Trwa ładowanie...
09-05-2011 11:13

Co robić gdy nie chcą przyjąć reklamacji

Co robić gdy nie chcą przyjąć reklamacjiŹródło: Auto Świat/autoswiat.pl
d45pcyk
d45pcyk

| [

]( http://www.auto-swiat.pl/ ) |
| --- |Niesamowite, jak szybko sympatyczni podczas dokonywania zakupów sprzedawcy potrafią zmienić się w gruboskórnych, niemiłych osobników, kiedy przychodzimy do nich z reklamacją. Dość często w takich sytuacjach handlowcy próbują odprawić klienta z kwitkiem, twierdząc, że to nie do nich należy zgłaszać reklamację lub przekonując, że towar jej nie podlega.

(fot. PAP/Paweł Supernak)
Źródło: (fot. PAP/Paweł Supernak)

To jednak nieprawda. O ile sprzedawca nie musi wymienić towaru ani przyjąć zwrotu w sytuacji, kiedy np. się rozmyślimy, o tyle w przypadku, gdy towar okaże się wadliwy, nie potrzeba gwarancji producenta, by można było żądać naprawy lub wymiany na nowy! Zapewniają to nam polskie przepisy konsumenckie, które jasno stanowią, że za towar niezgodny z umową odpowiada sprzedawca przez okres 2 lat od jego zakupu!

d45pcyk

Pojęcie "niezgodność towaru z umową", użyte w Ustawie o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego z dnia 27 lipca 2002 r., ma przy tym znaczenie szersze niż "wada towaru". Możemy bowiem domagać się również prawa do zwrotu w pełni sprawnego towaru, ale innego niż zamówiony, lub niespełniającego obietnic sprzedawcy.

Pamiętajmy więc, że zakupione towary można reklamować na dwa sposoby: na podstawie gwarancji (zwykle u producenta) lub na mocy uprawnień wynikających z tzw. ustawy konsumenckiej (u sprzedawcy). Zanim wybierzemy drogę postępowania, przyjrzyjmy się warunkom gwarancji. W przeciwieństwie do zapisu o niezgodności towaru z umową mogą mieć one dowolną konstrukcję. Często uprawnienia ustawowe są korzystniejsze, bo pozwalają np. na zwrot towaru, co gwarancja zwykle wyklucza. Ponadto ustawowy termin rozpatrzenia reklamacji przez sprzedawcę to 14 dni, a w gwarancjach określono zazwyczaj znacznie dłuższe terminy.

Bankowy Arbitraż Konsumencki powołano w celu rozstrzygania sporów pomiędzy bankami i ich klientami, a dotyczących niewykonania lub nienależytego wykonania przez bank czynności bankowych. Są pewne ograniczenia w jego działaniu. Po pierwsze, przedmiotem postępowania przed arbitrem bankowym są wyłącznie spory pomiędzy konsumentami a bankami zrzeszonymi w Związku Banków Polskich. Po drugie, kwota będąca przedmiotem sporu nie może przekraczać 8 tys. zł.

d45pcyk

Rzecznik ubezpieczonych - jest to instytucja rządowa powołana w celu ochrony praw i interesów ubezpieczonych. W przypadku uznania słuszności skargi obywatela rzecznik może wystąpić z wnioskiem o zmianę stanowiska w sprawach, które są według niego niekorzystne dla konsumentów. Choć sam rzecznik nie ma żadnych narzędzi prawnych, to jednak w skrajnych przypadkach może zgłosić naruszenie prawa do Komisji Nadzoru Finansowego lub UOKiK-u. Biuro rzecznika prowadzi też dyżury telefoniczne, dzięki czemu można skorzystać z bezpłatnych porad specjalistów.

Europejskie centrum konsumenckie - Sieć Europejskich Centrów Konsumenckich ECC-Net obejmuje kraje Unii Europejskiej, Norwegię i Islandię. Instytucje te zostały powołane, by doradzać obywatelom oszukanym przez zagranicznych przedsiębiorców oraz ułatwiać konsumentom z różnych krajów dostęp do procedur odszkodowawczych. W zakresie kompetencji ECK leżą też m.in. pomoc prawna za granicą oraz polubowne rozwiązywanie sporów.

Rzecznicy konsumentów - Osoby mające problemy z wyegzekwowaniem swoich praw w sporach z przedsiębiorcami mogą zwracać się po darmową pomoc prawną do regionalnych rzeczników konsumentów (miejskich lub powiatowych). Do ich zadań należą m.in: bezpłatne porady, występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów oraz wytaczanie powództw z upoważnienia tych ostatnich.

lop\

d45pcyk
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d45pcyk
Więcej tematów