemy wezwanie przez organ celny do okazania auta w celu przeprowadzenia oględzin. Niewywiązanie się z tego obowiązku może rodzić reperkusje w postaci nałożenia grzywny. Jeżeli organ drugiej instancji nie podzieli naszego stanowiska i utrzyma w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Skarbowego, można złożyć skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

d3htws1

Sprowadzenie auta z zagranicy wiąże się z wieloma obowiązkami. Właściciel samochodu musi nie tylko dopilnować zgromadzenia właściwych dokumentów, ale również należytego załatwienia spraw w Urzędzie Celnym. Dokładnego skonsultowania się z pracownikami UC w celu ustalenia rodzaju pojazdu oraz uiszczenia należnych opłat, tak aby po kilku latach nie być zmuszonym do dokonywania dopłaty.

Sylwia Chrzan
Prawnik
Omega Kancelarie Prawne Sp. z o. o.

sj, moto.wp.pl

Inne porady Kancelarii Prawnych Omega, www.omega-kancelaria.pl: Tuning samochodu: co jest zabronione

d3htws1
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3htws1
Więcej tematów